Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Minimum toerental in vijfde versnelling

vragen over de T4
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door HarryF »

Er zijn steeds meer buitenwegen waar een maximum snelheid geldt van 60km/h. :politie
Ik probeer dan via GPS 62 km/h te rijden in de vijfde versnelling. Is ongeveer 1500 toeren.
Helaas zitten er regelmatig ook drempels :bonk in dit soort wegen en soms is 62 km/hr voor mijn gevoel (en dat van de bus) net te snel voor zo'n bobbel, je zakt dan onwillekeurig iets in snelheid.

Vraag: wat is jullie ervaring, 62 km/h kan dat in vijf, en wat als je dan na iets afremmen voor een drempel toch weer iets snelheid vermeerderd?? Terug naar vier of toch langzaam versnellen in vijf, of zit ik zowieso te laag in toeren.

Hoe doen jullie het, er van uitgaande (nu even) dat je je aan de snelheid houdt?? :driveT4

Groet, HarryF :zwaai
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door keescv »

mmmm leuke discussie gaat dit worden :yes ,maar ik persoonlijk hou de motor toch rond de 1800 en 2200 toeren omdat dar je max koppel ligt.

zelf rij ik nu een vivaro en die heeft een 6 bak ,maar die 6 gebruik ik amper omdat als je 80 rijd in zijn 6e versnelling en je geeft gas de auto gaat brommen en schuden maar geen snelheid.

in jouw geval rijd ik ook rond de 63 km/h en in zijn 4e versnelling en hop over die drempels (behalve in heerhugowaard want dan ligt je nieren in je nek als je in de stad van de zon rijd)
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Dirk/970 »

Hangt er van af, als ik met constante snelheid kan rijden, laat ik hem soms op een vlakke weg al met 1200 rpm op de cc doorbuffelen in de 5 (maar om dan weer snelheid te maken ga ik wel terug naar de 4). Maar als er veel snelheidswisselingen zijn door drempels en je veel moet remmen en versnellen, dan rij ik liever tussen 1600-2000 rpm voor snelheden tot zo 80-90 km/u.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door j.d.hukema »

62 in de vijfde versnelling No way.Wordt de koppeling wat mij betreft veel te zwaar belast.


Dick :driveT4
Laatst gewijzigd door j.d.hukema op 31 mar 2009, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door koos 890 »

Net als Kees probeer ik de bus tussen de 1700 en de 2000 toeren te houden ongeacht de snelheid . En voor een constante snelheid probeer ik ook deze toeren aan te houden en dan is het net welke versnelling dit is .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Multivan Generation »

ik vind persoonlijk dat jullie de motoren wel laag in de toeren houden.
De belasting voor de koppeling bij die lage toerentallen is erg groot, zoals al genoemd werd,

Ik zou hem liever boven de 2200 rpm houden.
De meeste TDI's hebben een maximum koppel van 2100-2500 rpm als ik me niet vergis..

60 km/u is net zo'n snelheid waarbij het afhangt op wat voor soort weg je rijdt.
Twijfel tussen 3de en 4de versnelling.. constante snelheid met veel overzicht dan in de 4de versnelling, beetje onrustig wegbeeld, dan in 3de versnelling.
Maar dat zou ik doen met een EWB versnellingsbak in combinatie met de AJT motor
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door stijnh »

leuke discussie, ik dacht het ook direct :yes

volgens mij is dat geen probleem op een vlakke weg, om te versnellen kan je eens terug gaan.

vroeger ging dat niet lekker, koppel bij lage toeren was niet fantastisch, nu wel

maar die uitleg van de koppeling wordt zwaar belast kan ik niet volgen hoor. wanneer komt er het meest kracht op de koppeling denk je bij 50 in 5e of bij 120 in 5e....
(dat er meer kracht op de koppeling komt dan als je 50 in 4e rijdt weet ik wel)
koppeling krijg je toch alleen maar kapot bij het koppelen en het ontkoppelen. eenmaal gekoppeld beweegt er behalve het 2-massavliegwiel niets meer ten opzichte van elkaar

je motor wordt toch niet zwaar belast aan een constante snelheid. als je dat vergelijkt met optrekken (op een helling)
je moest het verschil in verbruik eens weten tussen 3e, 4e en 5e rond deze snelheid :toppie
dan lees ik hier regelmatig dat het voor het verbruik niet uitmaakt in welke versnelling je rijdt :muur


indien er technische redenen zijn waardoor dit niet mag hoor ik het graag
de reacties zullen wel komen :jump
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Dirk/970 »

Ik zou hem liever boven de 2200 rpm houden.
Afgezien van autoweg/autobaan en zware lasten, kom ik normaal niet boven 2200 toeren uit, dat hou ik aan als schakelpunt voor 'vlot' :knipoog wegrijden in de bbkom en op 60-80 km wegen. De bus trek al redelijk vanaf 1600 rpm. Motor zonder chip, zonder aanzuigbuis in filterhuis, met K&N luchtfilter, met EGR-plaatje en met lege kat. Gemiddeld verbruik ergens 1:12,5-1:13 bij een gewicht van ca. 2200 kg.
Voor meer snelheid maken schakel ik bij 2500 rpm (snelweg op enzo). Maar wat betreft dit topic, op een vlakke weg en constante snelheid rij ik regelmatig 1200-1400 rpm in z'n 5 en schakel dan terug om vaart te maken. Ik heb niet het idee dat de motor of de koppeling daar moeite mee heeft. Liefst wel op de cc, want bij zulke lage toerentallen is het moeilijker constant te houden met de voet.
Ben overigens niet bang om een zwaarder belaste motor op toeren te houden (2000-2800 rpm, 2000 kg aan de trekhaak of bergop enzo), vindt 'ie wel zo fijn :ikrij
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door HarryF »

stijnh schreef:
je moest het verschil in verbruik eens weten tussen 3e, 4e en 5e rond deze snelheid :toppie
dan lees ik hier regelmatig dat het voor het verbruik niet uitmaakt in welke versnelling je rijdt :muur


indien er technische redenen zijn waardoor dit niet mag hoor ik het graag
de reacties zullen wel komen :jump
In de Suzuki van mijn (v)echtgenote :love zit een verbruiksmeter. Het maakt qua verbruik dan wel degelijk uit in welke versnelling je rijdt. De Suzuki (benzine) rijdt het zuinigst bij circa 2000 toeren. :ikrij Het is dan zelfs zo dat je, als voorbeeld, goedkoper 60km in de vijf dan 50 km in de vier rijdt.
Met de bus rijd ik denk ik op een gemiddelde manier, niet extreem fors en niet l..lig. :adhd
Kom gemiddeld op een verbruik van 1:12,5 (TDI 102pk incl airco) vindt ik redelijk. Met m'n vorige T4 (1991 5 cyl diesel', geen airco) haalde ik 1:11,5.
Het verhaal over de koppeling kan ik, bij constant toerental, niet begrijpen. :ie Mijn technisch gevoel gaat meer over de motor zelf. Loopt dat nog goed/mooi rond? Als ik dan lees "op cc 1200 toeren" en dat geeft blijkbaar geen problemen, dan maak ik me over "mijn 1500 toeren" geen zorgen meer. Wel vervolgens weer versnellen in de vierde versnelling lijkt me dan goed/beter.

Ben toch nieuwsgierig naar meer reacties. :zwaai
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Dirk/970 »

Het verhaal over de koppeling kan ik, bij constant toerental, niet begrijpen
Ik denk ook niet dat de koppeling er problemen mee kan hebben, bij zulke lage toerentallen komt er maar weining koppel/vermogen vrij om de koppeling te belasten. Als het echt te zwaar wordt, gaat toch eerst de motor door de knieën. By the way, de motor moet wel echt warm zijn om met 1200 rmp in z'n 5 mooi rond te blijven lopen ander protesteert die heftig (net gestart wil die niet eens stationair in z'n 2 trekken :groteogen )
Wel vervolgens weer versnellen in de vierde versnelling lijkt me dan goed/beter.
Mij ook, als je in de 5 vanaf 1200 rpm wilt wegtrekken, gebeurt er ook niks :ikrij
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door ossie38 »

5de versnelling ziet mijn bussie pas als ik boven de 80 rijd. rond 1900 toeren loopt ie dan. Zeker met belast auto nooit hoge versnelling met lage toeren rijden.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door j.d.hukema »

De praktijk heeft bewezen dat als je met te lage toeren in een hoge versnelling rijd de koppeling eerder slijt.Vanmorgen eens even besproken met de monteur.Die gaf het zelfde antwoord.Motor moet dan zwaarder werken.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door harry t5 191 »

Laag toeren mag geen probleem zijn .
Als je niet meer vloeiend kunt versnellen moet je echt terugschakelen.
Dat de koppeling eerder zal slijten kun je wel vergeten!
De koppeling heeft dan een "vaste"verbinding en dus geen slip!
Bij optrekken en overschakelen veroorzaak je slijtage.
Maar deze discussie is al vaker gevoerd,er zullen altijd voor en tegenstanders blijven! :klappen
Ieder zijn mening weetjewel!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Multivan Generation »

Met mijn eerste koppeling reed ik zoals hierboven vermeld stond.
Zeer laagtoerig.
Na 37.000 km was die op.
Ik kreeg het commentaar bij de dealer dat je hem beter iets hoger in de toeren kan rijden,
dan is de slijtage op de koppeling niet zo groot.
Ik dat gedaan, en de 2de koppeling hield het veel langer vol (ondertussen flinke motorische aanpassingen gedaan).

Let op, bovenstaande verhaal geld wel voor een 88 pk van bouwjaar 2002/2003, en die staan er om bekend dat ze een zwakke koppeling hebben...
Nu zit er een verzwaarde in....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door stijnh »

iedereen zijn mening inderdaad :yes

maar peter die koppeling die je eerst had, was een zwakke dus die had sowieso niet lang meegegaan en nu heb je een versterkte dus is het wel vrij logisch dat die langer meegaat
een goed vergelijk maken is dus niet echt mogelijk

als bij het terug koppelen geen hoger toerental maakt dan het toerental dat bij die snelheid en versnelling nodig is en dan de koppeling volledig laat opkomen en dan pas gas geven dan verslijt de koppeling niet om dat er gewoon geen wrijving optreed.
eenmaal gekoppeld maakt het niets meer uit wat je doet

natuurlijk als je koppeling versleten is kan die wel gaan slippen in gekoppelde toestand maar dat is iets anders

:T44EVER :wjw
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie