Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Morgen kijken bij een T4 Westfalia 2.5tdi

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door Harry62 »

http://www.aartcamperinbouw.nl

Ik werk hier zelf en wij hebben regelmatig T4 busjes met tdi.
Inbouw geheel op maat en/of naar eigen wens. Dus naar eigen budget.
Maar ook kant en klaar staan er enkele.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
T-7
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2009, 13:48
Locatie: Wageningen

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door T-7 »

Ik vermoed dat 99% van de California T4's in NL tweedehands geimporteerd zijn uit Duitsland, dit scheelt namelijk vele duizenden euro's BPM.
Op http://www.mobile.de staan vandaag ruim 700(!) VW California's te koop, keus genoeg lijkt me.
Ondanks dat ik veel in Duitsland gezocht heb, ben ik toevallig uiteindelijk bij een partikulier in NL terechtgekomen. Maar mijn California kwam daarvoor ook tweedehands uit Duitsland.

Voor zover ik weet hebben ze allemaal een standkachel, al kun je dat niet afleiden aan de twee luchtroosters op de bodem aan de achterijde van de cabine. Die zitten er altijd -af fabriek- in, want oorspronkelijk is een California een Caravelle geweest.

Bovenin slapen ligt ruimer dan onderin slapen.

Bij houderschapsbelasting (wegenbelasting hebben we niet meer) maakt het niets uit voor het kwarttarief wat je nog meer op kenteken hebt.
Je krijgt wel automatisch het volle geel-kenteken tarief, en moet zelf gaan bellen dat het een camper is die voor het kwarttarief in aanmerking komt.
Toen mijn T4 laatst in reparatie was, heeft de garage 'm per ongeluk aan de handelsvoorraad toegevoegd, en na weer -terug- overschrijven kwam natuurlijk weer een "vol tarief" aanslag.

Tenslotte een tip: een California die regelmatig als (evt.tweede) auto gebruikt is, geeft op vakantie minder onverwachte problemen dan eentje die de hele winter in stalling staat.
Dat wil niet zeggen dat je zo'n gestalde California niet moet aanschaffen, maar wel dat je dan ruim voor aanvang van je vakantiegebruik er mee moet gaan rijden.
Dan merk je tijdig dat bijv. een dieselpomppakking is uitgedroogd.

Gerard
Laatst gewijzigd door T-7 op 26 feb 2009, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door deejoe »

sgsdebruijn schreef:Dat zijn al wat reacties, bedankt daarvoor.

Waarom ik graag een TDI wil is omdat ik veel met surftrailer rij en in de zomervakantie met caravan in Frankrijk/Zwitserland.
Ik ben toch wel bang dat een 2.4D (76pk) of 1.9TD (68pk) de bergen lasig doorkomt. Misschien dat iemand daar nog wat zinvols over kan vertellen.
Bovenin slapen gaat prima, er zijn ook speciale valbeveiligingen op de markt voor bovenin.
Zelf op weg naar Spanje ook wel eens bovenin liggen pitten terwijl de kinderen beneden aan het kleuren waren.
Wat betreft het rijden met aanhanger met een 2.4D, vlakke weg niets aan de hand. Maar op het moment dat je de bergen in gaat dan is het wel ff wennen :bonk
Dat schiet met en 2.4D niet echt op. Ben alleen bang dat je aan de lage kant zit met je budget zeker voor een TDI
Ben zelf ook windsurfer en sta regelmatig aan de Grevelingen met mijn busje. Kom maar eens langs.
Ook mijne komt uit Duitsland. We gaan er met zijn 5-en mee op vakantie werkt prima!
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door Reny »

Voor zover ik weet hebben ze allemaal een standkachel, al kun je dat niet afleiden aan de twee luchtroosters op de bodem aan de achterijde van de cabine. Die zitten er altijd -af fabriek- in, want oorspronkelijk is een California een Caravelle geweest.
Ik de modellen voor 96 zit soms maar 1 ventilatierooster in, tenminste de westfalia's die ik bekeken heb (en binnen mijn budget vielen). Hoe de verwarming dan geregeld werd, geen idee trouwens. (kijk maar bij poptop een 2.4 d uit 94 in de gallery afdeling, pagina 3 ofzo)
Ik wist trouwens niet dat een westfalia een origineel een caravelle was. Nooit te oud om te leren :knipoog
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door heartbeat »

Ik heb de mijne 3 jaar geleden gekocht in duitseland gewoon omdat dit veel goedkoper is maar dan is het wel makelijk als je er een beetje verstand van heb heb er inmiddels 100000 km mee gereden en bevalt nog enorm het is voor ons ook gewoon voor dagelijks gebreuk maar rijdt zo soepel dus ons hoor je niet klagen we hebben een california advantage bj 2000 tdi acv motor met een vouwdak bij de vraag of er goed te slapen is boven je kan het vergelijken met slapen in een tent kwa gehoor natuurlijk alleen je ligt wel een stuk lekkerder dan een lucht bed zelf hebben wij een traagfoam matras er op gelegt en dat is top verder gebruiken wij hem tamelijk veel voor weekenden zowel op meetings van weetjewel als gewoon weekenden oa naar festivals of motor en auto races enz enz misschien een idee om op de camper meeting te komen in april daar kun je met iedereen even spreken en binnen kijkken of ideen opdoen en misschien ook voor hulp met div vragen of dingen

