Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem met MFD navigatie

vragen over de T4
Plaats reactie
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Probleem met MFD navigatie

Bericht door kampertjes »

Hallo WJW-ers,
Toen ik m'n T4 kocht zat er een VW-MFD radio-navigatie in. Ik weet niet precies welk type maar hij is van 2001 en er zit een CD-wisselaar bij.
In het begin navigeerde hij best goed maar tegenwoordig is ie na 30 - 45 minuten ineens de route kwijt. Meestal na een kwartier pikt ie de route wel weer op. Op de kaart blijft ie wel netjes meerijden op de weg.
Heeft iemand ervaring hiermee? Kan hem natuurlijk laten repareren maar heb wel eens gehoor dat dat een kostbare en meestal geen duurzame oplossing is.

Met vriendelijke groet
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem met MFD navigatie

Bericht door Roger B. (11)61 »

eerste ingeving, maak de CD goed schoon en probeer eens zo'n schoonmaak cd er doorheen te halen om een poging te doen de lens van de CDreader te reinigen.......... Als dat niet werkt weet ik verder ook niet waar je het wel moet zoeken...geen ervaringen met MFD-systemen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Damy

Re: Probleem met MFD navigatie

Bericht door Damy »

Ik heb hem zelf ook gehad en vrijwel probleemloos.
Probeer hem idd eens te reinigen of heb je soms een kopie navigatie cd rom erin zitten?
Dan deed hij het bij mij ook niet perfect (zelfde klachten als jij hebt) en toen deed ik de originele erin en toen was het probleem opgelost.
In Zeewolde zit een bedrijf die alle apparaten voor Blaupunkt en Siemens en Pioneer nakijkt en repareert, zelfs verschillende dealers sturen hun moeilijke gevallen daar heen heb ik vernomen. :ikrij
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Re: Probleem met MFD navigatie

Bericht door kurt »

Ik heb ook MFD gehad ook het zelfde probleem bleek later dat het aan de kopie cd lag zodra ik oringele cd in deed, deed die weer goed
dus kijk daar maar eerst na





mvg KURT
Beye2440
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2008, 20:02

Re: Probleem met MFD navigatie

Bericht door Beye2440 »

Bij mij zit er ook een MFD in. Is mij enorm tegengevallen.

Vergeleken met een nieuwe TomTom (en waarschijnlijk ook de andere merken) is dit zwaar achterhaald. Het instellen van de adressen met de knopjes is heel onhandig, het apparaat werkt niet intuïtief en voor iedere kaart (ieder land) moet je vet betalen. De ingebouwde telefoon werkt niet samen met de MFD zoals wel zou moeten én ik kan er niet eens een cd'tje op afspelen. Ik heb er al aardig wat tijd en geld in zitten om het zaakje werkend te krijgen, maar tevergeefs.

Bij een nieuwe TomTom heb ik kaartmateriaal van heel Europa er in zitten, het apparaat maakt mijn telefoon via Bluetooth tot een goed handsfree toestel. Bedienen gaat voor een deel voice controled (ik kan het adres gewoon zeggen) en verder via het touchscreen.

Mijn advies: investeer hier niet verder in, gebruik de MFD alleen als radio en als je navigatie en telefoon freqoent gebruikt, stap over op iets moderners.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Probleem met MFD navigatie

Bericht door Roger B. (11)61 »

ook bij andere navigatie systemen moet je (fors) dokken voor kaartmateriaal (dat dat bij VW absurd duur is...tja dat geldt voor elke autospecifieke navigatiesoftware) OOK bij tomtom zijn de kaarten (legaal) echt niet goedkoop en na twee jaar al aardig achterhaald.

Mijn ervaringen met de diverse modellen tomtom met handsfreefunctie is dat de gesprekskwaliteit aan beide zijden, maar zeker bij de tegenpartij vaak onder de maat is in vergelijking met een goede handsfree carkit.

Kwa bediening ken ik geen makkelijker en logischer systeem dan de TomTom, snap ook niet dat autoradiofabrikanten niet een radio met touchscreen en windowsmobilebesturingssysteem op de markt brengen, TomTom erop (Sd tje erin) en prachtige navigatieradio......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem met MFD navigatie

Bericht door Multivan Generation »

VW, eigenlijk Blaupunkt, maakt net zoals tomtom gebruik van Tele Atlas kaarten.

De MFD versie G heeft wat voordelen ten opzichte van eerdere versies, met name voor het ingeven van het doel,
net wat intuïtiever.
Verder kun je er veel verschillende modules aanhangen, mbv adapterkabels van bijvoorbeeld Dietz.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: Probleem met MFD navigatie

Bericht door kampertjes »

Bedankt voor jullie reacties.
Ben het er helemaal mee eens dat een "simpele" Tomtom voor zeg 150 euries gemakkelijker en beter werkt dan dit dure inbouwsysteem van VW. Voor de andere auto hebben we wel een Tomtom, die nemen we dan ook maar me op vakantie. Maar het zat erin en dan wil je eigenlijk ook dat het goedwerkt.... toch? Boevndien vindt ik het wel makkelijk dat de aanwijzingen op de computer tussen de klokken zichtbaar is, dat werkt best handig.
Het lijkt er i.d.d. wel op dat er geen originele CD inzit, dus dat zal het dan wel wezen. Vreemd dat ie dan eerst wel goed werkte. Maar een originele CD kost evenveel als een nieuw Tomtom :ie
Zal de CD-lezer nog es schoonmaken.
Nogmals bedank en veel T4 (of 5) plezier
:zwaai
Damy

Re: Probleem met MFD navigatie

Bericht door Damy »

Ik heb nu de Navgate Avic BT van Pioneer erin werkt 15x beter dan de MFD van Volkswagen...
Je kan er alles mee, Ipod, CD, DVD, MP3, SD kaart, USB stick, fotocamera, videokaart de hele mik mak...lijkt wel een Apple computer zo veelzijdig. :toppie
Maar een TomTom vind ik spuuglelijk en is bij mij onbespreekbaar.... :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem met MFD navigatie

Bericht door Multivan Generation »

ik denk dat het niet fair is, om een systeem dat zeg een jaar of 3 op de markt gekomen is,
te vergelijken met een systeem dat bijna 13 jaar terug op de markt is gekomen.

Bij consumenten elektronica is het na een half jaar achterhaald, en na 2 jaar zowat economisch afgeschreven he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie