Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

fietsendrager

vragen over de T4
Plaats reactie
greetivo
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2007, 11:43

fietsendrager

Bericht door greetivo »

Hoi,

Heb ik in okkazie een fietsendrager gekocht voor achteraan de klep, zonder trekhaak. Daar kunnen 3 fietsen op, elk in een aparte rail.
Ik kan het rek muurvast klemmen met haakjes en spanriemen, het gewicht steunt op de achterbumper. De fietsen zelf staan elk in een aparte goot en kunnen ook muurvast gezet worden.

MAAR : kan het kwaad dat de "bovenste steun" tegen de achterruit hangt, komt er niet teveel spanning op die ruit (als ik bvb door een put rij) ?

Wie heeft ervaring hiermee ?

Bedankt,
Ivo
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

vraag het de verkoper die weet het wel
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Ik zou het niet doen, die spanning is behoorlijk zeker als je door hobbels enzo gaat.
Volgens mij is je rek niet goed, de afstand hoort zodanig te zijn dat je ruit goed vrij blijft.
Kijk anders even bij een ander hoe die daarop zit.
Bij mij komt er niets tegen de ruit, wel heb ik in het verleden een keer gehad dat een boutje dat verkeerd zat door het veren en buigen tegen de lak aan kwam.
Gewoon in stilstand zat er ruim 1 cm tussen en ik dat ook dat dit voldoende was, nou niet dus.
Het boeltje veert en buigt behoorlijk.

groeten

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ik zie in Frankrijk wel iedereen zijn fietsen met dat soort dingen achter op zijn auto knopen, ik vindt het er doodeng uitzien en zou het zelf niet willen. Er alleen achter rijden is al niet prettig. Ik denk dat er gemiddeld toch niet veel mee fout gaat, dan zouden ze al gauw niet meer worden verkocht.
Een maat van me heeft een keer een soortgelijk ding gekocht bij Halfords voor zijn Golf IV. Daarna gillend teruggebracht.
Persoonlijk heb ik betere ervaring met de op de achterklep gemonteerde fietsendrager "Logo" van Westfalia. Zie :

http://cgi.ebay.de/Fahrradtraeger-T4-Or ... dZViewItem

Dit is in mijn ogen de enige goede fietsendrager voor de T4 op de achterklep. Alle anderen (Omnistor, Fiamma) steunen af op de bumper. Ziet er niet uit, als je de klep sluit knalt het voetje op je bumper (beschadigd bij gespoten bumper), afstelling is afhankelijk van belading, en je bumper is ook maar kunstof, dus echt "hard"is het niet als het gaat om gewicht afsteunen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

groot gelijk pluuke alleen zijn die wat duurder
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Herman Dubbelboer
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:38

Bericht door Herman Dubbelboer »

Ik heb ook een fietsdrager die met spanbanden achterop de klep moet worden gemonteerd.
En inderdaag ligt de steunbeugel tegen de achterruit.
Ik ben er wel een paar keer mee weg geweest zonder problemen.

Echter het zat me toch niet lekker dat de beugel op de achterruit steunt.
Heb daarom een ander aangschaft (Fiamma Carry bike).

De oude staat nu op marktplaats:

http://fiets.marktplaats.nl/fietsendrag ... bx%2BtrUMD

mvg

Herman
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Pluuke,
hij heeft er een gekocht met montage aan de achterklep,
dus niet zo'n ding op een trekhaak, ook wel twinnyload etc genoemd..

:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Hoi Peter,

Dat begreep ik al hoor.
Ik heb zelf eerst de Spinder op de trekhaak gehad, werkt ook perfect en is snel gemonteerd en gedemonteerd (zeker als je niet net als ik ook nog je afneembare trekhaak er steeds af wilt hebben).
Het nadeel daarvan vond ik echter dat het ding in de weg zit (vooral op vakantie) als je achter in de bus moet zijn, het ding staat je dan letterlijk voor de voeten. Ook al is ie naar beneden geklapt. Je kunt hem dan weer demonteren natuurlijk, maar wij zijn vaak de volgende dag weer pleitte, dus dan laat ik hem zitten.
Daarom de -op de achterklep gemonteerde fietsendrager- LOGO gekocht, 2e hands maar zgan voor 150 euo.
Is nog een redelijk te betalen bedrag voor iets van zulke kwaliteit.

De drager die Greetivo bedoeld ken ik echt wel, deze zitten met spanbanden vastgetrokken op de achterklep (haken om de rand) en steunen met zo'n schuimrol op bumper en ruit. Is gewoon een andere prijs-kwaliteit verhouding.
Functioneel gezien voldoet het, ik heb alleen niet zo'n vertrouwen in die uitvoering.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
greetivo
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2007, 11:43

fietsendrager

Bericht door greetivo »

Idd,

er zijn betere en duurdere alternatieven voor het Fiamma-rek dat ik gekocht heb, maar heeft al ooit iemand écht problemen gehad met de spanning op de achterruit als het rek daartegen steunt ?

Thx
vdster
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jan 2007, 15:21

Bericht door vdster »

Hoi,

Ik heb het standaard rek van westfalia. Dat steunt niet op de achterruit. Ik raad het je af omdat er altijd wat beweging in zit (ook door verschil in uitzetting door de zon metaal, aluminium en glas gedragen zich anders). .... En ik heb een keer zachtjes tegen een boom aangezeten. Met een steun op glas was de ruit zeker kapot gegaan.

Eric
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Bericht door laurens »

En het Fiammarek mag volgens mijn leverancier niet op de bumper steunen. De pootjes moeten er net boven blijven. Het geheel zit met 4 klemmen (2 boven en 2 onder) vast aan de achterklep.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Heb je je leverancier ook gevraagd waar die pootjes dan goed voor zijn.....
Niet om hem in de garage op de grond te zetten, dan hadden ze er geen stelpootjes van hoeven te maken.....is overigens wel makkelijk natuurlijk.

Zie ook

Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
greetivo
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2007, 11:43

fietsendrager

Bericht door greetivo »

Hoi,

Ik weer.
Volgens mijn garagist kan het volstrekt geen kwaad als het rek tegen de achterruit steunt, die is geplakt en maakt deel uit van het koetswerk..
In alle geval, het gewicht van de fietsen steunt op de bumper (niet in koetswerkkleur en met van die zwarte topjes erop, evt beschadigingen zijn praktisch niet te zien).

Of alles gelukt is weten jullie over 3 maanden, wij vertrekken aanstaande zondag naar het warme zuiden van Spanje en Portugal, en half juni zijn we toch een 6.000 km verder... moest je in de buurt komen, het is een witte T4 uit België met kindertekeningen aan de vensters en vrolijk gestreepte gordijntjes.

Ik zal er wel aan moeten denken dat de bus wat langer is, en vooral nergens tegenaan rijden bij bvb parkeren, want dan zou de ruit wel eens kunnen knallen.

Wij zijn er klaar voor, onze T4 ook, en nu hop naar onbekende oorden met 3 kleine kinnekes en tent !

Tot dan !
Ivo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Laat je het ook weten als het niet okee was? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie