Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door erik 924 »

Bij het uitschakelen van de airco gaat het voorraam aan de onderzijde beslaan. Ook als je de auto stilzet en een poosje later weer weg wil rijden is het ook het geval.De knop van de ventilator instellingen gaat zwaar en in de stand op het voorraam, gaat gepaard met een fluitend geluid in de koude stand, van de verwarming! Zet ik de kachel open is het weg.
Er is ook iets aan de hand met de aansturing van de kleppen, verantwoordelijk voor de lucht stromingen op raam en voeten.
Is dit de oorzaak van de condens? Bij voorbaat dank voor uw reactie.
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door CARVER »

Erik,
Als antwoord op jouw vraag, het volgende; er zijn een tweetal mogelijkheden 1.de bedieningskabel van knop/kachelklep ligt in een verkeerde positie, oorzaak veelal een losgeschoten klemmetje. 2.de servo-stelmoter van de kachelkleppen is defeckt, dan blijft deze wat openstaan met wat je omschrijft als resultaat.
Oplossing de 1e. kun jezelf evt.controleren, de 2e. bij de garage uit laten lezen, mocht het zo zijn dan sta je voor een behoorlijke onkosten post oa;vanwege demontage daschboard,
en uitbouwen kachelunit.
Multivan
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jan 2007, 18:39
Locatie: Delfzijl

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door Multivan »

Volgens mij is er niets aan de hand. Mijn Multivan heeft dat ook af en toe. Ik doe de airco uit, als ik bijna op mijn bestemming ben. De condensor kan dan nog enigzins drogen. Als je nu weer gaat rijden zal de ruit meestal schoon blijven. Is dit niet het geval doe dan gewoon de airco weer aan. De ruit is binnen een paar minuten weer droog.
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door robindekeiser »

Bij mij is dat ook het geval, volgens mij is dat normaal. Mijn Golf heeft dat ook. Ik rijd ook nog in een passat met clima die heeft het niet... wsl omdat ik dan de airco niet handmatig uitzet :muur
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
TieskeT5
Berichten: 113
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door TieskeT5 »

Hallo,
dit is ook bij mijn bus. Wat wel opmerkelijk is dat dit aan de buitenzijde op de ruit zit.
groet
Theo
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door Danny »

Sorry maar ik heb dat niet, 't kan toch niet als normaal aanzien worden dat als je zonder airco rijd dat dan je ruiten aanslaan?? mijn ventilator staat steeds op stand 1 en de airco gebruik ik zelden enkel als het te warm is.

't is simpelweg vocht en dat moet uit je auto, de enige keren dat ik aanwaseming heb is als de vloer is afgewassen en dan is dat na een uurtje verdwenen...

Ik weet dat een airco perfect de ramen perfect kan ontwasemen maar om nu te zeggen dat ding moet steeds aan??

Misschien is de luchtvochtigheid hier lager in 't iets hogere België :bifun

grts D
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door InfoMuis »

Theo S schreef:Hallo,
dit is ook bij mijn bus. Wat wel opmerkelijk is dat dit aan de buitenzijde op de ruit zit.
groet
Theo
Dat kan heel goed, dan is je ruit door de airco kouder geworden dan het dauwpunt buiten. Dan krijg je aan de buitenkant condensatie op de plaats waar de aircolucht uitstroom.
Het beslaan aan de binnen kant als je e airco uitzit komt door het zelfde verschijnsel.

Op dit moment wordt er hard gewekt om dit probleem op te lossen. Door de globale stijging van de temperatuur zal dit probleem in te toekomst tot het verleden behoren.
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door robindekeiser »

Danny schreef:Sorry maar ik heb dat niet, 't kan toch niet als normaal aanzien worden dat als je zonder airco rijd dat dan je ruiten aanslaan?? mijn ventilator staat steeds op stand 1 en de airco gebruik ik zelden enkel als het te warm is.

't is simpelweg vocht en dat moet uit je auto, de enige keren dat ik aanwaseming heb is als de vloer is afgewassen en dan is dat na een uurtje verdwenen...

Ik weet dat een airco perfect de ramen perfect kan ontwasemen maar om nu te zeggen dat ding moet steeds aan??

Misschien is de luchtvochtigheid hier lager in 't iets hogere België :bifun

grts D
Het is niet zo dat je continue met airco aan moet rijden omdat anders je ramen beslaan, haha

Alleen na het gebruik van de airco. Als je airco dan uitzet gebeurt het (soms) dat je vocht aan de buitenzijde op je ruit krijgt, alleen de onderste 10? cm.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb het ook heel soms in het midden van de ruit onderaan bij het dashbord. Ligt er wel aan welk weer het is.
Het is niet altijd even erg. Vooral met extreme temperatuur verschillen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Marcelf
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 dec 2017, 23:08

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door Marcelf »

Een schoone ruit scheelt heel veel en ik zou een keer je intrieur vilter vervangen dat scheelt ook heel veel en kost maar een paar euro en dat kan ook het ratelen verorzaaken ik haalde er heel veel blad uit bij mijn vorge bus en was er toen van af denk dat die vilter ook vocht vast houd bij mij de oplosing en de lucht is weer lekker fris :yes
Gebruikersavatar
Svennycane
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jun 2017, 14:31
Locatie: Gorredijk FRL

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door Svennycane »

Zou het ook iets als de afwatering van je kachelhuis kunnen zijn?

Kan me voorstellen dat als het water, wat ontstaat door het airco proces in je kachelhuis, niet weg kan komen door een verstopping, zich dan mee laat voeren met de lucht.
Als je airco aan staat is misschien de lucht droog genoeg dat dit niet tegen je raam slaat oid?

Sven
T5 enkel cabine 2003, met 2007 174pk BPC motor
E28
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 jan 2018, 19:03

Re: beslagen ramen aan onderzijde bij uitschakelen airco

Bericht door E28 »

Schone ramen en fris interieur filter hebben bij onze T5 wonderen gedaan
Plaats reactie