Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

voorstellen en vraag over starten

vragen over de T4
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

voorstellen en vraag over starten

Bericht door kampertjes »

Dag weetjewellers
Ik kijk regelmatig bij dit leuke en informatieve forum van de echte liefhebbers. Sinds april hebben we een california van 2001 met 150 pk en alles dr'opendr'an. Heerlijk voor de vrije tijd en vakanties en hij wordt ook voor alle dag gebruikt. Eerdere ervaringen met T3 heeft me geleerd dat stilstaan niet het beste is voor een auto.
Een late T4 is het beste wat er is en kan niet kapot .... toch? Maar deze is dus al een flink aantal keren terug geweest, gelukkig allemaal garantie en wordt iedere keer zonder mopperen weer opgehaald en thuisgebracht. Kosten nog moeite worden gespaard.
Het laatste hardnekkige probleem was het af en toe slechte starten. Vooral na 1 of enkele dagen stilstaan moest ik 5 - 15 sec doorstarten. Ik lees daar wel vaker over hier. Ze hebben vanalles gezocht tot pomprevisie toe en uiteindelijk is de vlotter/tankgever nog vervangen en hoera: probleem opgelost.... totdat het 5 - 10 graden ging vriezen. Nu mijn vraag: mag ik bij -5 verwachten dat ie na gloeien zonder mopperen meteen aanspringt of is het normaal dat ik dan 5 - 10 seconden moet starten en ook als ie loopt nog even moet doorstarten om dat ie anders weer stilvalt. Als ie dan loopt hoor je na 1 of 2 seceonden dat het management het overneemt en de motor inregelt waarna hij als een zonnetje loopt.
Zonder hier nu de gehele geschiedenis uit de doeken te doen nog wel één ding: wat niet bekend was bij aankoop (ook bij dealer niet) was dat de bus gechipt was en niet op de meest gewelidige manier. Bij PON (inporteur) hebben ze dat uiteindelijk gevonden (klachten over roken e.d.) en is er op mijn verzoek weer een origineel motormanagement ingezet. Daarna liep was ie weliswaar een stuk minder sterk maar liep veel beter en rookte niet meer. En ach, het is een vakantiebus toch? Waar ik een beetje bang voor ben is dat de motor toch beschadigd geraakt is (hij was opgepimpt tot over de 200 pk). Kan dat ? Hij loopt verder wel goed (perfect zelfs) en gebruikt geen olie. Hij heeft nu 85.000 gelopen.

Een heel verhaal maar ben benieuwd naar jullie mening.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door Egbert&Manon »

Welkom, weetjewel.

Ik zou al heel blij zijn als de mijne zo snel start. :bonk
Je zal zo wel een antwoord krijgen van de specialisten.

Vraagje: heb je meer info over de vlotter/tankgever reparatie?
zie dit topic:
viewtopic.php?f=2&t=17886#p100063
Egbert
Laatst gewijzigd door Egbert&Manon op 06 jan 2009, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door kampertjes »

Bij de dealer hebben er een nieuwe ingezet, meer weet ik er niet van.

Groetjes
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door Egbert&Manon »

Jammer!

Heb je deze klachten bij een (bijna) lege tank?
Vacuumvorming door de kou en geen ontluchting.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem


hij zou binnen 3 sec echt wel stabiel moeten draaien
als je hem warm start is het dan goed

de com eraan pomptiming controleren
gloei instalatie controleren
heeft de accu genoeg spaning om de startmotor goed zijn werk te laten doen
misschien toch nog lucht in de brandstof

zolang starten en dan nog geen rook haast onmogelijk
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door Christoffel »

Ook welkom weetjewel,

Twee zaken welke vooral bij koud weer voor het vlot en goed aanslaan van je motor belangrijk zijn, zijn je pomptiming en je gloeistiften.

Wat ook zou kunnen is het teruglopen van de brandstof als de motor niet draait( langer stil staat), aansluiting op je brandstoffliter niet goed of poruse retourleidingen, dit laatst lijkt mij qua km stand niet het geval.

Uit je verhaal begrijp ik dat ze veel gedaan hebben, maar hebben ze ook je gloeistiften gecontroleerd ???

