Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat koeling aansluiting

vragen over de T4
Plaats reactie
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

automaat koeling aansluiting

Bericht door franklin44 »

vraagje over het aansluiten van een extra koeling voor de automaat.
Ik heb mijn garage gevraagd of ze een oliekoeler kunnen monteren.
de motor is er nu toch uit, nu vertellen ze me dat er al een kelin metalen koelblokje op de automaat zit waar koelwater door gaat.
dit zou betekenen dat de automaatolie water gekoeld is. :winter

weet iemand hier iets van, had dit nog niet eerder gelezen in de diverse vragen over automaten.

gr franklin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat koeling aansluiting

Bericht door Roger B. (11)61 »

in mijn beperkte ervaring met automaat bakken nog nooit een gezien die op het koelsysteem aangesloten was (inwendig dan)

Wel al vaker koelleidingen met oliekoeler op een automaat gezien warbij de oliekoeler lucht- of watergekoeld kan zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: automaat koeling aansluiting

Bericht door franklin44 »

dat laatste zou dan het geval kunnen zijn automaatkoeler op de automaat, water gekoeld.

gr franklin
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat koeling aansluiting

Bericht door richie »

De ATF van de automaat wordt gekoeld door het koelwater van de motor.

Op de bak zie je een doosje van ongeveer 10 x 20 cm waarop 2 slangen zijn aangesloten. Dit is de koeler/warmtewisselaar van de automaat.

Doordat het koelwater van de motor ongeveer 90 C wordt, is het koelend vermogen van de warmtewisselaar gering. Vaak wordt de ATF bij hogere belastin in de zomer > 120 C, en dat is te warm. Hierdoor veranderd de samenstelling van de ATF, deze wordt bruin en gaat stinken.

Sonnax levert een aansluitset voor een externe koeler voor de ATF. De originele warmtewisselaar wordt gedemonteerd, de koelwaterslangen moeten worden doorverbonden. Met de originele bevestigingsbouten van de warmtewisselaar worden de aansluitpunten van Sonnax op de bak bevestigd. De luchtkoeler plaats je voor de radiateur.

Kijk ook eens bij tips en trucks...

Kan het je aanraden. Koop een forse koeler.

Groeten,

Richie
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: automaat koeling aansluiting

Bericht door franklin44 »

bedankt voor de tip
Ik heb een setje gekocht bij autrans.
met een koeler die voor de radiator gemonteerd wordt.
of die groot is of niet weet ik niet, het is de koeler die autrans aanbeveelt.

gr franklin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat koeling aansluiting

Bericht door Roger B. (11)61 »

wordt met zo'n setje de olie door de koeler gestuurd (luchtkoeling dan dus) of is het waterkoeling met eigen radiateurtje (maar dat lijkt me stug omdat die box op de bak vervangen wordt en ik niets vernomen heb over extra pompje)

In geval van luchtkoeling met olie in de koeler achter de grille zal er ook een grotere hoeveelheid ATF in je bak moeten (bijvullen dus!!)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat koeling aansluiting

Bericht door richie »

De standaard waterkoeler op de bak komt te vervallen en wordt gedemonteerd. De koelwaterslangen worden doorverbonden.

De koeler voor de radiator is uiteraard luchtgekoeld.

Gezien de grootte van de nieuwe koeler en de lengte van de slangen moet er ATF worden bijgevuld.

Maak van de gelegenheid gebruik om de ATF te verversen!

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
renesurf
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:20
Locatie: Genk - Belgisch Limburg

Re: automaat koeling aansluiting

Bericht door renesurf »

richie schreef:De standaard waterkoeler op de bak komt te vervallen en wordt gedemonteerd. De koelwaterslangen worden doorverbonden.

De koeler voor de radiator is uiteraard luchtgekoeld.

Gezien de grootte van de nieuwe koeler en de lengte van de slangen moet er ATF worden bijgevuld.

Maak van de gelegenheid gebruik om de ATF te verversen!

Groeten,

Richie
Richie.

Ik zit op t forum T4 ivm problemen met de airco die uitvalt door hoge koelwatertemperatuur.
Ik vermoed dat de grondoorzaak ligt bij een te hoge koelwatertemperatuur die veroorzaakt wordt door de automaat.
Kan u me een beschrijving geven v d plaatsing v d extra koeler.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat koeling aansluiting

Bericht door richie »

Hoi Rene,

Het staat beschreven onder tips en trucks onder het hoofdstuk techniek.

Veel meer kan ik er niet aan toevoegen.

Inmiddels heb ik na plaatsing van de koeler en het vervangen van de koppelomvormer 50.000 km gereden en de ATF laten verversen. Met de nieuwe koeler blijft wordt de ATF niet veel warmer dan 80C. Ik was blij verrast toen tijdens het verversen bleek dat de ATF mooi transparant rood was en niet stonk.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
renesurf
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:20
Locatie: Genk - Belgisch Limburg

Re: automaat koeling aansluiting

Bericht door renesurf »

Omdat ik een airco-radiator heb, die voor de normale radiator gemonteerd is, is er geen plaats voor een extra automaatoliekoeler. Daarom heb ik t volgende gedaan.

Ik heb het originele gat in de motorbeschermbak, vergroot zodat er meer koellucht naar de automaat stroomt.
zie ook deze foto v h Duits forum http:
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?threadid=109159
Plaats reactie