Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

rvs uitlaat

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcel meijer
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27
Locatie: ZWOLLE

rvs uitlaat

Bericht door marcel meijer »

:driveT4

vraagje ik had mijn uitlaat stokverrot dus ik heb zelf maar een uitlaat na gemaakt van rvs
maar nu vraag ik mij af of de motor nog tegendruk moet hebben of zoiets
ik heb er niks meer onder zitten
geen katalysator
geen dempers alles is weg
en toch loopt hij wel mooi beetje lawaai zonder demping en hij trekt ook aardig wel minder als anders denk ik
ik wil nu m,n demper na bouwen van rvs moet ik nog ergens aan denken of gaat het goed
ik heb op het schuine stuk waar voor heen de demper zat een dummie gemaakt met flenzen daar kan ik zo de nieuwe demper tussen plaatsen altijd makkelijk
machtig mooi wagentje

marcel 569
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: rvs uitlaat

Bericht door stijnh »

tegendruk is niet nodig. hoe minder hoe beter

moest hij minder trekken dan heb je meer tegendruk
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: rvs uitlaat

Bericht door Multivan Generation »

Om het geluid binnen de perken te houden, ook voor mensen op de bank in de DC,
zou ik er minimaal een demper tussen zetten. Liever 2.
De geluidsproductie wordt op de lange duur vermoeiend.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: rvs uitlaat

Bericht door Roger B. (11)61 »

stijnh schreef:tegendruk is niet nodig. hoe minder hoe beter

moest hij minder trekken dan heb je meer tegendruk
Dat is niet zondermeer te zeggen stijn, ligt er maar aan welke motor marcel in zijn T4 heeft.

Bij een Turbodiesel levert de Turbo doorgaans het overgrote merendeel van de tegendruk, dus verander je niet zo gek veel met een andere uitlaat.
Bij Diesels in het algemeen is het zo dat een tekort aan tegendruk er alleen maar in resulteerd dat er schone lucht bij de inlaatslag door de nog geopende uitlaatklep de uitlaat in gaat. Geen probleem omdat de brandstof later pas erbij gevoegd wordt.

Bij benzine motoren is het een ander verhaal, daar wordt de brandstof ingespoten VOOR de inlaatklep en zal het brandstof-luchtmengsel bij te weinig tegendruk "doorschieten" tot voorbij de nog geopende uitlaatklep waardoor je dus vermogensverlies hebt door een tekort aan brandstof in de cilinder. Hierbij is het dus van belang dat er voldoende tegendruk is zodat de vulling van de cilinders optimaal geregeld wordt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: rvs uitlaat

Bericht door stijnh »

je hebt gelijk Roger, klopt niet voor benzine

ik moet toegeven dat ik er gewoon automatisch vanuit dat het hier over een diesel gaat :muur
er zijn hier toch bitter weinig benzines dat ik vergeten was dat die nog bestond :zwaai
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: rvs uitlaat

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb op mijn ene T4 (gechipte 2,5TDI) ook een volledig leeggemaakte uitlaat zitten sinds een paar weken , en hij pakt veel beter op , goed voelbaar tijdens het optrekken (opschakelen)
Ik heb (eigenlijk een beetje als test) een standaard uitlaat gebruikt als basis (had al een katvervanger) , en dan de middendemper en einddemper leeggemaakt (vulling eruit gehaald en de tussenschotten verwijderd en de geperforeerde buizen verwijderd ).
In de auto hoor je geen extra geluid , en van buitenaf hoor je ook nauwelijks wat extra.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: rvs uitlaat

Bericht door koos 890 »

Pascal dan heb evengoed tegen druk . Dat komt door alle bochten en de lege dempers (2x) die er nog zitten . Het is wel minimaal maar toch wat .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: rvs uitlaat

Bericht door Pascal-141 »

koos 890 schreef:Pascal dan heb evengoed tegen druk . Dat komt door alle bochten en de lege dempers (2x) die er nog zitten . Het is wel minimaal maar toch wat .
Ja , dat weet ik :knipoog
Ik wou alleen maar even duidelijk maken (met mijn uitleg) dat de standaard uitlaat volgepropt zit met dempingsmateriaal en dat alles leegmaken wel degelijk een vlottere "ademhaling" oplevert :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
marcel meijer
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27
Locatie: ZWOLLE

Re: rvs uitlaat

Bericht door marcel meijer »

hallo mensen

ik was vergeten het gaat dus om een 2,5 tdi 102 pk :T44EVER
en bedankt voor de reacties heren
ik wil er wel een demper tussen zetten maar die is nog in de maak het geeft veel kabaal nu voor al hoog in toeren
ik wil gewoon de orginele binnen pijp namaken van rvs rond 60 mm
en de buiten mantel van pijp rond 120 mm of zoiets en totaal 400 mm lang maken
moet ik nog ergens aan denken hoe groot ik de gaatjes boor en hoe ver uit elkaar of kan ik hem zo namaken
het moet wel een leuk sountje worden
ik heb trouwen een dubbele uitlaat achter gemaakt en de eind stukken laten verlopen naar rond 100 mm
staat nog wel stoer al zeg ik het zelf
totaal werk +- 14 uur werk zonder tekening kosten liggen 3 lasbochten rvs 60 /2 en 3 pakkingen
en buizen 2 e hands voor niks :driveT4
machtig mooi wagentje

marcel 569
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: rvs uitlaat

Bericht door koos 890 »

Pascal-141 schreef:Ja , dat weet ik :knipoog
Ik wou alleen maar even duidelijk maken (met mijn uitleg) dat de standaard uitlaat volgepropt zit met dempingsmateriaal en dat alles leegmaken wel degelijk een vlottere "ademhaling" oplevert :knipoog
Oké Pascal ik snap hem .
marcel meijer schreef:hallo mensen

ik was vergeten het gaat dus om een 2,5 tdi 102 pk :T44EVER
en bedankt voor de reacties heren
ik wil er wel een demper tussen zetten maar die is nog in de maak het geeft veel kabaal nu voor al hoog in toeren
ik wil gewoon de orginele binnen pijp namaken van rvs rond 60 mm
en de buiten mantel van pijp rond 120 mm of zoiets en totaal 400 mm lang maken
moet ik nog ergens aan denken hoe groot ik de gaatjes boor en hoe ver uit elkaar of kan ik hem zo namaken
het moet wel een leuk sountje worden
ik heb trouwen een dubbele uitlaat achter gemaakt en de eind stukken laten verlopen naar rond 100 mm
staat nog wel stoer al zeg ik het zelf
totaal werk +- 14 uur werk zonder tekening kosten liggen 3 lasbochten rvs 60 /2 en 3 pakkingen
en buizen 2 e hands voor niks :driveT4
Dan heb je wel moeilijk gedaan Marcel want er staat bij tips & truc's een bouw tekening van een dubbele uitlaat.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Plaats reactie