Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe werkt choke?

vragen over de T4
Plaats reactie
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Hoe werkt choke?

Bericht door BartDeWulf »

Hoihoi,

Dit is officieel mijn domste vraag (voorlopig :knipoog), maar hoe werkt de choke precies? Ik bedoel, wanneer gebruik je die? Als je probeert te starten? Voor dat je probeert te starten? Gelieve het uit te leggen alsof ik autistisch ben (wat hoogst waarschijnlijk niet ver van de waarheid is) en maak een stappenplan aub.

1. Sleutel in contact steken
2. ...

Zoiets.

De reden waarom ik de vraag stel is omdat ik merk dat ik toch meerdere keren moet proberen om de auto te starten als ie koud is, maar dat kan ook aan mij liggen..

Alvast bedankt!

Greets,
Bart
T4 1.9TD 05/96
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Re: Hoe werkt choke?

Bericht door BartDeWulf »

Dat weet ik nog net :nuts: 1.9 TD uit '96.
T4 1.9TD 05/96
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoe werkt choke?

Bericht door Pascal-141 »

De "choke" is eigenlijk een startvervroeger . Dat wil zeggen : als je de "choke" hendel uittrekt , trekt deze eigenlijk een hendeltje aan de inspuitpomp in een andere positie , waardoor het inspuitmoment van de pomp ietsje veranderd , waardoor hij beter zal starten .

Dus , eigenlijk is het aangeraden om steeds bij het starten de hendel uit te trekken , starten , en dan de hendel terug induwen naargelang hoe de motor erop reageert bij koude motor . Bij koud weer en koude motor , best de hendel uitgetrokken laten voor bvb de eerste minuten , en dan pas induwen .
De ene 1.9td is de andere niet , en de ene zal de startvervroeger ook bij warme motor nodig hebben , de andere niet . Dat hangt een beetje af van de staat van de motor ,én van de pomptiming (afstelling) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe werkt choke?

Bericht door Multivan Generation »

BartDeWulf schreef: 24 okt 2018, 07:52 De reden waarom ik de vraag stel is omdat ik merk dat ik toch meerdere keren moet proberen om de auto te starten als ie koud is, maar dat kan ook aan mij liggen..
Dit kan ook door een scheurtje in het aanzuig-gedeelte van het tankelement veroorzaakt worden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Re: Hoe werkt choke?

Bericht door BartDeWulf »

Bedankt voor de uitleg iedereen!

@black bulli: Jouw uitleg klopt als een bus! Waarvoor dank. Ik merk wel als hij al warm is, dat hij de choke nog steeds nodig heeft.

@pascal: Bedankt voor de les. De mijne heeft inderdaad steeds de startvervroeger nodig.

@multivan generation: Is dit makkelijk te controleren? :jump

Ik ga me dringend een cursus automechanica moeten aanschaffen :lach
T4 1.9TD 05/96
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoe werkt choke?

Bericht door Pascal-141 »

Als er een scheurtje zit in het tankelement , dan kun je startproblemen hebben wanneer de tank voor bvb 1/4e of minder gevuld is. Heb je geen probleem bij volle tank , dan zal het tankelement wel de oorzaak zijn.
Maar als je het probleem altijd hebt , zal het een andere oorzaak hebben.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie