Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

voorgloeien 1.9TD

vragen over de T4
Plaats reactie
toontje-l
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2009, 22:57
Locatie: 's-Hertogenbosch

voorgloeien 1.9TD

Bericht door toontje-l »

Na een koude nacht vorige week startte mijn T4 met 1.9 TD-50kW motor niet. Alle 4 de gloeibougies bleken kapot en heb ik vervangen. Nu zie ik bij het starten het voorgloeilampje niet meer branden. Verder werkt alles prima, ook het starten. Heb alle zekeringen gecontroleerd, ook de 50A jongens bij de accu. Mijn vraag is of het uit blijven van het voorgloeilampje duidt op een defect of dat bij de milde temperaturen van de laatste dagen het voorgloeien niet nodig is. Weet iemand raad?
Alvast bedankt.
Ton
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: voorgloeien 1.9TD

Bericht door henk106 »

is bij mij ook
heb ook 1.9 TD en onder de 10 graden brand het lampje,
en daar boven niet,dus zal wel goed wezen.
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

Re: voorgloeien 1.9TD

Bericht door pa2jbv »

Hallo allemaal,
Ik heb ook een 1.9 td en het voorgloeilampje bij mij brand altijd bij een koude start, soms lang, soms kort
maar branden altijd.

groeten jan
toontje-l
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2009, 22:57
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: voorgloeien 1.9TD

Bericht door toontje-l »

Voor dat ik de gloeipitten heb vervangen zag ik ook af en toe het voorgloeilampje branden, daarna niet meer. Ik heb ergens gelezen dat je een temperatuursensor moet losmaken om het voorgloeien te testen. Ik heb twee sensoren bij de wateraansluiting van de motor en eentje op de radiator losgemaakt, maar het voorgloeilampje bleef uit. Starten gaat overigens prima, maar doet ie dat ook nog als het straks min 10 graden is? Wie kan mij verder helpen?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: voorgloeien 1.9TD

Bericht door Egbert&Manon »

Een voltmeter op de accu zetten.
De spanning moet ongeveer een volt zakken tijdens voorgloeien.
Misschien gloeit ie wel, maar doet het lampie het niet.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: voorgloeien 1.9TD

Bericht door Mac »

Hoor wel als ik het mis heb, maar ik heb me laten wijsmaken, als je het portier aan de bestuurders kant opent, dat het voorgloeien al begint.
Vandaar dat het lampje soms lang of kort brand.
It's not what you buy
It's what you create.
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: voorgloeien 1.9TD

Bericht door jan.j.531 »

Klopt als een t4 bus vaak deur open en dicht en je accu gaat vanzelf leeg,als je je bus verder niet gebruikt. :lach grt jan.
toontje-l
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2009, 22:57
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: voorgloeien 1.9TD

Bericht door toontje-l »

Heb een 12V-lampje over de gloeibougies gezet. Bij contact in stand ON gaat het lampje aan. De gloeibougies krijgen dus spanning voor het starten. Als ik start blijft de spanning op de gloeiers staan. Bij niet starten gaat na ca 10 sec het verklikkerlampje uit en stopt dus het voorgloeien. Bij dit alles gaat het voorgloeilampje op het dashbord niet branden. Het dashbordlampje blijkt een niet vervangbaar ledje te zijn. Ik denk niet dat het stuk is, maar waarom het niet af en toe brandt zoals voorheen is mij niet duidelijk. Gelukkig werken de gloeiers wel en heb ik dus vertrouwen dat het starten ook bij kouder weer wel zal lukken.
Met dank voor je reacties.

Ton
toontje-l
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 okt 2009, 22:57
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: voorgloeien 1.9TD

Bericht door toontje-l »

Even over het voorgloeien bij het sluiten van het chauffeursportier: ik vermoed dat dit feature niet in alle T4 modellen aangebracht is. In mijn T4 uit 1998 zit een aantal boordcomputerfunkties niet in die wel in het instructieboekje staan. Ik denk dat ook de automatische voorgloeifunktie niet in mijn T4 zit. Overigens werkt volgens het boekje het voorgloeien bij het sluiten van de bestuurdersdeur maar één keer als niet daarna gestart wordt. Je accu met de deur leegtrekken is dus een fabeltje...

Groetjes,
Ton
Plaats reactie