Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel pomp lekt T4 1.9

vragen over de T4
Plaats reactie
joep_meloen
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 jun 2009, 13:34

Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door joep_meloen »

Heeft er iemand ervaring mee ? Is dit zelf te repareren? Vandaag lekkage geconstateerd boven op de pomp bij de gaskabel.

Is dit makkelijk uit elkaar te halen en zijn er revisie pakkings sets voor te krijgen ?

gr jaap van Duyne
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door Leo45 »

Is een bekend probleem en je kan het zelf repareren volgens sommige mensen.
Maar doe er voorzichtig mee want recht onder de pomp zit je dynamo en je bent niet de eerste die zijn busje in brand heeft.
Kijk maar eens rond op het forum dan zie je ze vanzelf.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door Christoffel »

Veiligste manier is om met je voertuig even een afspraak te maken bij een BOSCH dienst.

Deze mensen zijn gespecialiceerd in dit werk.

Er moet nl een nieuwe geleiderbus en gashevel in je pompdeksel gezet worden.

Pompdeksel moet gedemonteerd worden. Na montage moet deze ook weer afgesteld worden.

Als je geen ervaring hiermee hebt niet aan beginnen.

mvg Chris
Afbeelding
joep_meloen
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 jun 2009, 13:34

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door joep_meloen »

Aha, weer een stapje verder het deksel moet eraf voor een nieuw asje.

De sport is om alles zelf te doen , twee maanden geleden heb ik ook een riempje vervangen, nog nooit gedaan maar een eitje.
Vorige week een adrijfashoesje, nu gaan we dus voor de reparatie van de pomp lekkage.

gr jaap
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door Multivan Generation »

ik hoop dat je het advies van Christoffel op waarde weet te schatten..

Hij is namelijk bedrijfswagen monteur :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
stoef 631
Berichten: 146
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:04
Locatie: coevorden

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door stoef 631 »

ik heb gezien hoe e.e.a gedaan wordt,ik begin er niet aan.
er zitten ook veertjes in, als deze niet goed teruggeplaatst worden wens ik je veel suc6 met zoeken naar nieuwe onderdelen.
er zijn ook wjwérs die het kunnen.

stoef
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door Christoffel »

Ik wil je zeker niet ontmoedigen om dingen zelf te willen doen.

Maar een brandstofpomp is nu eenmaal een fijn staaltje techniek, wat ook zo omzeep geholpen kan worden.

Het is maar een advies. Een gewaarschuwd mens tel voor twee . :toppie

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door dijk »

Ik heb het ooit gedaan bij mijn oude trouwe 2,4 5 cilinder, die pomp is kwa bediening hetzelfde, maar het is echt een friemelklus om de veertjes weer op de plek te krijgen, daarbij had ik gelukkig vrij zicht op de pomp omdat ik toen de voorkant (frontbalk radiateur enz.) er af had liggen, dan zie je in ieder geval wat je aan het doen bent. Dan moet je niet de pech hebben dat het asje zelf sleet vertoont want dan ben je de sjaak en kun je alsnog naar de Boschdienst want VW levert het asje alleen met de pomp erbij is mij toen vertelt (of was dat ontmoedigingsbeleid van de magazijnchef van de plaatselijke VW-ravage :groteogen )
Afstelgegevens heb ik uit de vraagbaak gehaald.
Pakkingsetje en busje kun je zo bestellen bij VW, het busje kan verschillende diameters hebben dus vooraf opmeten is wel zo handig.

N.B. Ik moet eerlijk bekennen dat ik blij was dat ik de klus geklaard had en het geluk dat het asje niet noemenswaardig veel slijtage had. Ook mij werd verteld: niet zelf aan beginnen

Sterkte, Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
joep_meloen
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 jun 2009, 13:34

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door joep_meloen »

Bedankt voor de uitleg Marcel,

Voor een reserve asje + packingsetje moeten ze het pomp nummer hebben.
Van de week verwijder ik het dempertje zodat ik met een digitale camera op macro een foto van het nummer kan maken.

Laat nou een vriend van onze modelbouwclub bij een dieselpomp revisie bedrijf te hebben gewerkt ! Hij heeft er al 500 gereviseerd dus alles komt goed, gewoon voor de deur thuis !

Wordt vervolgd

Jaap
jordydereus

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door jordydereus »

dan zal je dit zien
Afbeelding
Afbeelding

het is te doen
rustig aan.

goed kijken , en foto's maken
dan weet je het later weer !
Jordy
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door rick_k »

Lucas pomp?

mvg Rick
joep_meloen
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 jun 2009, 13:34

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door joep_meloen »

Het is vlgs mij een Bosch pomp. Mooie foto's ik heb ze zelf ook gemaakt.

Al met al viel het reuze mee. Een nieuw asje + pakking setje bij Spaarnestad motorenrevisie gehaald totaal € 71.
Als je nu weet hoe het zit gaat het de volgende keer nog makkelijker. Je moet oppassen dat je met loshalen van het deksel eerst het veertje aan de binnenkant voorzichtig loshaalt en het asje door het huis naar binnen drukt .
De Bankschroef heb ik als pers laten werken voor het verwijderen en installeren van het busje wat tegenwoordig staal is ipv koper.
De T4 trekt nu ook veel beter op.

groeten, Jaap
arie oudshoorn
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door arie oudshoorn »

Zou net weekje gaan vissen in frankrijk als ik zie dat m,n brandstof pomp lekt tussen de gasveer door, gauw alles los gehaald.
Omdat m,n radiateur toch al los lag kon ik goed bij de pomp om de deksel te verwijderen van de pomp, echter heb ik toen een fout gemaakt door de deksel kompleet met asje omhoog te halen, gevolg; gebroken onderdelen in de pomp, pomp verwijderd en naar revisie gebracht, weg weekje frankrijk ku...
Na week alles weer klaar, pomp gereviseerd, kosten E480-.
Susses.
Gr. Arie.
wsmperquin
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:20

Re: Diesel pomp lekt T4 1.9

Bericht door wsmperquin »

Zelf afgelopen weekend gedaan. (T4, 1.9TD, 2000) Viel reuze mee en goed te doen. Had de front in service stand staan. Belangrijk om op te letten is bij het loshalen dat je niet vergeet om het ringetje eerst te doen en dan pas het geheel. Verder veel foto's maken en steeds goed markeren wat de standen zijn.

Had de onderdelen gekocht voor 22 euro in Eindhoven by Let wel dat je een foto maakt van je pomp (via de onderkant heb je een plaatje). Dit omdat de pompen verschillende lengtes van asbuisjes hebben (geloof 4 lengtes).

Goede website die erg hielp was deze: http://www.uwereimann.de/poel/esp-deckel.htm
hij maakte ook de fout die ik maakte (door de hevel eraf te trekken voordat je eerst de ring eraf haalt).

De oude koperen buis sla je eruit met een hamer op de workmate van bovenaf (de buitenkant). Dit filmpje gebruikt als voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=S7j_WzAivrU Vanaf 6 minuten wordt het relevant.
Let wel op dat het kleine veertje + onderdelen van de choke er niet uitvalt. Het lastigst vond ik de choke hevel weer monteren. De rest was appeltje eitje.
Plaats reactie