Voor wat betreft motorschade door tuning denk ik dat dat wel mee zal vallen. Motoren zijn redelijk over gedimentioneerd.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door pluuke »

De meest mensen starten direct nadat het voorgloeilampje uit is.
Als je echter even wat langer wacht, en even goed luistert bij je zekeringenkast, hoor je het voorgloeirelais op een gegeven moment afvallen (na een seconde of 10 nadat het voorgloeilampje uit is).
Als je dan start loopt de motor meteen veel mooier rond, en heb je veel minder rook.
Heb ook een 150 (151) pk, bij deze buitentemperaturen start ik op deze wijze. Motor slaat echt na een halve omwenteling aan, en loopt dan vrijwel direct / na een paar tellen mooi rond (bij min 10).
Probeer het eens, als je het verhaal niet al kende.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door kampertjes »

Ja, de gloeiers zijn al 2x gecontroleerd.
Moest net even weg met 'em. Had 2 uur (binnen) gestaan maar starte nu heel slecht. Dan kunnen het de gloeistiften niet zijn lijkt me.
Heb wel de indruk dat het erger is met een half lege tank. 'Zal 'em morgen es volgooien en kijken wat dat scheelt.
Baal er onderhand wel van. Vertrouwen gaat een beetjeweg .... weetjewel
Gebruikersavatar
peter 882
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:26
Locatie: Emmen

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door peter 882 »

Anders kijk even een paar topic's lager T4 met start problemen

Je weet maar nooit, weet je wel.

Gr Peter 882 :wjw
P.Donker Metselwerken voor al uw Metsel en voegwerken
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

kampertjes schreef: Moest net even weg met 'em. Had 2 uur (binnen) gestaan maar starte nu heel slecht. Dan kunnen het de gloeistiften niet zijn lijkt me.
En waarom niet?

Mijn 102 pk (chipped naar 128pk) TDI met 356000 kilometer op de teller start binnen 2 seconden bij direct na doven van het lampje starten bij nachttemperatuur van -6. Dus jouw bus heeft in mijn ogen te veel moeite om aan te slaan.

Ik zou eerst eens de timing controlleren, dat kan relatief eenvoudig met een laptop, interface en vagcom software, misschien iemand met de spullen die bij je in de buurt woont?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door kampertjes »

Even een berichtje hoe het nu gaat.
Pluuke: ik heb je tip ter harte genomen en dat helpt zeker wel. Koud start ie nu meestal veel beter (snel genoeg). Het zou me ook niet verbazen dat het met een volle tank ook beter gaat (maar weet dat niet zeker). Soms start ie een paar keer probleemloos en dan ineens is het weer mis. Deze week een paar keer als ie een kwartier tot een uur had stil gestaan. Als ik dan de sleutel loslaat valt ie weer stil, moet echt even doorstarten dus.
Wacht het nog even af en anders moet ie nog maar een keer terug. Er zit tot eind april nog garantie op. Ze hebben er al 4 dagena aanbesteed dus neem aan dat o.a. de pomptiming ook wel gecontroleerd zal zijn. Immers als je als dealer al besluit de pomp uit elkaar te laten halen, zul je eerst wel alles gecontroleerd hebben.
Nog bedankt voor alle tips.
En nog een poging om er een foto bij te zetten

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door pluuke »

Hoi
kampertjes schreef:Soms start ie een paar keer probleemloos en dan ineens is het weer mis
Storingen die slechts incidenteel optreden zijn de moeilijkst op te lossen storingen...vandaar dat de dealer het misschien niet kan vinden.
Maar,
kampertjes schreef:Soms start ie een paar keer probleemloos en dan ineens is het weer mis
Wacht je in beide gevallen met starten totdat je het relais hoort afvallen ?

Hoe oud is je accu ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door kampertjes »

Dag allemaal,
Ons campertje is onlangs toch nog maar 2 weken wezen logeren bij de dealer. Ze hebben zich ontzettend ingespannen om het te vinden. Tuurlijk startte ie daar iedere ochtend braaf (bij de tandarts in de stoel is de kiespijn over...). Vanalles gezocht, gecheckt en dit en datjes vervangen en uiteindelijk nog maar eens naar een Boschcentrum gebracht waar vorig jaar de pomp gereviseerd is. Daar ontdekte men dat de inspuitdruk bij lage toerentallen (bij ronddraaien van de startmotor) te laag was. Bovendien was één gloeibougie niet 100%. Dat is verholpen en voila: als een zonnetje :klappen
Ben weer helemaal blij met m'n campertje en hulde aan de dealer voor alle inspanningen.

Evengoed bedankt voor de tips en het meedenken
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

kampertjes schreef:................. naar een Boschcentrum gebracht waar vorig jaar de pomp gereviseerd is.
bij 85.000 de pomp al gereviseerd??? :ie hier in de buurt kreeg ik bij de boschservice te horen dat je voor 500.000 niet primair denkt aan een pompprobleem bij de TDI van vw.... waarom moest de jouwe toen al aan de revisie?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: voorstellen en vraag over starten

Bericht door matje86 »

dieselpomp reviseren :werkaanT4 dat is alleen na een kop staart botsing(weet er alles van :bonk :bifun :bifun :bifun )
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie