Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Met de schamelwagen naar Portugal

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door Donald4Motion »

Ik ben afgelopen weekend aangekomen in Portugal na een rit van 2580Km met aanhanger.
Het is uiteraard lekker weer, 35 Graden met een verkoelend briesje. :toppie

Ik had dus op mijn schamelwagen een trekker en andrere looige spullen staan waardoor ik op 3300KG uitkwam :ie
Ik dacht dat ik er ver onder zat omdat de bus zo gemakkelijk ermee aan de haal ging.

Ik had besloten om het risico te nemen en de boel goed toe te dekken met een groot zeil om al het ijzerwaar te verbergen.

Ze kijken je trouwens vanaf spanje wel heel raar aan als je met een grote schamelwagen aan komt rijden :ikrij

Anyway, ik had na 2200Km een klapband bij 110Km per uur :bonk en natuurlijk op de voorste as!
Gevolg, de bus trok licht naar rechts terwijl het linkerwiel geklapt was. er komt dus wel redelijk wat kracht op de trekhaak als die je zo weg duwt.

Ik had ook bij elke pomp de termperatuur van de banden gecheckt, met de hand. De temperatuur was wel wat hoger als de banden van de bus.
Bij spanje nam de temperatuur wel toe in de banden en daar maakte ik me al iets zorgen om.

Uiteindelijk bleek het toch teveel voor de banden te zijn, Toen ik stopte voor me klapband zag ik dat ik bij 3 banden het loopvlak had gemolesteerd.
Het draad was hier en daar zichtbaar, deze wielen heb ik maar op de middelste as geplaatst en de ´betere´ merk banden op vooras en achteras.
Komt dit door het te hard rijden (110), dat wil ik best toe geven, maar de bus trekte het alsof er niets aan de hand was net als de wegligging.

Naar mijn idee kwam dit omdat ik 4 banden van het merk STOMIL(polen) erop had zitten.
Ik moet mijn aanhanger boer erop aan spreken omdat ik de schamelwagen ´Portugal klaar´ had gekocht

Ik moet even ophouden met typen omdat ze SIESTA gaan houden in deze TOKO :muur Fockers
Laatst gewijzigd door Donald4Motion op 16 aug 2009, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door René »

Is heel normaal dat een band klapt als hij te veel gewicht moet dragen bij een te hoge snelheid.

De meeste aanhangerbanden mogen niet harder als 100km/h.

Berrie
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door hendrikus »

een stukkie 110 zal wel meevallen, maar als je echt lange stukken doet en dat met 30 graden en hoger krijgen je banden wel flink op de flikker zeker als er dan ook aardig wat kilo's op liggen.
T4 2.5TDI 88pk 1999
TN
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:10
Locatie: Maarssen

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door TN »

Ik ben een aantal jaren geleden met een schamelwagen naar het Sauerland gereden. Had toen een totaal gewicht van ongeveer 4 ton achter een Patrol hangen. Combinatie reed ook erg makkelijk maar kreeg toch een klapband ( ook aan de voorkant ), terwijl de snelheid niet boven de 100 km/h kwam.Ook waren de andere banden zeer warm. Ben toen toch maar 80 gaan rijden. Ik denk dat het gewicht icm. de te hoge snelheid toch de limiet is voor aanhanger banden.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door Donald4Motion »

Ik wist niet dat een aanhangerband maar iets van 100Kmu kon. :muur Stom eigenlijk want ik heb de hele aanhanger niet nagekeken op die toch erg belangrijke dingen. Ik hou het maar op vakantie stress :groteogen
Ik moet eigenlijk aan 7 nieuwe banden als ik terug kom. Kan ik dan niet beter gewoon banden eronder doen zoals we onder ons busje hebben?

met de kerst ga ik weer met een zware lading heen en weer en wil toch wel veiligheid voorop houden (ja, dan moest ik niet zo hard rijden, ja :bonk )

Als ik gewone bus bandjes neem en die laat balanceren dan moeten die toch makkelijk 110Kmu kunnen volhouden?

tenslotte weegt een volle bus ook 3ton op 4 bandjes en rijden velen 150/160 richting het zuiden. Dus misschien dat een nieuw setje goede banden wel de oplossing denk ik.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door Danny »

't Hangt gewoon af van wat je erop laat leggen, op mijn aanhanger liggen banden met symbool C erop dus tot 140 per uur...
dan is 110 echt geen probleem zelfs niet naar Spanje :toppie
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door koos 890 »

Dan wil ik niet veel zeggen , maar als ik in Frankrijk rij met 130 km/h . Komen ze mij voorbij sjezen met aanhangertjes met kruiwagen wieltjes er onder , als of ik stil sta . Dat is dus spelen met je leven als ik zo lees .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door Danny »

Komen ze mij voorbij sjezen met aanhangertjes met kruiwagen wieltjes er onder , als of ik stil sta . Dat is dus spelen met je leven als ik zo lees


en dan spreken we nog alleen maar over de juiste of foute banden niet eens over de bandendruk of 't feit dat ze ongeremd zijn ,vaak slecht geladen en de bstuurder dat ding zelden trekt en dus weinig weet over remafstand of hoe zijn auto kan tekeer gaan als ie eens moet remmen...

de banden van zo'n trailer kunnen over 't algemeen wel wat hebben hoor en die kruiwagenwieltrailers zijn ook vaak maar licht geladen... doch er zal er maar eentje voor je neus de lucht in gaan he :ie
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door kampertjes »

Wij rijden op het werk ook met heel zware aanhangers (3-5 ton). Banden gaan onherroepelijk kapot bij te lage spanning. Wij houden altijd 4,5-5 bar aan. Dat is veel hoger dan bij auto's maar is nodig omdat banden van aanhangers veel beroerder over de weg gaan.
De enorme slijtage die je aangeeft kan ook te maken heben met een versleten as (rubbers). Dan gaat het wile scheef staand en is het binnen een paar honderd kilomer afgelopen met de band.
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door koos 890 »

Zijn er eigelijk speciale banden voor de aanhanger of kunnen daar ook versterkte autobanden ( standaard banden voor de bus )
onder ???????????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door Multivan Generation »

He Donald,
je zult je te koop staande T5 maar afschrijven/total-loss rijden doordat je een of meer klapbanden krijgt met de kar.
Wat is een schamelwagen???

Ik zou daar ter plekke de banden in orde laten maken..
Kost misschien wat,
maar je bus total loss rijden kost meer...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sirmaat
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 nov 2008, 07:36

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door sirmaat »

hier staat zijn schamelwagen in

viewtopic.php?f=3&t=19435#p110690
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door Mastodont »

DIt bv:
Afbeelding

Draaieb vooras, helemaal vooraan en starrre achteras helemaal achteraan.

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door Viking64 »

D'r zitten zat bandenboeren hier op het forum toch?

Volgens mij kan je onder een aanhanger gewoon dezelfde bus banden monteren als je maar met de loadindex rekening houdt!
Die banden zijn sowieso al met een letter H uitgerust, dus 110km/u zal geen probleem zijn.
Wel bandenspanning in de gaten houden.

ps: zijn er dan speciale aanhanger banden??
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
SanderS
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:06

Re: Met de schamelwagen naar Portugal

Bericht door SanderS »

Aanhanger banden zijn vaak dezelfde banden als onder een bestelwagen liggen, zgn 'extra load' banden. Ik heb onder mijn autoambulance (tandemasser) gewone autobanden liggen, leeg rij ik er gerust 130 km/h mee, beladen zo'n 100-110 km/h. Gaat prima, laatst is een collega er mee naar München gereden om een auto op te halen :knipoog. Inmiddels is 1 band vrijwel op, dus ik ga ze binnenkort alle 4 vervangen.
Plaats reactie