Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

weinig lichtbereik

vragen over de T5
Plaats reactie
Walter
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:43
Locatie: De Meern, Utrecht
Contacteer:

weinig lichtbereik

Bericht door Walter »

kan ik zelf mn koplampen afstellen ivm de hoogte. ik heb mn koplampen al op de hoogste stand staan en s'nachts heb ik maar een bereik van max. 20 meter. :T54LIFE
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Re: weinig lichtbereik

Bericht door marko t5 114 »

Hoi Walter, ik heb in mijn T5 130pk uit 2005 een wieltje op het dashboard (naast de lichtschakelaar) waarmee ik de koplamphoogte kan instellen. Maar met de zoekfunctie van dit forum zal je ontdekken dat veel mede forumleden niet tevreden zijn over de lichtopbrengst van de standaard koplampen (ooit hier omschreven als "koplampen als schoenendozen" ) en velen hebben de lampen omgewisseld voor de blue vision peertjes of multivan lampen en Xenon verlichting. Kom je uit een personenwagen of had je voor je T5 ook een bus? Het ligt er aan wat je gewend bent, maar ten opzicht van een personenwagen geeft de T5 standaard minder licht, heb ik hier gelezen. Zelf kom ik vanuit een Golf Variant in een T5 en ben al bijna 5 jaar super tevreden met mijn bus. Ik heb mijn standaard peertjes ook verwisseld voor blue vision. Ik heb 's nachts geen problemen met het licht. En vraagje vanuit mijn vak: heb je je ogen al eens laten testen?

Groetjes, Marko
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: weinig lichtbereik

Bericht door vaniac »

Ik vond dat mijn T4 standaard veel beter licht had. De H4-koplampen van de T5 vielen meteen al zwaar tegen. Ik heb ze vervangen door Bi-xenons van Projektzwo. Deze hebben een zeer goede lichtverdeling.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: weinig lichtbereik

Bericht door Danny »

Ik heb ze vervangen door Bi-xenons van Projektzwo. Deze hebben een zeer goede lichtverdeling.
Dat klopt maar voor dat geld koop je al bijna een extra auto :bifun . ze zijn echt wel pokkeduur, hopelijk zijn ze op de nieuwe T5 leverbaar af fabriek. voor een aanvaardbare prijs

grts Danny :jump
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: weinig lichtbereik

Bericht door vaniac »

Ik heb er in 2004 bij een Duitse dealer 1400 euro voor betaald en ze zelf ingebouwd. Ik denk dat de bixenons als optie af fabriek exorbitant duur blijven. De tuningindustrie zal hier wel snel op inspelen en versies voor de T5.2 op de markt brengen
Walter
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:43
Locatie: De Meern, Utrecht
Contacteer:

Re: weinig lichtbereik

Bericht door Walter »

bij de garage kunnen ze de lampen omhoog stellen, zou iemand weten hoe dat ik dat kan doen?
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: weinig lichtbereik

Bericht door Danny »

je kan zelf je lampen ook de hoogte in schroeven maar dan weet je (zelden) of ze helemaal gelijk staan en of ze de tegenliggers niet hinderen, effe laten regelen bij je dealer of een bandencentralen of Auto 5... er zijn genoeg plaatsen om je lichten even te laten regelen.
een H4 80/100 ipv van 55/60w is misschien een optie maar ik weet niet of de VW lampjes hiertegen bestand zijn.

't Was/is een vaak - met sucses- toegepaste optie op motorfietsen die omwille van slechts één koplamp een erg zwakke lichtopbrengst hadden. De lamp wordt iets warmer maar ook weer niet zo warm. ik had er alleszins nooit problemen mee en 't verschil is toch groot te noemen.

Er zijn ook 100/135 lampjes , 't beste is eens rondsnuisteren op google met dit - H4 80/100 - zoekbegrip en dan zal je wel één en ander ontdekken

grts Danny
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: weinig lichtbereik

Bericht door rick_k »

Philips H4 Rallye 90/100W.

Had ik voorheen in mijn 205je met gele kapjes erover... Gewoon bij Brezan en Cartall te halen.

mvg Rick
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: weinig lichtbereik

Bericht door vaniac »

Deze lampen worden zo warm dat de reflector verbrandt :ie :ie :ie :ie :ie :ie
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: weinig lichtbereik

Bericht door Danny »

't zijn toch echt VW prullen he die lampen :bifun :bifun
Ik had het vrijwel in al mijn motoren en eveneens alle auto's die een H4 hadden.
:muur
Walter
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:43
Locatie: De Meern, Utrecht
Contacteer:

Re: weinig lichtbereik

Bericht door Walter »

Ik heb multivan koplampen dus dan zal ik H7 lampjes in die wattage kunnen nemen :T54LIFE
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: weinig lichtbereik

Bericht door appie »

Ik zou het niet doen , de koplampen zijn van kermiskwaliteit. Plastic reflectoren. Met die 90 Watt pitten fakkelt alles op.
Neemt de bus!
Plaats reactie