Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra koeler op automaatbak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Extra koeler op automaatbak

Bericht door JMJ »

Beste,

Wie had er ook weer zo'n extra koeler op zijn automaatbak? Wim? en nog iemand? Ik wil graag weten welk bedrijf dat kan plaatsen.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Bericht door kleijntje »

Het is bij mij via de dealer geregeld.
Maar ik vermoed dat het hier http://www.transmissieservice.nl/ gedaan is.

Wim
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Wat is hier het voordeel van, ja oke een betere koeling natuurlijk maar vertel eens wat meer?
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

http://www.devwgarage.nl/

doet het (bij aanvraag voor revisie in ieder geval).

De levensduur van de T4 automaat wordt bekort door oververhitting; teveel koppel bij te lage toeren waardoor onvoldoende koeling.
Te warme vloeistof degradeert en verliest al z'n goede eigenschappen, waardoor slechte werking en vaak schade aan de bak.
Als je nog de oude ECU hebt (lock-up bij ca 60 km/h), is het raadzaam om wat meer die pook te bedienen. dus lekker in z'n 3 tot ca 80 km/h en dan pas naar de 4 halen.
Een extra koeler zal best helpen bij continu zware belading en zwaar laten trekken in z'n lock-up, maar de meningen zijn verdeeld.
Zeker na de laatste ECU aanpassing (lock-up pas bij ca 85 km/h in), wordt, voor normaal gebruik, het nut van die koeler in twijfel getrokken.

ik heb geen extra koeler.

HG Ron.
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

koeler info

Bericht door JMJ »

Hoi allmaal,
Bedankt voor het adres. Ik zal eens contact met ze opnemen.

Zelfs als het niet warm is en ik trek rustig op gaat de temperatuur van mijn automaatbak direct naar 120 C. Ik ben nu de bumper en de motorbeschermkap aan het modificeren om voor luchtkoeling te zorgen. Ik heb er hoge verwachtingen van. Een extra koeler plaatsen zou lastig zijn (aldus het revisie bedrijf waar ik op geabonneerd ben). Het blijkt dat je speciale pluggen (?) nodig hebt waar moeilijk aan te komen is. Ze zijn erg geinteresseerd wie er over de juiste pluggen(?) beschikt.


ps. Ik heb waarschijnlijk een defecte luchtmassa meter (functioneert niet goed bij kou) waardoor de versnellingsbak slecht functioneerd als hij koud is. Zo'n dinkie kost ongeveer 70 euro; zou dus een goedkope oplossing kunnen zijn. :jumpklap

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Jeroen, het feit dat je lmm waarschijnlijk stuk is heeft helaas niets te maken met je automaatbak. Je automaat zal er niet beter door gaan draaien ofzoiets. De LMM regelt alleen de juiste lucht/brandstof verhouding.
Tip: als je toch een nieuwe LMM moet, zet er dan een pierburg in van Mrcds. Deze zijn veel beter dan de Bosch van VW, Raar maar waar.
Doe er je voordeel mee.

Maar ben wel benieuwd wat voor aanpassingen je doet aan je bumper en motorbeschermplaat?
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Helemaal eens met mijn naamgenoot hierboven.

Wat dat direct naar 120 graden gaan betreft, heb je daar een temperatuurmeter op dan?
Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar bij autrans (waar mijn bak gereviseerd is) heb ik een stukje gelezen dat de bak temperatuur juist ergens tussen de 110 en 149 graden moest zijn om goed te werken.
Te koud is niet goed voor de soepele werking, te warm is helemaal niet goed omdat de olie dan "verbrand" en werking verliest (en niet meer terugkomt).

Dus snel naar de gewenste temperatuur omdat de koelvloeistof van de motor naar de bak loopt....en dan als het goed is door het normale koelcircuit tussen die minimale en maximale temperatuur gehouden wordt.

Voor het precieze verhaal moet je maar een specialist bellen denk ik.

HG Ron.
Gebruikersavatar
renesurf
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:20
Locatie: Genk - Belgisch Limburg

Re: koeler info

Bericht door renesurf »

JMJ schreef:Hoi allmaal,
Bedankt voor het adres. Ik zal eens contact met ze opnemen.

Zelfs als het niet warm is en ik trek rustig op gaat de temperatuur van mijn automaatbak direct naar 120 C. Ik ben nu de bumper en de motorbeschermkap aan het modificeren om voor luchtkoeling te zorgen. Ik heb er hoge verwachtingen van. Een extra koeler plaatsen zou lastig zijn (aldus het revisie bedrijf waar ik op geabonneerd ben). Het blijkt dat je speciale pluggen (?) nodig hebt waar moeilijk aan te komen is. Ze zijn erg geinteresseerd wie er over de juiste pluggen(?) beschikt.


ps. Ik heb waarschijnlijk een defecte luchtmassa meter (functioneert niet goed bij kou) waardoor de versnellingsbak slecht functioneerd als hij koud is. Zo'n dinkie kost ongeveer 70 euro; zou dus een goedkope oplossing kunnen zijn. :jumpklap

Groetjes, Jeroen
Jeroen.

Hoe heb je je motorbeschermbak gemodifieerd?
Ik zou dat ook willen doen omdat ik geen plaats heb om extra een automaatoliekoeler te monteren.

René.
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Extra koeler op automaatbak

Bericht door daimen »

ik heb bij mijn syncro ook extra koeling op de bak doormiddel van een exstra rooster in de bumper misschien is dit een goedkopere oplossing
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Extra koeler op automaatbak

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
renesurf
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:20
Locatie: Genk - Belgisch Limburg

Re: Extra koeler op automaatbak

Bericht door renesurf »

Lijkt me een goed idee :bonk
Gebruikersavatar
renesurf
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:20
Locatie: Genk - Belgisch Limburg

Re: Extra koeler op automaatbak

Bericht door renesurf »

Ik heb vandaag het originele gat in de motorbeschermbak, vergroot zodat er meer koellucht naar de automaat stroomt.
zie ook deze foto v h Duits forum http:
http://www.t4forum.de/wbb2/thread.php?threadid=109159
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Extra koeler op automaatbak

Bericht door Peter 887 »

Rene,
Ben je niet bang dat je ook smerigheid opvang met die extra uitsparing ?
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Tanfoglio

Re: Extra koeler op automaatbak

Bericht door Tanfoglio »

Heb bij ATS in Rijswijk op mijn T4 automaat een extra koeler laten plaatsen en laat om de 60.000 km ook de olie van de bak en het filter vervangen. Volgens VW niet nodig maar voorlopig nog nooit problemen gehad met de bak
Gebruikersavatar
T5Serge
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 aug 2009, 08:34
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Extra koeler op automaatbak

Bericht door T5Serge »

Nu lees ik dat het over een T4 gaat, maar hoe zit dat nu met de T5 automaat?
Wilt u uw bus eens goed laten behandelen bekijk eens mijn site http://www.rideandshinedetailing.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Plaats reactie