Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoeveel kost nou jullie bus per maand

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:56
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door Joop »

Oja en voor Joop,
de afschrijving is lastig te bepalen soms, als je steeds nieuwe toevoegingen aan je auto doet, dus misschien is de bus nu wel meer waard als een vergelijkbare..
Dat snap ik niet. Afschrijving heeft niks te maken met een vergelijkbare. Je bus wordt gewoon elke dag minder waard. Hoeveel dat is, is inderdaad lastig te bepalen, maar is in ieder geval niet 0. En nieuwe toevoegingen kosten ook geld, en worden over het algemeen ook niet meer waard.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door bartt4 »

laurens schreef:Bartt4?
wegenbelasting en verzekering ongeveer 480 euro voor geheel jaar
Toch zeker wel per stuk he want ik betaal straks (heb nu nog een duurdere) aan verzekering 362 euro per jaar (T4 camper 1996 wa-casco)
En die jongens in Apeldoorn willen 129 euro per kwartaal van me hebben want die moeten regelmatig nieuwe dartpijltjes kopen.

Vorig jaar kostte deze bus me €318,60 per maand (excl afschrijving) maar dat was een duur jaar want distributieriem etc vervangen en de bus gedeeltelijk laten spuiten en rest bijwerken tegen overdracht van €618

Corsatje van mijn vrouw is goedkoper want die hield van de reiskostenvergoeding van haar baas nog bijna €10 over. Waren alle kosten behalve afschrijving betaald :knipoog
Heb het ff precies gekenen wegen belasting 402 per jaar en verzekering 135 per jaar. Moet wel een 2e auto er bij hebben is wa casco met Volle schade vrije jaren en noclaim garantie bij schade melding (1x per jaar) Maximaal 15000km per jaar (hoofdzakelijk recreatie) Maar met je busje op de weg heb je altijd vakantie. had ff verkeerd naar de wegen belasting gekeken op me afschrift was van me andere auto van daar dat ik te goedkoop was totaal dus 537 per jaar wb en verzekering
RUBBEREXPRESS
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door Leo45 »

Afschrijving is eigenlijk alleen achteraf te bepalen maar goed mijn vorige bus heb ik gekocht voor 29995 en ik kreeg er 20000 voor terug 5 jaar later dat is dus 2000 per jaar.
Eigenlijk zou je dan nog de rente erbij moeten nemen die de aanschaf zou opbrengen als je het geld gewoon op de bank zou zetten...

Ik reken voor mijn camper op ongeveer 400 per maand alles bijelkaar en denk dat het wel aardig klopt.
Want nog steeds geldt: "hobby mag geld kosten".

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door laurens »

verzekering 135 per jaar.
Bart wil je mij even doorgeven waar je zo'n goedkope verzekering vandaan haalt.
Of heb je een lage dagwaarde opgegeven. Ik ben pas veranderd van verzekering maar die kost toch nog 360 euro per jaar
wa-casco, kilometers 20-30000 per jaar nieuwwaarde 37.500 dagwaarde 21.000
(heb ik zelf maar bepaald adhv vraagprijzen voor vergelijkbare campers op internet)
75% noclaim
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door Freelancer »

Blijkbaar is België toch iets goedkoper dan ik dacht.

Per jaar
120€ wegentax
300€ verzekering
960€ Diesel

per maand
10€ wegentax
25€ verzekering
80€ Diesel

115 Euro per maand

Jaarlijkse Technische Keuring verschild een beetje ik heb vorige maand 42.50€ betaald voor complete keuring ( bestelbus ) of Lichte vracht zoals bij ons wordt gezegd.

Dus ik rij voor een bedrag van ongeveer 118,5 Euro per maand rond met mijn :T44EVER, de Diesel is heel variabel in prijs dus dat kan tot + of - 10€/maand verschillen, uiteraard geen onderhoud, bandenwissel, remmen of dergelijke ik rij gans 2008 zonder meerkost.
Als ik dan Westfalia inbouw, pilootstoelen, matten, en alles wat ik veranderd erbij tel kom ik natuurlijk een pak duurder uit maar dat is éénmalig en bekijk ik niet als maandelijkse kost want dit alles gaat mee zolang mijn bus leeft, en bekijk ik als een hobby.

( Al is mijn bus nu wel even 'dood' wegens mijn motorprobleem )

Mvg.
Freelancer.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door Roger B. (11)61 »

alleen wat lastig vergelijken als de ene alleen verzekering, belasting en brandstof meetelt en een ander afschrijving en/of onderhoud en verbouwingen ook meetelt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door Multivan Generation »

per jaar 960 euro aan diesel?
Zeg 80 liter a 1 euro per liter is 80 euro per tankbeurt,
dat is dan 12 keer tanken per jaar

of te wel ongeveer 12.000 km per jaar..
Lijkt me wel weinig..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik rijdt ook maar iets meer dan een tank per maand met de bus
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Bericht door jhon »

ts
Laatst gewijzigd door jhon op 10 feb 2009, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door Freelancer »

Roger B. schreef:alleen wat lastig vergelijken als de ene alleen verzekering, belasting en brandstof meetelt en een ander afschrijving en/of onderhoud en verbouwingen ook meetelt.
Ja inderdaad dat klopt maar als Belg zijnde kan je eigenlijk niet vergelijken met Nederland en ook niet met Duitsland, ik hou het even op Nederland versus België.
Wij zitten met een BTW van 21% Nederland 19%, afschrijving gebruiken wij niet, wat is die term eigenlijk ?
Verbouwingen : als ik onderdelen aankoop in Nederland zijn die beterkoop als hier, zoek hier maar eens onderdelen terwijl dezelfde in Nederland makkelijker te vinden zijn, Josh is daar een heel goed voorbeeld van ( JS-Parts ).
Westfalia interieur compleet voor 4000 Euro, hier in België hebben ze niet eens een VW-Dealer die campers aanbied ! ( of enkel op bestelling 36.000 Euro ).

In Nederland is alles dan weer een pak makkelijker, Xenon lichten vergeet dat hier maar Technische controle is dan zeker rood ( afgekeurd verboden tot het verkeer ), of simpele side bars zonder E Keur is ook 'verboden tot verkeer' alles moet hier origineel zijn of je krijgt dankzij onze minister Van Landuyt een 'tuningrapport' 6 Euro extra per onderdeel dat niet COC vermeld is, reken maar uit : koplampen, achterlichten, spoiler, embleem verwijderen, cleanen van deuren, booskijkers, en ja zelfs een versterkertje wordt nagekeken op Wattage dikte voedingskabels en zekering, dit alles 6 Euro per onderdeel !
Bijrijdersbank verwijderen en pilootstoel in de plaats 'verboden'
Rails in de laadruimte wordt niet aanvaard ! Al gebruik je die om materiaal vast te zetten dan zeggen ze doodleuk : als je na keuring terug thuis bent zet je er een bank in en dan is de bus niet meer conform !

zo is howtotune.be in het leven geroepen ( http://www.howtotune.be/ ) kijk daar maar eens rond en wees blij dat je in Nederland woont, al is de rest dan weer duurder, RDW en toestanden, kwarttarieven, BPM en wat lees je nog allemaal, dat hebben wij dan weer niet.

Dus een vergelijk " hoeveel kost je bus per maand " is een utopie, en ja ik rij 80 Liter per maand erdoor en dat is inderdaad een 12.000 Km/jaar maar Diesel is van 0.70 naar 1.10 en terug naar 0.85 gezakt, gestegen, hoe kan je dan een correcte kost ramen per maand ?

Dus vrij simpel verzekering, wegentax, verbruik, delen door 12 = maandbedrag
Al de extra's op je bus is voor eigen gemak, hobby, uitstraling en noem maar op, probeer trouwens maar eens een 'lichte vracht' om te bouwen naar camper, man man man, dat is niet gewoon, COC aanvraag bij VW 9 op 10 afgewezen, dan alleenstaand geval opstarten, foto's nemen, plannen tekenen, en hopen dat ze in Brussel OK zeggen, maar dan heb je de nodige documenten nog niet hé ( kostenplaatje 4 à 500 Euro enkel papierwerk ! )

Dan Kost mijn bus op dit ogenblik 3850 Euro per maand als ik alles uitreken en ik krijg hem niet eens door de keuring, 3 elementaire vereisten, waarvan punt 3 stahoogte, zet er een hefdak op a ratio 2000 Euro geplaatst ( in Nederland ) en dan een vette NEE krijgen in Brussel is geen uitzondering.

Maar goed ik ga hier serieus off-topic, maar ik maak me kwaad in onze politiekers en hun wetten en eisen terwijl het in andere landen ( Nederland ) een pak beter kan, alsook sneller, alsook goedkoper, enz. en dat is hier niet aan de orde, het moet geen politiek debat worden maar ik ben die weg al op aan het gaan, mijn excuses daarvoor aan allen.
Dat is de reden waarom er zoveel Belgen afzakken naar Nederland, veel te vinden voor aantrekkelijke prijzen, ik weet nu al voor 100% dat mijn volgende bus van Nederland zal komen, invoertaks 0.10 Eurocent :ie en met een goed papiertje van verkoop betaal je praktisch geen BTW, ik betaal aan de handelaar 15.000 Euro krijg een bon waarop bv. 8000 Euro op vermeld staat en daar gaat je BTW de kelder in :bifun :bifun en zeg niet dat het niet gebeurd ik ken tientallen mensen met een van oorsprong Nederlands voertuig voor bijna de helft van de prijs.

Mvg.
Freelancer.
Laatst gewijzigd door Freelancer op 08 feb 2009, 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:56
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door Joop »

afschrijving gebruiken wij niet, wat is die term eigenlijk?
Jullie gebruiken die term misschien niet, maar dat betekent niet dat het niet bestaat in Belgie.

Houdt gewoon in dat je auto steeds minder waard wordt. En dat zijn ook kosten (vaak zelfs de hoogste kostenpost). Veel mensen denken dat ze niks afschrijven (of houden er geen rekening mee in het totale kostenplaatje), maar dat is je kop in het zand steken.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door dennisvt4 »

als ik de afschrijving ook nog moet meenemen dan kom ik zo hoog uit dat ik bijna gen bus meer wil rijden,

ach aan de andere kant hoe langer je de bus rijdt hoe lager het weer word
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat een T4 van -doe eens wat- 30.000 euro een lagere afschrijving heeft dan een andere auto van de zelfde prijs.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: hoeveel kost nou jullie bus per maand

Bericht door bartt4 »

bus gekocht voor 1100 euro blok met inruil 2 oude koste me het revisie blok 900 euro.
nw koppeling distributie set en andere diversen nog een keer 500. Hefdak overgehouden van me oude bussie bumpers ook verders me oude bus in onderdelen verkocht (4800) was van 1992 en 430000km. reken eens dat me bus me nu op moment 2600 euro heeft gekost. wel nu met frisse techniek en camper kenteken. Binnekort nog spuiten dus komt er nog eens 1000 eur materiaal bij. Mijn uren reken ik nie omdat ik het zelf leuk vind en ook alles zelf kan zowel motorisch tecniek onderhoud plaatwerk en spuitwerk.

Zoek maar een technisch frisse bus met camperkenteken voor zo een bedrag.
Ik schrijf nog nie af geloof ik ach en bovendien tis hobby mag wat koste een ander heeft weer een andere hobby. :driveT4 :T44EVER :wjw
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie