Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervangen achterveren T4 door ander type

vragen over de T4
Plaats reactie
syncro2001
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2008, 16:30

vervangen achterveren T4 door ander type

Bericht door syncro2001 »

Van mijn T4 syncro zijn al twee keer de achterveren gebroken op de laatste dunnere uiteinden.
Weet iemand of dat komt doordat ik vrijwel altijd met een onbeladen bus rijd en daardoor de dunnere delen van de veer meer "gebruik" dan wanneer de bus zwaar belast is?
Ik kan bij mijn automaterialenhandel veren kopen voor de T4 van Q H die overal de zelfde dikte hebben. Volgens de site van Q H breken ze minder snel dan de veren van het standaard type.
Ik ben echter bang dat de bus er erg stug door wordt.
Heeft iemand ervaring met deze andere veren of suggesties om de veer problemen te voorkomen?

Groeten,
Jan ( syncro 2001 ).
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: vervangen achterveren T4 door ander type

Bericht door freek »

Dit is ook toevallig: ik heb vanavond de winterbanden eraf gehaald bij onze t4 syncro tansporter (2003) en vond ook de bovenkant van een achterveer onderin de veerschotel. Met rijden had ik nog niets gemerkt. Maar blijkbaar komt dus inderdaad meer voor al kan ik me niet voorstellen dat dit met de achterwielaandrijving te maken heeft. Ben dus ook benieuwd naar reacties. Wat kost dit per veer? Heb je er een nieuwe of tweedehands veer onder laten zetten? Groet, Freek
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
blue i 452
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:32
Locatie: Drenthe

Re: vervangen achterveren T4 door ander type

Bericht door blue i 452 »

Heb onder mijn bus van eind 2002 na ruim 2 jaar ( in 2004 dus ) ook al een nieuwe achterveer gekregen. Kwam wel vaker voor, werd er gezegd. Uit coulance hoefde ik toen alleen de veer te betalen met enige korting er op. Als ik me niet vergis was dat toen zo'n € 85 voor 1 veer. Ik heb een T800 uitvoering, dus ook de veer met de dunnere windingen aan boven en onderkant.
Nu had ik kortgeleden alweer een achterveer kapot. Op de duitse Ebay heb ik gezocht naar "Fahrwerksfedern T4" en heb daar twee NIEUWE veren gekocht ( Verstärkt) inclusief verzendkosten voor € 45,= . Wellicht zijn ze kwalitatief iets minder dan de "originele" veren, maar ik kan dan ook minimaal een keer of 5 vervangen voor hetzelfde geld!

Maar om nu even op je vraag terug te komen;
Ik had dus ook de veren eronder met de dunnere windingen boven en onder. De nieuwe veren zijn helemaal ( van boven tot onder ) van dezelfde dikte. De bus veert nog steeds goed, maar ligt veel strakker. Als ik bij ons thuis de parkeerplaats oprij, moet ik door een soort gootje heenrijden, waardoor de bus redelijk heen en weer schudt. Bij de oude veren voelde ik me dan af en toe wel eens zo'n ouderwets hondje op de hoedenplank waarvan het hoofd zo heen en weer schudt.
Bij de nieuwe veren heb ik daar dus absoluut geen last meer van! Ik had het achteraf veel eerder moeten doen.

Peter.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen achterveren T4 door ander type

Bericht door Multivan Generation »

als je vrijwel altijd leeg rondrijdt,
zou ik caravelle of multivan veren willen adviseren.
die zijn bij het initiële inveren wat soepeler,
en geven dus meer comfort.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
syncro2001
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2008, 16:30

Re: vervangen achterveren T4 door ander type

Bericht door syncro2001 »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik wil de bus eigenlijk ook niet soepeler laten veren dan nu met de standaard veren want ik heb er af en toe mijn autoambulance achter en we trekken er ook een flinke caravan mee.
De alternatieve veren waar ik het over heb zijn van Quinton Hazell (http://www.quintonhazell.nl) en kosten mij ( met wat korting ) 82 euro per stuk en dat is volgens mij ook ongeveer de prijs van originele volkswagen veren.
Ik moet natuurlijk wel links en rechts zo'n nieuwe veer monteren.
Mijn vorige bus was een T4 2.4d 2wd en daar heb ik 7 jaar in gereden zonder een defecte veer.

Groeten,

Jan ( syncro 2001 ).
erik wijn
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:43
Locatie: hengelo

Re: vervangen achterveren T4 door ander type

Bericht door erik wijn »

Hallo,

Ik heb dan wel geen synchro maar had ook 2 kapotte achterveren!
In januari bij onderhoudsbeurt kwamen ze er onderuit vallen, volgens de monteur van de garage.
Ik was niet verrast, na bijna 180000 km en de afgelopen jaren veel over grusswegen in o.a. Zweden en een rondtoer IJsland in 2007 waar ze nog echte wasborden hebben van 10tallen kms lang! Wat er dan verder was afgevallen was er daar zeker afgegaan, maar hij heeft geen krimp gegeven, ons bussie!!!! :klappen
Ze zijn vervangen door nieuwe originele veren, Heb wel gevraagd of er wat soepelers onder gezet kon worden, maar daar moet je bij de garage waar ik hem in onderhoud heb niet mee aankomen.

Groeten Erik
Sinds 2006 een blije weetjeweller
Afbeelding
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: vervangen achterveren T4 door ander type

Bericht door freek »

ik heb afgelopen zaterdag de veren vervangen door nieuwe veren van Monroe. Ze waren 120,- per 2 stuks bij de automaterialenzaak in de buurt. Had ze gewoon op voorraad. De dealer gaf een prijs op van 134,- per stuk!. Vervangen was inderdaad een fluitje van een cent. Half uurtje per kant. Zelfs de aandrijfassen van de Syncro vormden geen probleem. Hij veert nu veel beter bij verkeersdrempels.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervangen achterveren T4 door ander type

Bericht door Multivan Generation »

mooi dat het opgelost is :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
syncro2001
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2008, 16:30

Re: vervangen achterveren T4 door ander type

Bericht door syncro2001 »

Hallo Freek,
Zijn de Monroe veren over de hele lengte van even dikke windingen voorzien of hebben ze dunnere uiteinden? Veert de bus soepeler of stugger dan met de originele veren?

Groeten,
Jan ( syncro 2001 )
Plaats reactie