Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

start problemen?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: start problemen?

Bericht door F. de Boer »

Hoe groter de accu capaciteit hoe makkelijker de accu het heeft met het starten.

Ik heb zelf een 100AH startaccu deze trekt hem makkelijker dan de 70AH.

Je accu kan na het vele starten sulverteren en gaat de capaciteit uit de accu.

De accu kan je dan wel opladen maar dat geeft niks meer..

Gewoon een nieuwe er in.

En als je geen grote afstanden rijd even een kleine acculader inbouwen om hem s' avonds even op te laden, doe ik zelf ook werkt perfect.

Hierdoor blijft de accu altijd oppeil.

Groet,
F. de Boer
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: start problemen?

Bericht door frank884 »

mevlut schreef:Heb net even bij me broer gekeken. Daar zit ook een 70 ah accu in. Hij heeft ook een 102 pk bj 2001 met 225000 km. Ook zijn eerste accu.

Groetjes, Mevlut

Ik heb ook nog de 1e accu erin en dat is 80AH 640A
het zal er ook wel aan liggen welke moter erin zit mischien heeft de 1.9TD met 4 cylinders
een kleinere accu standaard erin.
idd eentje van 102 AH 960A past er ook in (35.3cm lang) de huidige is maar 31 cm lang
maar hierna komt ook zo"n maximale groote erin.
de prijsverschillen in accu's zijn wel gigantisch vooral varta is duur
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
trance-sporter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2009, 15:55

Re: start problemen?

Bericht door trance-sporter »

bedankt voor jullie tips en trucs omtrent ah percentage van accu's. Dat kan in ieder geval niet meer mis gaan bij aankoop van een nieuwe.



Even een andere beginnersvraag er tussendoor; Als ik het beruchte pijpje uit mijn luchtfilter haal, moet ik dan in het vervolg mijn luchtfilter vaker vervangen of schoon maken? Een K&N filter (zo heten ze geloof ik... als ik me niet vergis) die meer lucht doorlaten is een stuk dunner dan het originele binnenwerk van de luchtfilter. Leg je die op dezelfde manier in je luchtfilter?

Groet,
Job
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: start problemen?

Bericht door Harry 341 »

We hebben het hier toch over een 4 cilinder?? :nuts :nuts
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: start problemen?

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad Harrie een 1900 TD
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tygoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2009, 16:32

Re: start problemen?

Bericht door Tygoo »

j.d.hukema schreef:Als de motor loopt en je zet de multimeter op je accu moet hij minimaal 13.6 volt laden.Daarom heb ik een voltmeter er in gebouwd .Kan je altijd zien of je accu bijgeladen wordt.



Dick :driveT4
Mijn T4 laad ook niet bij, en nu wou ik met een multimeter meten of hij wel laadt.
op welke stand moet ik mn multimeter zetten om te meten of hij genoeg bijlaadt.
heb wel de accu gemeten zat rond de 1600 (als ik de multimeter op de stand V-... (links) op 20 zet.)
Maar dit is niet wat hij laad.(ben een leek met multimeters en beslist geen monteur)

Iemand een kleine uitleg voor mij?
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: start problemen?

Bericht door j.d.hukema »

Je moet de multimeter op gelijkstroom zetten 20 volt. Dat is waar het tekentje platte streep met kleine sreepjes er onder. bij de meeste multimeters links.wisselsstroom is het tekentje een streep met daar door een golvende beweging .dan de plus de rode draad op de plus accu en de zwarte op de min accu.Motor starten en minimaal 13.6 volt.Accu is gelijkstroom.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Tygoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2009, 16:32

Re: start problemen?

Bericht door Tygoo »

Bedankt voor de snelle reaktie.
heb het gedaan zoals je zei.
als ik de bus start geeft de meter aan 14.95 schommelend
Kan ik er nu van uitgaan dat de dynamo goed is en deze dus laadt?
moet er bij zeggen dat mijn accu lampje op het dashboard blijft branden en dat de toerenteller ook niet werkt.(toeren teller heeft altijd gewoon gewerkt) :groteogen
enig idee waar dit door kan komen en of dit ermee te maken heeft?
Denk zelf toch dat mn dynamo kapoet is
:T44EVER
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: start problemen?

Bericht door j.d.hukema »

Dan moet je inderdaad het probleem bij de dynamo zoeken .De toerenteller werkt via de dynamo de w draad als deze een breuk heeft werkt je toerenteller niet en kan je olie lampje blijven branden.Bij mij bleef het lampje van de accu ook branden. En 14.95 is aan de hogekant.
Kan zijn dat je regelaar van de dynamo stuk is .Kijk eens of je geen lekkage hebt van de dieselpomp [asje]Dat was mijn probleem .diesel op de dynamo en na reperatie asje ging mijn dynamo stuk.Nieuwe dynamo geplaatst en probleem was over.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Tygoo
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2009, 16:32

Re: start problemen?

Bericht door Tygoo »

Bedankt voor je reakties.
Ga een nieuwe dynamo aanschaffen laat nog weten hoe het verder afgelopen is.
:toppie
PS: Goed en nuttig forum
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: start problemen?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien ben je er als je de koolborstels kunt vervangen,
scheelt een bom duiten :knipoog

Bij Bosch dynamo's mogelijk... Valeo weet ik niet....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: start problemen?

Bericht door j.d.hukema »

Je kan de dynamo ook nog laten testen .En als je een nieuwe plaatst en je moet de draden weer aan elkaar zetten soldeer ze dan en een krimp kousje er over. de twee dunne draden. Ik had eerst kabelschoentjes maar die gaven na verloop van tijd toch storing.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Plaats reactie