Evt een site waar je op kan kijkken is http://www.mobile.de daar heb ik mijn bus op gevonden
waar ik ook zeer over te spreken ben is http://www.poptop.nl dit is een zaak van twee broers die zeer gek zijn van het product ze weten er erg veel vanaf en hebben vaak ook helemooie dingen staan hun service is echt top en een leuke site met veel info

grt Rob ( heartbeat 921 ) en ik hoop je te spreken en zien op de camper meeting in april ik zie dat je ook in de buurt van mij woon
ik hou op 7 maart vanaf 18.00 uur een regio meeting in schiedam langs de A20 afslag 11 bij de burgerking s'Gravelandseweg hoek Fokkerstraat daar kan je evt ook terecht met vragen .
Rob & Lize
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door sgsdebruijn »

Zo dat is weer een hoop extra informatie!
Ik denk dat ik het importeren niet zelf aandurf, zoals ik het lees is het wel te doen maar de duitse taal beheersen is denk ik wel een must of je moet er net 1 hebben die goed engels kan praten. (Wat kost een cursus bij de LOI, minder als de BPM? :lach ).

Dejoe, ja we hebben het van de zomer wel eens over je bus gehad, was bij de 1ste rotonde met Hansie enz...

Verder denk ik dat ik gewoon moet afwachten totdat er er een goede TDI langs gaat komen, dit geeft ook gelijk de tijd om nog wat door te sparen. Ik blijf de diverse websites in de gaten houden, heb er dankzij jullie nu mooi een aantal bij.

Tussen haakjes, voor ee bepaald jaartal hoef je bij importeren toch helemaal geen BPM te betalen?

Ik zal eens nadenken over een meeting, bedankt voor het aanbod!
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door Dehler_Bert »

Hoi Sebastiaan,

Waarom een T4 Westfalia? Als surfer koop je toch liever een camper die door een zeilfanaat en botenbouwer is gemaakt, "Dehler" :yes (sorry kon het niet laten)

Ben het met vorige schrijvers eens. Voor jouw budget kan je in Duitsland eventueel een mooie TDI kopen, in NL krijg je ws. een afgeleefde 2.4D voor dat geld. (ik zei waarschijnlijk!) Als veel met caravan onderweg bent zijn zou ik een 1.9 proberen te vermijden - maar misschien valt het mee. Ik heb een 2.4D gehad en met een aanhanger kwam je er wel, maar het was toch wel vaak schakelen.

Niet alle Westfalia CC's hebben een standkachel, het is gewoon een optie. Zorg wel dat je als je hem als camper gebruikt een luchtstandkachel hebt en geen waterstandkachel. Ik heb zelf 5 campers uit Duitsland geimporteerd. Moeilijk is het niet, alleen kost het wat tijd en geregel.

Succes, Bert
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door wilko »

Wellicht staat hier iets bij? http://www.globalcampers.nl/camperoverzicht.htm
Zijn volgens mij ook veel uit Duitsland geimporteerde busjes bij
Theeviertje
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 jan 2007, 15:38

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door Theeviertje »

Hoi,
Ik heb geen california maar wel een hele mooie t4 met harde top uit Duitsland gebouwd door een surfer.
Met mijn havoduits(heel lang geleden)kwam ik een eind.
Ik heb wel, zoals velen hier adviseren, elke dag http://www.mobile.de bekeken. Ik wilde nl een andere indeling; geen keukentje naast de bank, maar aan de zijkant achter.
Verder moet je nadenken over de RDW keuring en de manier van invoeren. Ik heb toendertijd auto-ambulance ingehuurd, die de camper keurig afzette bij RDW.
Wij genieten met z'n 4en (twee volwassenen en twee pubers) 3 jaar van de camper.
Succes ermee
groet Thee4tje
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door bartt4 »

Dehler_Bert schreef:Hoi Sebastiaan,

Waarom een T4 Westfalia? Als surfer koop je toch liever een camper die door een zeilfanaat en botenbouwer is gemaakt, "Dehler" :yes (sorry kon het niet laten)

Ben het met vorige schrijvers eens. Voor jouw budget kan je in Duitsland eventueel een mooie TDI kopen, in NL krijg je ws. een afgeleefde 2.4D voor dat geld. (ik zei waarschijnlijk!) Als veel met caravan onderweg bent zijn zou ik een 1.9 proberen te vermijden - maar misschien valt het mee. Ik heb een 2.4D gehad en met een aanhanger kwam je er wel, maar het was toch wel vaak schakelen.

Niet alle Westfalia CC's hebben een standkachel, het is gewoon een optie. Zorg wel dat je als je hem als camper gebruikt een luchtstandkachel hebt en geen waterstandkachel. Ik heb zelf 5 campers uit Duitsland geimporteerd. Moeilijk is het niet, alleen kost het wat tijd en geregel.

Succes, Bert
Persoonlijk he ik liever als de keuse is tussen een 2.4 en 1.9 td de 1,.9 td zijn geen hardlopers maar caravan of flinke aanhanger gaat gewoon mee hoor en heuveltje op es een keer terug naar de 4. Maar inderdaad is een 2.5 de betere keuse maar hoger in budget.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door sgsdebruijn »

Er loopt ook nog een topic over caravantrekken en daar zeggen ze dat een 1.9TD ook te doen is.
Maarja een beetje vermogen extra is toch wel fijn, een keer terug naar zijn 4 is niet zo erg naar z'n 2 wel (-;

Er staan op mp wel wat TDI's maar die KM's vertrouw ik niet zo eerlijk gezegd.
Ik heb geen haast maar ben op het gemak aan het rondkijken, er komt vanzelf wat voorbij.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
kolebrie

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door kolebrie »

bartt4, bedankt voor je reactie ene op deze site.
Ik lees meer reactie's over met een caravan rijden dan met een vouwwagen/aanhanger.

Ik wilde binnenkort de vraag stellen of het met een T4 california 2.4 D rijden met vouwwagen(750 kg) te doen is in het buitenland,(vooral vanwege de bergen).
Met de zomervakantie haken we de vouwwagen achter de T4 California.
Ik vind de ruimte te krap om daar met 4 man mee op vakantie te gaan 4 1/2 wekenlang.
We houden van ruimte!.

Ik heb wel een bustent, maar die gaat niet mee tijdens de zomervakantie.
Aangezien het de eerste keer word om met deze combinatie te rijden, vroeg ik me af hoe traag je dan wel gaat.
Praktijk is zelf ervaren, maar dat duurt nog 3 1/2 maand voor het zover is.
maar een beetje van te voren inschatten is een weetje.

Om het in Nederland te ervaren heeft geen nut, aangezien het hier meestal vlak is.

Jaloers ben ik wel een beetje, dat sommigen door kunnen sparen voor een T4 2.5 TDI.
Had ik graag gewild, maar dat zat er helaas niet in.
Maar ik ben wel trots op mijn California :ikrij

Groet,
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door bartt4 »

kolebrie schreef:bartt4, bedankt voor je reactie ene op deze site.
Ik lees meer reactie's over met een caravan rijden dan met een vouwwagen/aanhanger.

Ik wilde binnenkort de vraag stellen of het met een T4 california 2.4 D rijden met vouwwagen(750 kg) te doen is in het buitenland,(vooral vanwege de bergen).
Met de zomervakantie haken we de vouwwagen achter de T4 California.
Ik vind de ruimte te krap om daar met 4 man mee op vakantie te gaan 4 1/2 wekenlang.
We houden van ruimte!.

Ik heb wel een bustent, maar die gaat niet mee tijdens de zomervakantie.
Aangezien het de eerste keer word om met deze combinatie te rijden, vroeg ik me af hoe traag je dan wel gaat.
Praktijk is zelf ervaren, maar dat duurt nog 3 1/2 maand voor het zover is.
maar een beetje van te voren inschatten is een weetje.

Om het in Nederland te ervaren heeft geen nut, aangezien het hier meestal vlak is.

Jaloers ben ik wel een beetje, dat sommigen door kunnen sparen voor een T4 2.5 TDI.
Had ik graag gewild, maar dat zat er helaas niet in.
Maar ik ben wel trots op mijn California :ikrij

Groet,
Zal weinig problemen geven denk ik met aanhanger mag je toch al minder snel en rond de 90 loopt die gewoon in de 5 hoor hooguit eens in de bergen terug te moeten schakelen maar dat zal ook al moeten met losse bus. en je heb vakantie nou dus relaxing timeee :wjw
Achter me eigen bus regelmatig paarde trailer met 2 paarden gehad tuurlijk merk je het maar toch zet die gewoon door,.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, we rijden achter de T4 California ook met een vouwwagen. Een Holtkamper Spacer, leeggewicht 300 kg. Geen enkel probleem, gaat sneller als met de caravan. In Frankrijk zeker 130 mogelijk. In Duitsland met TUV goedkeuring 100.
Gebruikersavatar
PANTER
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 mar 2009, 06:49

Re: Waar kochten jullie je T4 camper + nog wat vragen

Bericht door PANTER »

Ik heb me camper gekocht bij de firma A. Bochanen & zonen in Alblasserdam,bijna een jaar geleden,prima zaak,en handelen alleen in V.W.,nu moet mijn bus weer een A.P.Kaatje hebben,dus ik even naar de site,Blijkt de hele tent zijn afgebrand op 6 januari!
Ze hebben nog een paar campers staan met schade voor een leuk prijsje?
Ben als je dit leest sterkte!! :toppie
Plaats reactie