Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vezelplamuur

vragen over de T4
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

Vezelplamuur

Bericht door Herman892 »

Nadat ik alle kommer en kwel over "roest" had gelezen heb ik de bakens verzet. Een pot vezelplamuur(2 comp.plamuur) en een gewoon Flexaatje, die min of meer correspondeert met het ivoorwit van de T4. 10% Owatrol er door, voor hechting en anti-bladder. Met de dremel, voorzien van zo`n raspachtig bolletje. de roestplekken te lijf, tot op het kale staal. Hier en daar pinkdikke gaten. Dichtstrijken met vezelplamuur. Volgende dag mischien een keertje over.Afplakken, Gladschuren , schilderen met penseel en of rolletje bij een groter oppervlak. Van dichtbij ziet het er niet uit, Op afstand valt het best mee. De velgen, bewerkt met staalborstel en Hammerit. Ha, het onderhoud van de carrosserie heb ik zo weer mooi zelf in de hand .Lig er niet meer wakker van, En over een jaar zien we wel weer.
Mijn T4 D. 50 KW is 12 jaar oud, echter met 160.000 km op de teller. Zijn er lotgenoten, die ook "om" zijn en het "pietluterige" hebben
laten varen ?
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Vezelplamuur

Bericht door HarryF »

Had tot enige jaren geleden een Fiat 500 oldtimer. Toen ik hem kocht waren alle spatbordranden geroest (en zelfs met gaatjes en deels geen rand meer) 'k Had toen weinig tijd en heb e.e.a. onder het mom van "voorlopig maar zo even" met vezelplamuur strak gemaakt en afgewerkt.
Zag er goed uit. Idee was om later e.e.a definitief te verhelpen. Heb ik echter nooit gedaan, want 8 jaar later zag het er nog steeds goed (als bij het aanbrengen) uit. :bifun Een gat onder de voorruit heb ik later ook zo behandeld, heeft het ook tot aan de verkoop (dus vele jaren) volgehouden. Alleen zaten daar bijna direct al "blaasjes" onder de verf, waarschijnlijk omdat ik geen aandacht aan een hechtlaag heb besteed. :muur 't Is ijzersterk en perfect. Maar.....tja, niet zoals het hoort. Ik ben geen goede lasser en heb er de apparatuur ook niet voor. "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan" of..."dan had het maar geen auto moeten worden" praatte ik mezelf goed. Voor een echte oldtimer is het ook ivm de verkoopwaarde natuurlijk geen ideale optie. :politie In de praktijk heb ik er dus perfecte ervaringen ermee. Ook voor grotere (duimdikke en -lange) gaten als onder de voorruit.
Bij mijn bus laat ik het echter echt niet zover komen, want gevoelsmatig vind ik het niks. Maar tja wat is gevoel.

Groet :T44EVER
HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

Re: Vezelplamuur

Bericht door Herman892 »

Dag Harry uit Enschede,
Eigenlijk had de titel `overstag` moeten heten. Hierbij doel ik op het gegeven, dat ik graag het onderhoud zelf in de hand wil
hebben. Echter mijn mogelijkheden beperken zich tot het gebruik van `doe het zelf`artikelen. Het gebruik van vezelplamuur
huis, tuin en keukenverf ,rollertje en kwast. En net wat je zegt, gevoelsmatig doe je je in zekere zin geweld aan. Je hebt gelijk,
Toch ben ik achteraf blij, die stap gemaakt te hebben. En grip te hebben op het onderhoud binnen mijn mogelijkheden. Bedankt voor je aardige reaktie. groeten, Herman 892
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Vezelplamuur

Bericht door HarryF »

Herman, graag gedaan. Het is maar net wat je belangrijk vindt en waar je je geld aan wilt uitgeven.
Techniek vind ik zelf nog belangrijker dan uiterlijke optiek. Hoewel...mijn oog wil toch ook wel wat (binnen financiele grenzen)
Een ander vindt optiek en zo origineel mogelijke carrosserie (al dan niet met opsmuk) belangrijk. So what, moet kunnen toch?!
Laten we elkaar die ruimte geven.
Succes met je bus en het onderhoud. :toppie

groet HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Vezelplamuur

Bericht door Peter 887 »

Ik kijk elk jaar bijn bussie goed na op roest,
over 2 weken gaat hij weer naar de spuiter,
en wordt alles waar roestvorming is gestraald,
goed behandeld en weer overgespoten.
ik wil graag nog wel een tijdje blijven rijden in m'n bussie.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Vezelplamuur

Bericht door HarryF »

Peter 887 schreef:Ik kijk elk jaar bijn bussie goed na op roest,
over 2 weken gaat hij weer naar de spuiter,
en wordt alles waar roestvorming is gestraald,
goed behandeld en weer overgespoten.
ik wil graag nog wel een tijdje blijven rijden in m'n bussie.
Hoi Peter, nieuwsgierig wat je daarvoor gemiddeld zoal betaalt. Heb zelf een behoorlijke (wel oppervlakkige) schade gehad. Heb dit in Duisland (bij wel een gerenomeerd bedrijf) laten doen voor circa 30 a 50% van de kosten die ik bij een Nederlandse schadehersteller zou moeten betalen.

HarryF :driveT4
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Vezelplamuur

Bericht door Peter 887 »

Ik had de vorige keer de zijplaten eruit laten halen,
vanwege de roest die al onder de rubbers vandaan kwam,
en in plaats van de panelen gefoliede ramen terug laten plaatsen.
verder rechtsvoor schade aan spatbord, en schade aan de voor, en achterbumper.
en nog wat kleine dingetjes,ik was ongeveer 1500 euries kwijt,
en m'n kleurverschil waar ik me al een tijdje aan ergerde.
dus het heeft wel wat gekost, maar ik weet dat hij het goed voor me wilt doen,
en dat ik niet na een paar jaar weer voor hetzelfde weer bij hem op de stoep sta.
Afbeelding
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Vezelplamuur

Bericht door harry t5 191 »

Peter 887,

En zo blijft het een heel mooi bussie! :klappen :klappen :knipoog

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Vezelplamuur

Bericht door HarryF »

Bedankt voor info.
Kost wat, maar dan heb je ook wat en... daar zijn we het denk ik allemaal over eens.......regelmatig bijhouden (hoe dan ook) en beter nog "voor zijn" houdt je bezit in goede conditie. En dat willen we toch?! :adhd

groet HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vezelplamuur

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad HarryF,
als ik hem niet goed zou onderhouden, dan had ik nu een roze bus gehad ipv een rode..

Maar daar zijn we met zijn allen ook liefhebbers voor he..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vezelplamuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:inderdaad HarryF,
als ik hem niet goed zou onderhouden, dan had ik nu een roze bus gehad ipv een rode..

Maar daar zijn we met zijn allen ook liefhebbers voor he..

tuurlijk houd je met met poetsen en boenwas de lak mooi en kun je verkalken van rode lak lang uitstellen, maar tegen roest helpt het mijns inziens niet echt....

Als je een auto 2e hands koop en de eerste eigenaar heeft niet een goede anti-roest behandeling laten uitvoeren toen ie nog niet de weg op was EN deze behandeling telkens op tijd herhaald, dan is het kwaad al geschied en kun je het als tweede eigenaar alleen nog maar proberen uit te stellen.

Roest komt van twee kanten
-lakbeschadigingen (buitenaf) die je wel kunt bijhouden en daarmee roest erg kunt beperkten
-van binnenuit, daar kom je niet bij en dus kun je er niet veel tegen doen, vocht en vuil komt overal waar jij niet bij kan om schoon te houden en te behandelen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vezelplamuur

Bericht door René »

Volgende week weer naar Richard Peter? Ga ik ff kijken :bonk

René
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Vezelplamuur

Bericht door HarryF »

Multivan Generation schreef:inderdaad HarryF,
als ik hem niet goed zou onderhouden, dan had ik nu een roze bus gehad ipv een rode..

Maar daar zijn we met zijn allen ook liefhebbers voor he..
Hi Peter, heb je nog tips om een roze auto toch weer redelijk goed rood te krijgen??
Vraag is wel m.b.t. een Cinquecento (van m'n dochter) maar misschien is je antwoord voor meerdere roze busjes ook het weten waard.
Gr HarryF

PS Op je website krijg ik de plaatjes (luchtfilter) niet. Enig idee mbt ik denk mijn browser instellingen. Normaal meestal geen last daarvan. :adhd
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vezelplamuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

blijvende remedie? overspuiten

tijdelijke oplossingen, polijsten en kleurwaslaag aanbrengen (als ie nog niet TE rose is) misschien dat het met goed polijsten en gewone waslaag al werkt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Vezelplamuur

Bericht door Peter 887 »

Berrie en Rene schreef:Volgende week weer naar Richard Peter? Ga ik ff kijken :bonk

René
Ik ga een week later, die van mij gaat maandagmiddag 6 April voor een aantal puntjes naar Richard.
Dan kan ik deze middag alvast de spullen demonteren die eraf moeten,
dat scheelt toch weer in de uren die hij er anders aan moet besteden.
Dan wordt ook de Cita van mijn zoon in dezelfde kleur gespoten als mijn bussie,
hij vond het altijd al een mooi kleurtje, en nu er een kenteken op staat wilde hij zijn brommertje
in dezelfde kleur als mijn bussie, dus dat spuit hij ook even mee.
Staat mooi bij elkaar op de camping als we naar Volkel gaan zij mijn zoon :toppie
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Plaats reactie