Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ventilatie / verwarming achterin werkt niet

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
BennoZ

Ventilatie / verwarming achterin werkt niet

Bericht door BennoZ »

Hallo,

Ik heb onlangs een T5 model 2011 gekocht (die later is omgebouwd naar California) maar de ventilatie achterin werkt niet. Er zit rechts achterin een unit voor bediening van ventilator en temperatuur maar de display is uit. Voorin zit er ook geen ‘rear’ knop die er wel hoort te zitten las ik.

Bij het aansluiten van de antenne op de radio (die zat niet aangesloten vreemd genoeg) zag ik dat er 1 stekker los zat met 2 draadjes, geen idee of dat er mee te maken heeft?

Ik weet ook niet hoe ik het bedieningspaneel achter los moet krijgen om te zien of hij wel is aangesloten.

Heeft iemand tips?
Laatst gewijzigd door BennoZ op 23 apr 2025, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Ventilatie / verwarming achterin werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Haal eerst eens je klepje rechts achterin je zijpaneel eens los om te kijken wat daar achter zit.
Als daar niets zit, dan zal het ook nooit werken.

En lees je instructieboekje eens door, dat kan ook verhelderend werken.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Maar hoe krijg je dat los???
En in het instructieboekje staat hier niets over geschreven, daar had ik uiteraard als eerste naar gekeken.
Multivan Generation
Contacteer:

Matras verlenger weg halen en dan kun je het klepje voorzichtig verwijderen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Multivan Generation schreef: 19 apr 2025, 19:40 Matras verlenger weg halen en dan kun je het klepje voorzichtig verwijderen
Wat is een matrasverlenger? En welk klepje?
Multivan Generation
Contacteer:

BennoZ schreef: 19 apr 2025, 18:56 Maar hoe krijg je dat los???
En in het instructieboekje staat hier niets over geschreven, daar had ik uiteraard als eerste naar gekeken.
Daarin staat niets vermeldt over hoe de kachels werken? En hoe je de achterste warmtewisselaar bediend? Vreemd.

Je hebt voor het achter gedeelte 3 mogelijkheden.
Een luchtstandkachel die je bij kamperen gebruikt. Bediening via hemelunit aan voorzijde.

Tweede is bus voorzien van dubbele climatronic en heeft uitstroom openingen uit roosters bij wielkast en via hemel rooster en kan verwarmen en koelen tijdens rijden.

3de is bus heeft een tweede warmtewisselaar bijrijders zijde achter het laatste zijpaneel waarbij alleen de unit als verwarming werkt.

Bij 2 en 3 moet je op het dashboard eerst iets doen om de unit achterin bijrijders zijde aan te zetten en daarna werkt pas de bedieningsunit achterin.

Dus mijn logische vraag is, zit er aan de bijrijders zijde achterin überhaupt wel een unit in? Zo niet. Dan zal het ook nooit zo maar gaan werken.

Tussen de C-stijl en D-stijl heb je een afwerkingspaneel zitten. Doe je achterklep open en aan de bijrijders zijde zie je daar een klepje met een rooster zitten en haal dat voorzichtig los. Het zou kunnen dat er een draad stalen roosters in de weg zit(matrasverlenger komt daar boven op) om dat klepje te kunnen verwijderen.

Succes

Ps plaats even een foto van je kachel bediening op het dashboard, bij de binnenspiegel aan de hemel en aan de achterzijde, dat maakt het makkelijker
Bijlagen
20250420_090810.jpg
Angelo-anneveld

Bericht door Angelo-anneveld »

Zoals ik ook al zei, plaats even wat foto’s van je bus.
Twijfel of dit wel een originele california is.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Angelo-anneveld schreef: 20 apr 2025, 09:34 Zoals ik ook al zei, plaats even wat foto’s van je bus.
Twijfel of dit wel een originele california is.
Waarvan wil je foto’s zien? Dan maak ik die even. Ik zie wel dat er bij de buren “California” achterop staat, bij ons niet. Ik ga er maar van uit dat hij later is omgebouwd want de “Rear” knop zit er ook niet op.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Multivan Generation schreef: 20 apr 2025, 09:09 Daarin staat niets vermeldt over hoe de kachels werken? En hoe je de achterste warmtewisselaar bediend? Vreemd.
Nee, dat heb ik nog niet kunnen vinden. Maar het lijkt me niet zo moeilijk: blauw is kouder en rood is warmer en de ventilatorstanden spreken ook voor zich maar niets werkt, de display licht ook niet op.
Je hebt voor het achter gedeelte 3 mogelijkheden.
Een luchtstandkachel die je bij kamperen gebruikt. Bediening via hemelunit aan voorzijde.
Die bediening in de hemelunit is toch voor de dieselkachel die onder de voorstoel gemonteerd kan worden? Die zit er bij ons niet in.
Tweede is bus voorzien van dubbele climatronic en heeft uitstroom openingen uit roosters bij wielkast en via hemel rooster en kan verwarmen en koelen tijdens rijden.

3de is bus heeft een tweede warmtewisselaar bijrijders zijde achter het laatste zijpaneel waarbij alleen de unit als verwarming werkt.

Bij 2 en 3 moet je op het dashboard eerst iets doen om de unit achterin bijrijders zijde aan te zetten en daarna werkt pas de bedieningsunit achterin.
Die knop op het dashboard zit er bij ons niet op. Er hangt wel een connector los met 2 draadjes. Lastig te zien waar die vandaan komen, het lijkt of ze naar onderen lopen richting zekeringkast.
Dus mijn logische vraag is, zit er aan de bijrijders zijde achterin überhaupt wel een unit in? Zo niet. Dan zal het ook nooit zo maar gaan werken.
Ik neem aan dat kastje rechts halverwege de bus in het dak met links en rechts ventilatie-openingen met knoppen voor ventilator en blowerstand? Die zit er gewoon in maar de display is uit. Ik heb getracht om hem los te halen om te kijken of hij wel zit aangesloten maar ik krijg hem niet los.
Tussen de C-stijl en D-stijl heb je een afwerkingspaneel zitten. Doe je achterklep open en aan de bijrijders zijde zie je daar een klepje met een rooster zitten en haal dat voorzichtig los. Het zou kunnen dat er een draad stalen roosters in de weg zit(matrasverlenger komt daar boven op) om dat klepje te kunnen verwijderen.
Aha, bedankt! Dus dat werd bedoeld met klepje bij de matrasverlenger. Ik zal van de week even kijken hoe dat bij onze bus zit. Hartelijk dank voor de info en de duidelijke foto!
Ps plaats even een foto van je kachel bediening op het dashboard, bij de binnenspiegel aan de hemel en aan de achterzijde, dat maakt het makkelijker
Zal ik zsm even doen!
bvddobb

Bericht door bvddobb »

BennoZ schreef: 20 apr 2025, 13:08 Die bediening in de hemelunit is toch voor de dieselkachel die onder de voorstoel gemonteerd kan worden? Die zit er bij ons niet in.
Deze bus is géén California.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Multivan Generation schreef: 20 apr 2025, 09:09 Ps plaats even een foto van je kachel bediening op het dashboard, bij de binnenspiegel aan de hemel en aan de achterzijde, dat maakt het makkelijker
Bij deze de foto’s.

(P.S. De DAB interface ligt er tijdelijk om te testen ivm slechte FM ontvangst, die werk ik nog netjes weg. Dat werkt perfect overigens)

E108B4F1-A272-45D9-9190-27E5F9A1F23A.jpeg
71281249-E07D-4393-9A32-F1D9E29DAF3C.jpeg
6E0A07EE-891A-44DA-B44A-BC37797535BE.jpeg
Laatst gewijzigd door BennoZ op 20 apr 2025, 19:29, 6 keer totaal gewijzigd.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Multivan Generation schreef: 20 apr 2025, 09:09 Tussen de C-stijl en D-stijl heb je een afwerkingspaneel zitten. Doe je achterklep open en aan de bijrijders zijde zie je daar een klepje met een rooster zitten en haal dat voorzichtig los. Het zou kunnen dat er een draad stalen roosters in de weg zit(matrasverlenger komt daar boven op) om dat klepje te kunnen verwijderen.
Ik heb het klepje verwijderd en er zit niets achter, alleen een los stekkerblok.
Multivan Generation
Contacteer:

BennoZ schreef: 20 apr 2025, 19:22
Multivan Generation schreef: 20 apr 2025, 09:09 Ps plaats even een foto van je kachel bediening op het dashboard, bij de binnenspiegel aan de hemel en aan de achterzijde, dat maakt het makkelijker
Bij deze de foto’s

E108B4F1-A272-45D9-9190-27E5F9A1F23A.jpeg71281249-E07D-4393-9A32-F1D9E29DAF3C.jpeg6E0A07EE-891A-44DA-B44A-BC37797535BE.jpeg
Je hebt een transporter dashboard zonder bediening voor de achterzijde. Dus daar gaat niets werken.

En als er dan ook geen unit achterin zit,
Dan gaat het nooit werken.
Vandaar mijn vraag of daar iets zat.

Je hebt een 86 of 102 pk TDI, zie ik aan de 5 bak. Waarmee begint je chassisnummer? WV1 of WV2?

Anyway je vraag is beantwoord denk ik
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Dus als ik het goed begrijp is het schakelpaneel rechts boven bij het dak de bediening voor een extra kachel-unit die rechts achterin het klepje hoort te zitten?
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Dus als ik het goed begrijp is het schakelpaneel rechts boven bij het dak de bediening voor een extra kachel-unit die rechts achterin het klepje hoort te zitten?

Maar dan begrijp ik eigenlijk het nut niet hiervan: als je voorin de kachel aanzet wordt de hele auto toch warm? Waarom dan nog een aparte regeling achterin???
Plaats reactie