Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startprobleem 2.4D GE-UPDATE

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

Roger B. (11)61 schreef:dat stuurt het relais niet apart aan, daar komt gewoon "contact" vanaf, en elders wordt geregeld of het relais aan gaat/blijft
Contactblokje is in ieder geval door mij niet vervangen, maar wat Roger zegt, volgens mij klopt dat toch....
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb nog z'n relais liggen volgens mij, welk nummer exact?

Spitten
http://www.t4-wiki.de/wiki/Vorgl%C3%BChanlage
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

sgsdebruijn schreef:Ik heb nog z'n relais liggen volgens mij, welk nummer exact?

Spitten
http://www.t4-wiki.de/wiki/Vorgl%C3%BChanlage
mja, daar zat ik ook al.....weer

ik heb hier inmiddels 3!!! relais liggen, waaronder een hella, en 2 van ebay, doen allemaal het zelfde. lijkt me onwaarschijnlijk dat daar het probleem ligt. Het is trouwens nummer 102 bij mij.
De tempsensor is vorige week vernieuwd, dus mag toch aannemen dat die werkt...

op dit moment zie ik het even niet waar het aan kan liggen.... nog maar een nachtje over piekeren....
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door sgsdebruijn »

102 heb ik niet, is een 137 voor een 1.9

Deze had je denk ik dan ook al gevonden, schema diesel vanaf 1991 denk ik dan?!
http://www.t4-wiki.de/wiki/J52
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Ruud »

hoi
lees dit net
ik zou eens de zekering nakijken voor het gloeien,zit in de motorruimte rechts als je ervoor staat een zwart doosje
zag er zo goed uit maar was toch kapot en een nieuwe geplaatst
toen ik de bus net had de zelfde symptomen
gr.ruud
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door andy(boomycar) »

deze ga ik hier even volgen,ik zit momenteel met net hetzelfde probleem.
ik heb de zelfde 2.4aab
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

Ruud schreef:hoi
lees dit net
ik zou eens de zekering nakijken voor het gloeien,zit in de motorruimte rechts als je ervoor staat een zwart doosje
zag er zo goed uit maar was toch kapot en een nieuwe geplaatst
toen ik de bus net had de zelfde symptomen
gr.ruud
Had ik al nagemeten, was in orde, garage dacht hetzelfde dus had hem toch vervangen..... zoals gezegd, er blijft spanning op de gloeipluggen staan
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

andy(boomycar) schreef:deze ga ik hier even volgen,ik zit momenteel met net hetzelfde probleem.
ik heb de zelfde 2.4aab
ik heb liever dat je mee zoekt :lach
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

sgsdebruijn schreef:102 heb ik niet, is een 137 voor een 1.9

Deze had je denk ik dan ook al gevonden, schema diesel vanaf 1991 denk ik dan?!
http://www.t4-wiki.de/wiki/J52
inderdaad, ligt ook al uitgeprint op tafel...
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door andy(boomycar) »

Bert B schreef:
andy(boomycar) schreef:deze ga ik hier even volgen,ik zit momenteel met net hetzelfde probleem.
ik heb de zelfde 2.4aab
ik heb liever dat je mee zoekt :lach
ik heb ook al naar vanalles :bonk gezocht.
ik ga vanmorgen ook eens met startgas proberen,eens zien of hij dan ook loopt,deze heb ik nog niet geprobeerd.
ik heb vandaag een dag vrij,dus dit word een :werkaanT4 dagje.
als ik wat vind van oorzaak post ik het hier zeker.
ik heb ook een stil vermoeden van het contactblokje achter het slot,maar dan verwacht ik eigenlijk dat hij totaal niets doet.
grtz andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

Startgas, zorgt er gewoon voor dat je een koude motor ook kan starten zonder dat je gloeipluggen werken....
ik heb eens in het schema lopen speuren,

ik heb gezien dat mijn gloeilampje vrij lang brandt, zal straks eens timen, maaar ik schat 120 sec. (schijnt de maximale duur te zijn)


ik zie dat het blokje"" verantwoordelijk is voor de plus op klem 15 en 50; die twee moeten continu spanning voeren tijdens starten, klem 50 van het blokje naar de starter zorgt er voor dat je startmotor draait; dat werkt allemaal normaal bij mij, dus lijkt mij dat het blokje goed moet zijn; tenzij iemand hier een ander argument voor heeft?!

Klem 31 is massa

kl 30 is de directe plus vanaf de accu... die werkt in ieder geval :knipoog

dan blijft toch alleen of een massa probleem, of de temperatuursensor en bekabeling over als probleemgeval....(wederom...lijkt mij)
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door sgsdebruijn »

Je zou denken dat er wellicht toch een probleem in de bekabeling van de tempsensor zou kunnen zitten, die geeft de temp van de motor om de gloeitijd te bepalen volgens mij. Lijkt erop dat door de 120 sec gloeitijd er in dat deel een probleem zou kunnen zitten.
Ben geen schemagenie maar probeer wel met je mee te denken, ik zou die draden eens doormeten, is simpel te doen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door sgsdebruijn »

Schema, G27/G62 is de tempsensor
Afbeelding
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door andy(boomycar) »

contact op en zekering onder de motorkap blijft na voorgloeien ook stroom op zitten,is dit normaal.
relais 102.het koperen gedeelte met spoeletje blijft contact maken na voorgloeien,normaal of moet dit terug loslaten in de relais.
grtz andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

andy(boomycar) schreef:contact op en zekering onder de motorkap blijft na voorgloeien ook stroom op zitten,is dit normaal.
relais 102.het koperen gedeelte met spoeletje blijft contact maken na voorgloeien,normaal of moet dit terug loslaten in de relais.
grtz andy
Dat is niet normaal Andy, 102 hoort na maximaal 120sec "los te laten", dus contact te verbreken en dan geen spanning meer over de zekering te staan.
Staat er wel spanning over je zekering na 120sec., dan denk ik dat jou gloeipluggen, geen contact maken, of door gebrand zijn.....
ik denk dat je gloeipluggen eruit liggen andy
Waarom, als je gloeipluggen heel zijn, dan loopt daar zo'n 10A door heen, als je het relais er dan in laat zitten en er loopt continu stroom door hen, dan staat na een uurtje je cabine vol bakeliet-damp en is je relais verschrikkelijk heet.... als het nog niet in brand is gevlogen...en je accu is leeg.... :censor :censor :censor

Voor jou Andy, hoe controleer je dat het makkelijkst?!:

Verwijder het relais;
1] neem een multilmeter en controleer of er spanning tussen de gloeizekering (onder motorkap) en massa staat (voor de zekerheid).
geen spanning, ok;

2] meet de weerstand tussen de 2 schroeven waarmee je gloeizekering zit gemonteerd
0 - 0,1ohm weerstand, zekering is ok;

3] meet de weerstand tussen de 2e schroef van je gloeizekering en massa
a) 0,1-0,2 ohm weerstand, gloeipluggen ok ( bij een 5 cylinder en gloeipluggen met een weerstand van ongeveer 0,8-1ohm per stuk)[voor een 4 cyl mag dat tussen de 0,2 en 0,3 liggen dacht ik]

b) 0 ohm weerstand... je meter is niet nauwkeurig genoeg, of je zekering moet echt kapot zijn. Dit is namelijk een kortsluiting naar massa, dus die zekering moet er wel uitgevlogen zijn;

c) oneindig hoge weerstand, lees geen contact, de verbinding tussen je zekering en je gloeipluggen is niet in orde, of je gloeipluggen zijn allemaal doorgebrand.
Als je probeert om de weerstand te meten tussen je zekering en de kop (aansluiting) van je eerste gloeiplug dan weet je of de kabel er naar toe goed is.
uit mijn hoofd gezegd kan je de meest rechtse of de 2e van rechts redelijk makkelijk bereiken met een meetsnoer.
succes
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Plaats reactie