Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koppakking met MIDLOCK 2160 VAG
Koppakking met MIDLOCK 2160 VAG
Beste mensen,
Een 2.4 D / AAB 1992
De koppakking heeft het begeven. Flink veel olie bij de koelvloeistof. Balen!
Ik heb de volgende set gevonden om zelf aan de slag te gaan. Wie heeft ervaring hiermee?
http://www.winkelplein.nl/techem/defaul ... &Id=348537
http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_N ... epB_23.pdf
In eerste instantie staat AAB er niet bij, maar als je in deze lijst kijkt:
http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_N ... _B/OEM.htm
zie je dat deze ook geschikt is voor de AAB motoren.
WIE HEEFT DEZE? WIE GEBRUIKT DEZE? VAN WIE KAN IK DEZE LENEN/HUREN
Alles info is wenselijk!
Hartelijk dank!
Jasper
Een 2.4 D / AAB 1992
De koppakking heeft het begeven. Flink veel olie bij de koelvloeistof. Balen!
Ik heb de volgende set gevonden om zelf aan de slag te gaan. Wie heeft ervaring hiermee?
http://www.winkelplein.nl/techem/defaul ... &Id=348537
http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_N ... epB_23.pdf
In eerste instantie staat AAB er niet bij, maar als je in deze lijst kijkt:
http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_N ... _B/OEM.htm
zie je dat deze ook geschikt is voor de AAB motoren.
WIE HEEFT DEZE? WIE GEBRUIKT DEZE? VAN WIE KAN IK DEZE LENEN/HUREN
Alles info is wenselijk!
Hartelijk dank!
Jasper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
geen idee of je zo'n set wel echt nodig hebt.
Heb de riem van mijn Tdi eraf gehad en zonder speciale blokkeergereedscahppen weer in elkaar gezet... met nauwkeurig merken van de stand vóór demontage kom je bij veel motoren al een heel end
Heb de riem van mijn Tdi eraf gehad en zonder speciale blokkeergereedscahppen weer in elkaar gezet... met nauwkeurig merken van de stand vóór demontage kom je bij veel motoren al een heel end
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Ik zou bij demontage van de kop altijd een koprevisie uit (laten)voeren, (tenzij de motor maar weiinig gelopen heeft)
relatief geringe meerkosten maar wel zeker dat ie er niet na een tijdje weer af moet ....
wat ik zeker zou laten doen:
-afpersen
-klepzittingen slijpen
-klepgeleiders en -steelrubbers vernieuwen
-vlakken
relatief geringe meerkosten maar wel zeker dat ie er niet na een tijdje weer af moet ....
wat ik zeker zou laten doen:
-afpersen
-klepzittingen slijpen
-klepgeleiders en -steelrubbers vernieuwen
-vlakken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Niets aanschaffen
Je hebt geen speciaal gereedschap nodig om eea af te stellen.
Merktekens goed bekijken, en in de brandstofpomp kun je een boor als borgpen steken.
De krukaspoulie losdraaien is wel een verhaal apart. Moet je even met z'n tweeen zijn om het vliegwiel te blokkeren. Succes met de reparatie.
Weet je overigens dat je je grille naar voren kunt klappen, dat scheelte en boel ruimte!. Verder kun je dat geld van dat gereedschap bter uitgeven aan je koprevisie inderdaad.
gr Frits
Merktekens goed bekijken, en in de brandstofpomp kun je een boor als borgpen steken.
De krukaspoulie losdraaien is wel een verhaal apart. Moet je even met z'n tweeen zijn om het vliegwiel te blokkeren. Succes met de reparatie.
Weet je overigens dat je je grille naar voren kunt klappen, dat scheelte en boel ruimte!. Verder kun je dat geld van dat gereedschap bter uitgeven aan je koprevisie inderdaad.
gr Frits
kop
Kijk dat zijn goede reacties, hartelijk dank daarvoor.
De kop afpersen en het werklijstje dat Roger B. omschrijft, staat inderdaad op de planning. Ik heb met VW gebeld. Bij het vliegwiel zit een rubberstop waarachter een merkteken zit. Op het vliegwiel zelf staat wél een > gemarkeerd. Ik twijfelde aan de start omdat ik meende dat de fabrikant deze tekens bewust achterwege had gelaten. Zo was mij verteld.
Morgenochtend ga ik er eens aan beginnen. Zijn er tips, ik lees ze graag!
Gr JASPER
De kop afpersen en het werklijstje dat Roger B. omschrijft, staat inderdaad op de planning. Ik heb met VW gebeld. Bij het vliegwiel zit een rubberstop waarachter een merkteken zit. Op het vliegwiel zelf staat wél een > gemarkeerd. Ik twijfelde aan de start omdat ik meende dat de fabrikant deze tekens bewust achterwege had gelaten. Zo was mij verteld.
Morgenochtend ga ik er eens aan beginnen. Zijn er tips, ik lees ze graag!
Gr JASPER
Warmtewisselaar!
Vergeten aan te denken:
Is niet alleen je warmtewisselaar kapot. Deze zit onder je oliefilter.
Hoe heb je de diagnose gesteld waardoor je zeker weet dat het aan de pakking ligt?
En waar woon je? Ik heb nl ooit een malletje gemaakt om de nokkenas op tijd te leggen. Ik woon in Someren, N-br.
gr Frits
Is niet alleen je warmtewisselaar kapot. Deze zit onder je oliefilter.
Hoe heb je de diagnose gesteld waardoor je zeker weet dat het aan de pakking ligt?
En waar woon je? Ik heb nl ooit een malletje gemaakt om de nokkenas op tijd te leggen. Ik woon in Someren, N-br.
gr Frits
wisselaar
Dag Frits,
Bedankt voor je reactie. Ik woon in Best. Die mal zou ik graag gebruiken! Bedankt voor het aanbod. wel is het zo dat de nokkenas voorzien is van 2 gleuven, deze moeten horizontaal t.a.v. het kleppendeksel.
Ik heb eerder een oproep gedaan mbt de kop of de warmtewisselaar. Ik kreeg als reactie dat het de kop moest zijn. Motor heeft 300K gelopen.
Hoe kan ik die wisselaar goed demonteren? Ik moet zeggen dat het oliefilter niet echt toegankelijk is.... Inmiddels heb ik bijna alles los. De kop zit er echter nog op. Heb jij een trucje om het vliegwiel goed te blokkeren? Die krukaspoelie zit met 460NM vast...
Bedankt voor je reactie, net op tijd!
MvG JASPER
Bedankt voor je reactie. Ik woon in Best. Die mal zou ik graag gebruiken! Bedankt voor het aanbod. wel is het zo dat de nokkenas voorzien is van 2 gleuven, deze moeten horizontaal t.a.v. het kleppendeksel.
Ik heb eerder een oproep gedaan mbt de kop of de warmtewisselaar. Ik kreeg als reactie dat het de kop moest zijn. Motor heeft 300K gelopen.
Hoe kan ik die wisselaar goed demonteren? Ik moet zeggen dat het oliefilter niet echt toegankelijk is.... Inmiddels heb ik bijna alles los. De kop zit er echter nog op. Heb jij een trucje om het vliegwiel goed te blokkeren? Die krukaspoelie zit met 460NM vast...
Bedankt voor je reactie, net op tijd!
MvG JASPER
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
vorderingen
Beste,
Ik ben inmiddels een aardig eind. De distributie ligt er in z'n geheel af en ik heb alvorens ik de kop demonteer, eerst de warmtewisselaar gedemonteerd.
Deze laat ik woensdag afpersen bij de radiateurenfabriek in Eindhoven.
Ik hoop dat deze dus stuk is ipv mijn koppakking...
Ik heb een vraag over de omlooprol linksboven de waterpomp. Naar mijn idee moet dit een spanrol zijn. Volgens Etka is het tóch een omlooprol gemonteerd met een M6 ! bout. Ik ben geen ervaren persoon, maar is dit niet wat zwak?
Ik heb opgemerkt dat de waterpomp voorzien is van sleufgaten, is dit afdoende?
Opmerkelijk was dat er bij mij een omlooprol op zit / zat die voorzien wat van M8 schroefdraad.
Ik plaats deze vraag / opmerking daar ik het vermoeden heb dat deze rol niet origineel bij mij 2.4 AAB 5 cilinder hoort, maar wellicht bij een nieuwer type. Bus is uit 1992.
Verder rest mij nog het advies mbt de keerring achter de krukaspoelie. Deze is behoorlijk smerig en aan vervanging toe.
Ik heb ervaring met Mini, maar minder met T4. Kan ik deze keerring eenvoudig verwijderen en een nieuwe met een grote dop terug zetten?
en... is de krukaspoeliebout een rekbout (vervangen) op opnieuw bruikbaar?
Bij voorbaat dank.
Jasper
Ik ben inmiddels een aardig eind. De distributie ligt er in z'n geheel af en ik heb alvorens ik de kop demonteer, eerst de warmtewisselaar gedemonteerd.
Deze laat ik woensdag afpersen bij de radiateurenfabriek in Eindhoven.
Ik hoop dat deze dus stuk is ipv mijn koppakking...
Ik heb een vraag over de omlooprol linksboven de waterpomp. Naar mijn idee moet dit een spanrol zijn. Volgens Etka is het tóch een omlooprol gemonteerd met een M6 ! bout. Ik ben geen ervaren persoon, maar is dit niet wat zwak?
Ik heb opgemerkt dat de waterpomp voorzien is van sleufgaten, is dit afdoende?
Opmerkelijk was dat er bij mij een omlooprol op zit / zat die voorzien wat van M8 schroefdraad.
Ik plaats deze vraag / opmerking daar ik het vermoeden heb dat deze rol niet origineel bij mij 2.4 AAB 5 cilinder hoort, maar wellicht bij een nieuwer type. Bus is uit 1992.
Verder rest mij nog het advies mbt de keerring achter de krukaspoelie. Deze is behoorlijk smerig en aan vervanging toe.
Ik heb ervaring met Mini, maar minder met T4. Kan ik deze keerring eenvoudig verwijderen en een nieuwe met een grote dop terug zetten?
en... is de krukaspoeliebout een rekbout (vervangen) op opnieuw bruikbaar?
Bij voorbaat dank.
Jasper
onderwerp omhoog plaatsen!
En beste mensen.... Al antwoorden op mijn vragen kunnen vinden?
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.
Een stapje verder
Zo mensen,
Weer even een berichtje met wat nieuws
Ik ben zo blij dat ik de cilinderkop nog niet had gedemonteerd! Op advies van een Forumlid heb ik eerst mijn warmtewisselaar gedemonteerd en af laten persen. Dit heb ik gedaan bij de radiateurenfabriek in Einhoven. Het viel onder service, erg prettig dus!
Wat blijkt; deze is zo lek als een mandje! Ideaal!!
Mijn distributie en waterpomp, dus compleet, wilde ik toch al aanpakken. Nu monteer ik dus maar meteen een nieuwe warmtewisselaar.
De bout op de krukas moet idd altijd vervangen worden bij deze T4.
De keerring heb ik nog niet aangepakt. dat staat deze week op het lijstje. Ik hoop zsm weer op de weg te zijn!
Gr JASPER
Weer even een berichtje met wat nieuws
Ik ben zo blij dat ik de cilinderkop nog niet had gedemonteerd! Op advies van een Forumlid heb ik eerst mijn warmtewisselaar gedemonteerd en af laten persen. Dit heb ik gedaan bij de radiateurenfabriek in Einhoven. Het viel onder service, erg prettig dus!
Wat blijkt; deze is zo lek als een mandje! Ideaal!!
Mijn distributie en waterpomp, dus compleet, wilde ik toch al aanpakken. Nu monteer ik dus maar meteen een nieuwe warmtewisselaar.
De bout op de krukas moet idd altijd vervangen worden bij deze T4.
De keerring heb ik nog niet aangepakt. dat staat deze week op het lijstje. Ik hoop zsm weer op de weg te zijn!
Gr JASPER
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.