ja, een (lastafhankelijke) remkrachtregelaar kan vast gaan zitten, dan werkt ie dus niet meer en veranderd de maximale remdruk op de achterwielen niet meer afhankelijk van de belading.
Hoe werkt een L(ast)A(fhankelijke)R(emdrukregelaar)?
de LAR zit met een staafje verbonden aan de achteras, bij inveren en uitveren zal dit staafje een hefboom bewegen.
deze hefboom drukt een veer aan die op zijn beurt weer de maximale druk NA de LAR regelt.
Dus bij onbeladen (uitgeveerd) heb je een lage maximale remdruk op de achterwielen, en bij beladen (ingeveerd) een hoge maximale remdruk.
Als de LAR vast zit dan beweegt die hefboom niet meer en zal de druk niet meer variëren bij beladen. Afhankelijk van de stand waarin de LAR vast zit zul je er meer of minder van merken.
Vast in "beladen" stand, de druk blijft op hoog ingesteld staan, bij onbeladen fors remmen kunnen de achterwielen blokkeren
Vast in "onbeladen" stand, de druk blijft op laag ingesteld staan, bij beladen fors remmen kun je misschien merken dat hij niet meer zo goed remt als voorheen (achter doet minder mee)
Vast in "midden" stand, de druk blijft op ongeveer gemiddeld staan, waarschijnlijk merk je dit niet in het dagelijks gebruik, bij controle voor APK moet dit wel opgemerkt worden.
Over het algemeen is de LAR te controlleren door het hefboompje een beetje tegen de LAR te drukken en vast te houden, als dan iemand de rem intrapt moet je dat hefboompje voelen bewegen.
Wat ik begrepen heb heeft lang niet elke T4 een LAR,
sommige modellen MET ABS hebben er geen. (daar regelt de ABS de druk door slip van de achterwielen te corrigeren, dus heb je maximale remdruk tot je wiel blokkeerd, en dan regelt het abs dit continu bij)
Maar er zijn ook T4's met ABS die toch een LAR hebben.....
Het APK probleem van de topic starter kan alleen maar aan de LAR gelegen hebben als deze onafhankelijk van elkaar een regeling voor links en rechts heeft, aangezien het probleem niet een te hoge/lage remdruk op de achteras betrof maar remdruk verlschil tussen Links en rechts
Laurens schreef:Tweede probleempje: verschil in remmen achter tussen links en rechts 50%.
zeker bij auto's zonder, of met een eenvoudig ABS is de LAR vaak enkelvoudig uitgevoerd, hoe dat bij een T4 zit weet ik niet, bij auto's met uitgebreid ABS (4 kanaals dus elk wiel afzonderlijk meten en regelen) zal de LAR volgens mij dubbel uitgevoerd moeten zijn (en dan zou de LAR dus wel verschil tussen links en rechts kunnen veroorzaken)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon