Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, laatst reed een touringcar met 100 km per uur op de snelweg. Op het achterraam zat een sticker 100. Is deze regeling ook geldig in Nederland ?
Dat zou betekenen dat een ieder die ook goedkeuring heeft met aanhanger/caravan in Nederland ook 100 zou mogen of is die 100 limiet alleen voor de Duitse snelwegen ?
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Adri626 »

Nee............ met aanhanger is NOOIT sneller dan 80 km/u

Bussen/touringcars (T100 http://nl.wikipedia.org/wiki/T100-bus ) kunnen goedgekeurd zijn om 100 km/u te mogen rijden zij moeten dan aan aantal specifikaties voldoen:

Eisen voor verkrijgen Tempo 100

Voor het verkrijgen van de toestemming voor Tempo 100 worden onder meer eisen gesteld aan de businrichting en voertuiguitvoering. Zo worden speciale eisen gesteld aan motorvermogen, remsysteem, koersvastheid, bandenprofiel en -draagvermogen en het meetbereik van de tachograaf. Gelede bussen en bussen met enige inrichting met staanplaatsen vallen echter buiten de regeling.

De periodieke keuring van een T 100 bus is nauwelijks anders dan van een gewone bus. Aanvullend is een bandenprofieldiepte van minimaal 1,6 mm in de hoofdgroeven vereist en moet het goedgekeurde draagvermogen van de banden voldoende zijn bij een snelheid van 100 km/h. Dat betekent dat alleen typegoedgekeurde banden zijn toegestaan. De meeste coverbanden vallen hier niet onder.

Voor oudere bussen geldt een aanvullende eis voor de aanwezigheid van autogordels op onbeschermde zitplaatsen. Bij nieuwe bussen zijn deze standaard.

Bron: wikipedia/rdw
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Adri626 »

Er stondhier laatst wel iets over een in duitsland goedgekeurde caravan waarmee je in duitsland dan weer wel 100km/u mag...... bedoel je dat soms?
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Coen220 »

Volgens mij is dit verandert in 100 km ,ivm ophouden verkeer.
Maar of dit al officieel is ?
Ze willen het in iedergeval veranderen, mail even naar de ANWB die kunnen je zeker verder helpen.
mvrgr
Coen 220
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Ja , ik weet dat je in Duitsland 100 mag met je aanhanger/caravan als je een sticker hebt met goedkeuring. Vreemd vind ik dan dat je in Nederland NIET 100 zou mogen rijden.
Vreemd als een touringcar met 100 sticker wel 100 mag en een auto met caravancombinatie met diezelfde sticker zou dan 80 moeten ????
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door bartt4 »

Je kan bij oa dekra je caravan laten keuren voorwaarden zijn een antie schaar koppeling, schokbrekers, Banden maximaal 6 jaar oud en goede draagvermogen en snelheids codering. Dan krijg je een keurings bewijs en tempo 100 stikker maar dat geld niet in nederland wel in duitsland oa.
Hier een link http://cms.dekra-services.de/nl/nl/index.php?id=47
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door bartt4 »

Gemiddelde vrachtwagen rijd ook geen 80 hoor heb op me werk diverse apk setjes banden voor truck. Gesneden trekas banden gaan er onder dan word de begrenser geijkt op +- 83 km. Dan komen de nieuwe banden er weer om scheelt in hoogte dik 2 cm rubber en woala een truck rijd dik 95 :jump :knipoog :lach
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Pascal-141 »

Adri626 schreef:Nee............ met aanhanger is NOOIT sneller dan 80 km/u
In Belgie mag je gewoon 120km/u op de snelweg , met of zonder aanhanger :toppie :lach :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door matje86 »

ja da stukkie van breda naar antwerpen , dan vervolgens weer de casseien :love
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Vreemd in Europa: de 100 sticker geldt dus alleen voor Duitsland maar ook weer niet want autobussen mogen in Nederland met zo een sticker wel weer 100. Aanhangers en caravans dus weer niet.
In Frankrijk zonder sticker 130. In Oostenrijk 110. Belgie 120.
maar met een 100 sticker op de aanhanger krijg ik in Nederland weer boze gezichten van de vrachtwagenchauffeurs:
op mijn aanhanger staat 100 terwijl ik 80 rijd.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door ardesch 879 »

Ja in nederland mag je met een bus vol mensen 100, en met een vrachtwagen met varkens 80.
Groetjes Driekus Ardesch
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Egbert&Manon »

Wat is het een genot om in Amerika te rijden.
Al het verkeer mag op de snelwegen max 70mph (=112 km/u).
Vrachtwagens zijn niet begrensd en geven even een dot gas om je snel in te halen.
Nagenoeg niemand rijdt te hard, want oom agent staat om de hoek met een lasergun en de boetes zijn hoog!
Over 6 weken gaan we dit weer meemaken!

Voor Europa zou dit ook goed zijn.
Geef al het verkeer een maximumsnelheid van 110 km/u.
Overschrijding is hoge boete.
Je zult zien dat de doorstroming erg goed zal zijn.

Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Adri626 »

dan moeten ze wel het ''uurloon'' afschaffen, want bij 100km/u maak ik minder overuren.........= minder euries = niet blij :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Pascal-141 »

Egbert&Manon schreef:Wat is het een genot om in Amerika te rijden.
Al het verkeer mag op de snelwegen max 70mph (=112 km/u).
... En jij vind de snelheid NOG verlagen naar 112 een GENOT ? :muur :muur

Ik vind rondrijden als een slak niet echt een genot , maar op de Autobahn doorgassen : dat is genieten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 100 KM met aanhanger/caravan toegestaan met goedkeuring ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

in amerika is meer anders dan alleen de snelheid, denk aan het stay-in-lane systeem dat daar gehanteerd wordt

(en inderdaad NOG langzamer ? liever niet!)

Maar als ik het verkeer in Nederland vergelijk met het verkeer in Duitsland..... dan zie ik dat die "onbeperkte" maximumsnelheid in Duitsland ook niet verkeerd werkt, maar dat komt voor een groot deel uit de andere mentaliteit op de weg.

Als iemand op de linkerbaan hard aan komt dan gaat langzamer verkeer ook echt aan de kant als dat redelijkerwijs kan en laat die snelle weggebruiker langs.

Wij in Nederland hebben een andere mentaliteit,,"ik rij maximumsnelheid (120 op de teller dus 110) en als je sneller wil, dan ga je maar in de ankers, want ik moet EERST die drie andere auto's 100 meter verderop nog gaan inhalen"
Ik ben er 100% van overtuigd dat als we in Nederland een andere mentaliteit zouden hanteren op de weg (ritsen zoals het zou moeten, elkaar de ruimte gunnen en niet allemaal politieagentje willen spelen als iemand anders zich niet volledig aan de snelheid houdt) dat een deel van de files al opgelost was.
Als we daarnaast ook nogeens niet allemaal in paniek raken als er drie vlokjes sneeuw of tien druppels regen vallen dan heb je een groot deel van de rest van de files ook voorkomen....

Dus dat alleen het terugbrengen van de maximumsnelheid naar 110 de doorstroming zou verbeteren? denk het niet, op de snelwegen in de randstad met 100 als max snelheid staan de meeste files........................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie