Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

start problemen?

vragen over de T4
trance-sporter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2009, 15:55

start problemen?

Bericht door trance-sporter »

Beste mensen,

Ik rijd een T4, bouwjaar 1998, 125.000 km gereden.
De laatse tijd zijn er wat problemen met het starten. Ik heb de gouden tip op het forum nog niet gevonden... Misschien kan een van jullie mij helpen?

Alleerst voordat de startproblemen begonnen, viel me op dat de benzinemeter op het dashbord soms spontaan van niveau veranderde. Het alarm schakelde soms ook niet meer in met de afstandbediening maar het ook soms helemaal niet deed als ik de deur open trok?

Wat is er verder gebeurd. Het was erg koud de laatste tijd, geleidelijk aan begon de bus dus wat moeizamer te starten en op een gegeven moment deed hij helemaal niets meer. Door het vele proberen te starten was de accu leeg. Accu eruit gehaald, doorgemeten (niks mee aan de hand) en weer opgeladen maar nog niet starten.

Gloeibougies! werd me verteld... Allemaal laten vervangen want er waren er drie kapot. bus starten weer.
Vreemd. radio deed het niet meer. Aaaahh... resetten want de accu was los geweest. En ja radio werkte ook weer.

Nu inmiddels twee weken later, probeer ik de bus (na 5 á 6 dagen stil gestaan te hebben in -6 max. buitentemp) weer te starten. Meer dan een klik en wat geratel uit de zekeringkast was het resultaat. Niet erg hoopvol...

De indicator op de accu gecheckt, stond nog op groen. Wat zou moeten betekenen: alles in orde met de accu.
Volgende dag nog eens wat proberen te starten. Klik en wat geratel bleef het concept. Wat me opviel was dat de dagteller op 0 was gesprongen en de binnen verlichting inmiddels zwak brande Op dit forum lees ik verhalen over; witte stekker achter sleutelcontact wat weleens problemen geeft, gloeizekering (als ik me niet vergis) die weleens problemen geeft, deurschakelaar van binnenverlichting die blijft hangen.

Al goed, ik trek de zekeringskast eens open. Er hangt een klein zwart kastje van de alarminstalatie los (als in; kit heeft losgelaten. druk het weer terug) verder geen bijzonderheden te zien na ook de zekering 104 opengemaakt te hebben die er ook goed uitziet. Als het daar al kan liggen? (let wel, ben geen werelds sleuteraar)

Ok, plan de campagne voor nu: Ik heb de accu eruit gehaald, waarvan de indicator inmiddels aangeeft dat die opgeladen dient te worden. Mmhh Ik ga de accu morgen opladen en dan in ieder geval kijken of de bus weer start. Ik heb namelijk het idee dat er ergens een stroomlek zit waardoor de accu halfleeg was toen ik de bus de eerste keer probeerde te schakelen.

Wat ik ben vergeten te vertellen... Is dat de deurschakelaar van de binnenverlichting aan de stuurderskant. Bij indrukken dezelfde klik gaf als wanneer ik probeerde te starten maar de binnenverlichting bleef branden toen ik die ingedrukt hield???

hopelijk kunnen jullie me wat tips geven?

bijvoorbaat dank voor jullie reacties.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: start problemen?

Bericht door Egbert&Manon »

Ik denk toch dat je accu aan het eind van zijn latijn is !
Beschik je over een voltmeter?
Ik denk dat de spanning te ver zakt tijdens voorgloeien en starten, terwijl onbelast er niets aan de hand is.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: start problemen?

Bericht door René »

Je accu is gewoon leeggestart, dat groene dingetje op je accu is niets anders als een klein lampje, nut weet ik niet. Gewoon een andere auto erbij als start hulp en starten die bus, dan slaat ie vanzelf aan.
Bij koude levert de accu nog slecht 2/3 ( of misschien nog minder) van zijn normale capaciteit. Vaak dat ook startproblemen voorkomen in de winter. Een accu die aan het einde van zijn levensduur is geeft juist dan de geest.

Enerzijds benoem je benzine meter en later lees ik gloei bougies, wat is het nu?? ( ik vermoed een diesel)

René
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: start problemen?

Bericht door j.d.hukema »

Die van mij heeft een deurcontact die wel voor het voorgloeien zorgt.Accu testen kan elke accu handelaar of garage. Ben het met egbert & manon eens wat het zelf testen betreft. Zelf kan je hem op contact zetten een multimeter er op en dan de grote lichten aanzetten.Is de accu heel slecht of een cel kapot dan zal hij heel snel volt verliezen op de meter. Veel accu's hebben een sticker waar het jaartal op vermeld staat wanneer hij er in gekomen is. En als dat niet zo is kan de handelaar het je wel vertellen hoe oud hij is.Wij plakken er een stikker op met het jaartal als deze er niet standaard op zit.Dit inverband met garantie.Is meenstal 2 jaar.[Boten]



Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: start problemen?

Bericht door Multivan Generation »

Wat voor motor heb je, Benzine of diesel?
Welke motor bij de diesel optie?
1,9 D, 1,9 TD, 2,4 diesel, 2,5 TDI?

Als je binnenverlichting niet reageert op het al dan niet indrukken van de deurschakelaar,
is daar zo wie zo iets mee aan de hand, lijkt me.

Kost iets van 7 euro.
Er zijn modellen die reeds beginnen met voorgloeien als de deurschakelaar detecteert dat de deur open gaat.
Is die deurschakelaar rot, dan heb je daar dus geen reactie op..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
trance-sporter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2009, 15:55

Re: start problemen?

Bericht door trance-sporter »

Bedankt allen!

Het betreft een 1900 TD.
Vanmorgen heb ik hem gestart met een andere accu. Starte vrij makkelijk.

De accu is inderdaad leeggestart en word nu geladen. Bij de garage een multimeter op de accu gezet, verlichting aan 14,5 gaf de multimeter aan maar dat liep geleidelijk aan op naar 15,3. Monteur zei dat het waarschijnlijk lag aan de compleet lege accu,helemaal gerust was hij er niet op. Hij had het over een wellicht slechte dynamo?

Morgen zien of de bus start met een vol geladen accu. Zo niet dan lijkt me inderdaad dat de accu het loodje heeft gelegd. Als de bus wel start dan is het probleem volgens mij gecompliceerder. Dan lekt ergens stroom of de accu word niet meer geladen? Ik hoop dus dat de accu slecht is.

Overigens is er op de accu niet aangegeven wanneer die geplaatst is. Monteur gaf aan dat hij er vrij nieuw uitzag (moet ik mee in stemmen). De indicator die op de accu zit is inderdaad maar de vraag hoe betrouwbar die is. Er staat echter een index op de accu wat de kleur van de indicator inhoud. groen=ok, transparant=vervangen, zwart=opladen. Hij gaf zwart aan bij mij.

We zullen zien wat er morgen gebeurt. Ik hoor graag jullie tips.
Momenteel woon ik in Berlijn en uitleggen wat ik denk en wat de monteur bedoelt wil nog weleens lijden tot spraak verwarring. Het is voor mij een nieuwe garage heb geen idee over de betrouwbaarheid ervan. Dus de tips zijn erg bruikbaar!

Bedankt daarvoor.

Groet,
Job
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: start problemen?

Bericht door j.d.hukema »

Als de motor loopt en je zet de multimeter op je accu moet hij minimaal 13.6 volt laden.Daarom heb ik een voltmeter er in gebouwd .Kan je altijd zien of je accu bijgeladen wordt.



Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: start problemen?

Bericht door Harry62 »

Het kleur systeem op een accu is een simpel weeg systeem.
Het weegt de zuurgraad in de accu. Elke kleur heeft een ander gewicht.
Het is een indicatie van de zuurgraad!
Het zegt niets over de stroomsterkte van de accu, of de 'platen' in de accu.
Een goede accu verkoper kan hem alleen met een goede tester beoordelen.
Hij kan dan gelijk een starttest doen en laadttest.
Dus let op dat hij niet met zo'n "broodrooster" aankomt.

Op de accu staat meestal wel een 'ingekrast' nummer/letter.
Hieruit kan de dealer/leverancier de productiedatum halen.
Op sommige accu's zit wel 3 jaar garantie, vraag hierom!!
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: start problemen?

Bericht door mevlut »

Ik had ook dezelfde problemen met mijn T4 102 pk, 269500 km bj 1998. De accu(70 ampere) zat er al 10.5 jaar in. Heb er gisteren een nieuwe accu van 70 ampere ingezet en het probleem was opgelost.

Groetjes, Mevlut
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: start problemen?

Bericht door Egbert&Manon »

Ik vind 70Ah aan de kleine kant.
Volgens mij moet het minstens 90Ah zijn voor een 5 cilinder.
Of hebben ze mij een 96Ah aangesmeerd?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: start problemen?

Bericht door mevlut »

Op de originele accu stond 72 ah. Die heeft het 10.5 jaar volgehouden. Nu zit er een 70 ah in.

Groetjes, Mevlut
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: start problemen?

Bericht door Egbert&Manon »

Dan hebjij een heeeeeele goede accu gehad :toppie
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: start problemen?

Bericht door Harry62 »

Egbert&Manon schreef:Ik vind 70Ah aan de kleine kant.
Volgens mij moet het minstens 90Ah zijn voor een 5 cilinder.
Of hebben ze mij een 96Ah aangesmeerd?

Egbert
70 Ah is wel het minimum voor een T4 102 PK of elke andere 5 cylinder diesel.
Het is vaak ook een kwestie van hoeveel wil je er voor uitgeven.
Er past namelijk ook een 100 Ah accu in, deze is alleen 30 tot 40 euro duurder.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: start problemen?

Bericht door mevlut »

Heb net even bij me broer gekeken. Daar zit ook een 70 ah accu in. Hij heeft ook een 102 pk bj 2001 met 225000 km. Ook zijn eerste accu.

Groetjes, Mevlut
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: start problemen?

Bericht door Multivan Generation »

Je mag de Duitse reactie ook wel plaatsen hoor :knipoog
Daar kunnen aardig wat mensen hier op het forum, ook wel wat mee :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie