Goedemorgen,
Gisteren in de file met de airco aan begon na een half uur de compressor te piepen. Ik vermoed dat deze te warm is geworden. Ik vroeg mij af of de koelvinnen op dat moment niet bij horen te springen. Deze deden in ieder geval niets
Wie weet if het hoort en waar ik moet zoeken om het op te lossen?
Bedankt!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koelvin aan bij airco?
Koelvin aan bij airco?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
- krekwakwol
Re: Koelvin aan bij airco?
Volgens mij hoort de koelvin sowieso te draaien met ingeschakelde airco.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Contacteer:
Een koelfan kan aanspringen om de koelvloeistof temperatuur te reguleren.
Diezelfde koelfan koelt automatisch, door de positionering, ook de airco-condesor een beetje mee.
Als de druk/temperatuur van het airco koudemiddel dat vereist, bijvoorbeeld door zwaar aanhangergebruik en/of lange steile hellingen in relatie tot de buiten temperatuur en gevraagde binnen uitstroom temperatuur,
kan de 2de koelfan erbij aanspringen.
Dit geldt voor bovenstaande situatie.
Bij climatronic werken de koelfans anders en draait er altijd eentje mee, en is die aansturing ook iets anders.
Oplossing voor het probleem van Jasper:
Systeem laten leegtrekken,
nieuwe compressor er op, en condensor-filter
weer laten vullen en weer door.
Wel nog even goed je multiriem controleren en bij twijfel vervangen,
die kan een klap gehad hebben als je pomp ineens vastgeslagen is.
Voordat je naar de garage gaat: spuit de geleidebussen van te voren goed in, dan is het vervangen van de compressor een stuk sneller te doen en bej je met arbeidsloon goedkoper uit..
Diezelfde koelfan koelt automatisch, door de positionering, ook de airco-condesor een beetje mee.
Als de druk/temperatuur van het airco koudemiddel dat vereist, bijvoorbeeld door zwaar aanhangergebruik en/of lange steile hellingen in relatie tot de buiten temperatuur en gevraagde binnen uitstroom temperatuur,
kan de 2de koelfan erbij aanspringen.
Dit geldt voor bovenstaande situatie.
Bij climatronic werken de koelfans anders en draait er altijd eentje mee, en is die aansturing ook iets anders.
Oplossing voor het probleem van Jasper:
Systeem laten leegtrekken,
nieuwe compressor er op, en condensor-filter
weer laten vullen en weer door.
Wel nog even goed je multiriem controleren en bij twijfel vervangen,
die kan een klap gehad hebben als je pomp ineens vastgeslagen is.
Voordat je naar de garage gaat: spuit de geleidebussen van te voren goed in, dan is het vervangen van de compressor een stuk sneller te doen en bej je met arbeidsloon goedkoper uit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Opgelost!
Gelukkig werkt alles nog Peter, heb hem op tijd uitgezet toen ik een raar nieuw geluid hoorde en bedacht dat het de airco kon zijn. Vroeg mij alleen af of de koelfan niet aan had moeten springen en hoe ik kan controleren of deze nog werken.
OPGELOST! Na de bevestiging dat de koelvinnen mee moeten draaien met de airco, of in ieder geval een van twee, eens onder de motorkap gekeken. Vinnen draaien moeiteloos, de zekeringen zijn heel. Steekzekering eruit getrokken en allebei de contacten geoxideerd! Bij alle drie de steekzekeringen in het kleine zekeringen kastje onder de motorkap. Alles schoongemaakt en weer gemonteerd en succes! Airco aan, allebei draaien mee, airco uit, allebei staan stil.
Bedankt voor de tips!
OPGELOST! Na de bevestiging dat de koelvinnen mee moeten draaien met de airco, of in ieder geval een van twee, eens onder de motorkap gekeken. Vinnen draaien moeiteloos, de zekeringen zijn heel. Steekzekering eruit getrokken en allebei de contacten geoxideerd! Bij alle drie de steekzekeringen in het kleine zekeringen kastje onder de motorkap. Alles schoongemaakt en weer gemonteerd en succes! Airco aan, allebei draaien mee, airco uit, allebei staan stil.
Bedankt voor de tips!
Groeten
Jasper
Jasper
- krekwakwol
Fijn dat het opgelost is Jasper en een stuk goedkoper dan een nieuwe compresso.r
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Contacteer:
En het piepen van de airco compressor dan? Dat los je toch niet op met het vervangen of schoonmaken van zekeringen?
Ik zou sowieso rond gaan kijken naar een nieuwe compressor en die preventief vervangen wanneer het jou uitkomt i.p.v. dat het je overkomt tijdens een vakantie wanneer je hem het liefste wilt gebruiken.
Zelfde geldt voor airco onderhoud, de hoeveelheid koudemiddel kan zo'n 10% per jaar afnemen. Stel jezelf dan de vraag: wanneer heb ik hem voor het laatst laten onderhouden?
Ik zou sowieso rond gaan kijken naar een nieuwe compressor en die preventief vervangen wanneer het jou uitkomt i.p.v. dat het je overkomt tijdens een vakantie wanneer je hem het liefste wilt gebruiken.
Zelfde geldt voor airco onderhoud, de hoeveelheid koudemiddel kan zo'n 10% per jaar afnemen. Stel jezelf dan de vraag: wanneer heb ik hem voor het laatst laten onderhouden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...