Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 start slecht, maar dat doet ie niet overal....

vragen over de T5
Plaats reactie
Hendrickx
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:59

T5 start slecht, maar dat doet ie niet overal....

Bericht door Hendrickx »

Goedenavond allen,

Hendrickx hier, T5 rijder. Eerder al eens een profiel gehad hier op de mooie pagina van Henk-1, dus niet helemaal nieuw.

De T5 rijdt nog steeds, maar er is al genoeg aan gedaan omdat zo te houden. :muur
Sinds een tijdje zijn er start problemen en dat is verre van ideaal.
Als ie eenmaal aanslaat rijdt ie als een tierelier en dan lijkt er nix meer aan de hand.
De achterzijde hoger parkeren dan voorzijde lijkt te werken maar dat kan niet overal.

En dan het meest bijzondere, afgelopen zomer 4 weken een roadtrip gemaakt door Denemarken, Zweden en Noorwegen.....
Daar lijken problemen veel minder, en in Noorwegen helemaal geen startproblemen gehad. :ie

Nu terug in NL en ja hoor het probleem blijft aanwezig. :bonk
Ik heb sterke vermoedens dat de brandstof terugloopt als de auto wat langer stil staat.

Zoals gezegd is er al genoeg aan de T5 gedaan, 1 optie heb ik nog niet geprobeerd: een terugslagklep voor de brandstof zoals hier onder;
https://07eins.com/products/performance ... upply-kit

Stevig geld vragen ze ervoor maar duidelijk is dat er meer T5 rijders zijn met startproblemen.

Mijn vraag aan jullie: Zijn er mensen die ervaring met dit hulpmiddel hebben en zo ja, werkt het naar behoren?

Groet,

Hendrickx
:T54LIFE T5 Multivan LWB Bearlock Webasto T91
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 start slecht, maar dat doet ie niet overal....

Bericht door freek »

Klinkt als uitgeslagen verstuiverboringen en/of o-ringen. Het is bekend dat bij parkeren op een helling met de neus naar beneden helpt. Ik zou niet aan symptoombestrijding doen door er een terugslagklep in te plaatsen. Het kan tot ernstige motorschade leiden als de diesel de motorolie verdunt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 start slecht, maar dat doet ie niet overal....

Bericht door krekwakwol »

freek schreef: 04 sep 2023, 20:13 Klinkt als uitgeslagen verstuiverboringen en/of o-ringen. Het is bekend dat bij parkeren op een helling met de neus naar beneden helpt. Ik zou niet aan symptoombestrijding doen door er een terugslagklep in te plaatsen. Het kan tot ernstige motorschade leiden als de diesel de motorolie verdunt.
Voor dat probleem heeft 07eins wel een betere oplossing, de PDE-brucke.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 start slecht, maar dat doet ie niet overal....

Bericht door SyncRoon »

Hendrickx schreef: 04 sep 2023, 19:08 De achterzijde hoger parkeren dan voorzijde lijkt te werken maar dat kan niet overal.
parkeer je bus achteraan op de oprijblokken die je bij kamperen gebruikt om de bus vlak te zetten.
En dan het meest bijzondere, afgelopen zomer 4 weken een roadtrip gemaakt door Denemarken, Zweden en Noorwegen.....
Daar lijken problemen veel minder, en in Noorwegen helemaal geen startproblemen gehad. :ie
Misschien verschil dat je de bus vaker gebruikt/start dan thuis?
Stevig geld vragen ze ervoor maar duidelijk is dat er meer T5 rijders zijn met startproblemen.
Breng je wagen eens weg dat de VW dealer het probleem oplost. Dan zal je zien dat je voor 199,- (of 229,- met slangen) misschien wel goedkoop uit bent.

Ik hoor er niet veel over die brandstofklep maar wel over de PDE brug. Wellicht handig om even duidelijkheid te scheppen in welke motor je hebt en aantal kilometers....

Ik heb nu zo'n 116.000km erop staan, geen problemen, maar van de winter zet ik de complete set er preventief in.
Groet, Ronald
Hendrickx
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:59

Re: T5 start slecht, maar dat doet ie niet overal....

Bericht door Hendrickx »

Goedemorgen allen,

Dankjulliewel voor de reacties en het meedenken, dat is hier altijd fijn geweest. :wjwnl

Oprijblokken;
Dat hebben we al vaker gedaan en geeft meestal een goede start in 1 keer.
Op vakantie komt dat soms goed uit voor het levelen van de bus,
thuis in een parkeervak sta je wel een beetje voorschut om de bus zo te moeten parkeren voor een goede start..

Noorwegen:
Parkeren op vlakke ondergrond zonder oprijblokken, start dagelijks in 1 keer. Heel bijzonder!
Bus wordt dagelijks gebruikt, op vakantie niet meer op minder.

En dan de PDE brucke: https://07eins.com/nl-nl/products/pde-bruecke

Ik had al wel verwacht dat jullie hier over zouden beginnen, maar die zit al reeds in mijn T5 ingebouwd.
Net als alle andere onderdelen waaraan het "mogelijk" zou kunnen liggen....
Heeft bij elkaar een godsvermogen gekost, zonder resultaat dat de bus in 1 keer start nadat deze een nacht heeft stilgestaan.

Op https://tx-board.de/ zie ik ook al dergelijke voorbeelden voorbij komen.

Groet,

Hendrickx
:T54LIFE T5 Multivan LWB Bearlock Webasto T91
ReneKB
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2022, 20:50

Re: T5 start slecht, maar dat doet ie niet overal....

Bericht door ReneKB »

Dag Hendrickx,
Het kan ook zijn dat je tankdop ontluchting verstopt zit. Hierdoor creëer je een vacuüm in de tank met gevolg dat brandstof terugloopt. Probeer nadat je een behoorlijke afstand gereden hebt de tankdop even open te draaien hoor je een sissend geluid dat zit waarschijnlijk je ontluchting van de tankdop verstopt. Probeer eerst dit voordat je aan dure reparaties begint!
Groet Rene :T54LIFE :driveT5
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 start slecht, maar dat doet ie niet overal....

Bericht door krekwakwol »

Hendrickx schreef: 09 sep 2023, 11:03 Goedemorgen allen.

En dan de PDE brucke: https://07eins.com/nl-nl/products/pde-bruecke

Ik had al wel verwacht dat jullie hier over zouden beginnen, maar die zit al reeds in mijn T5 ingebouwd.
Net als alle andere onderdelen waaraan het "mogelijk" zou kunnen liggen....
Heeft bij elkaar een godsvermogen gekost, zonder resultaat dat de bus in 1 keer start nadat deze een nacht heeft stilgestaan.

Op https://tx-board.de/ zie ik ook al dergelijke voorbeelden voorbij komen.

Groet,

Hendrickx
Die pde brug is sowieso wel een goede inverstering, maar balen dat het allemaal niet jouw probleem heeft opgelost, je zou idd de laatst genoemde tip nog kunnen controleren, als het snachts afkoelt, kan de volume ook kleiner worden en idd onderdruk veroorzaken als de ont-/beluchting verstopt zit, succes ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie