Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

apk met steekproef

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

apk met steekproef

Bericht door Duveltje-77 »

de t4 heeft de jaarlijkse apk weer doorstaan
bij het afmelden werdt mij gezegt drink nog maar effe bakkie koffie
moesten dus effe wachten dus op de rdw inspecteur
geen roetmeting gedaan dus

nou alles verliep zoals het hoort toen zei de inspecteur effe warmdraaien en dan zullen we effe de roetmeting doen
zo gezegt zo gedaan nog nooit heb ik mijn t4 zo horen brullen :groteogen
na de meting zei de beste man perfect :toppie
hij scoorde 1k op de meter :ie
dus een kat is echt onzin zei hij zelf ook
en ik kan weer een jaar lekker verder rond roeten :ikrij
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: apk met steekproef

Bericht door Duveltje-77 »

egr is dicht hoor
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Henke Z
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Nieuwlande
Contacteer:

Re: apk met steekproef

Bericht door Henke Z »

Rij al 6 jaar met dichte EGR nog nooit problemen gehad met APK.
Maak U vertrouwd met Onderhoud
Anders leeft U bij de gratie van de Reparatie.

Groet Henke Z.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: apk met steekproef

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen zorgen over maken, ik denk niet dat een net ingebouwd plaatje (die dus niet uitsteekt rond de flens waar je het ding onder monteerd) ooit opgemerkt zal worden. bovendien is het effect niet heel groot buiten de motor (voor je inlaattraject des te meer)

Bij de roetmeting kan een dichte EGR nevernooit negatief effect hebben. "Roetmeting wordt volgas gedaa nen dan wordt de EGR niet geopend, dus geen effect op de meting als er een plaatje in ligt. Positief effect kan wel omdat je inlaattraject schoner is zal er meer lucht in de motor komen (marginaal hoor) en dus minder roetvorming optreden en de meting beter uitvallen.

EGR is er alleen maar om de NOx waarde van de motor omlaag te brengen, en dat er verder alleen nadelen aan een EGR zitten moet de fabrikant op de koop toe nemen want hij moet zijn motor door een eurox normering heen krijgen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: apk met steekproef

Bericht door harry t5 191 »

jan2009 schreef:ok,
De fabrikant zal zich geen zorgen maken die wil wel verkopen.
Maar als je een beetje van je T4 houdt kan die egr natuurlijk niet :bonk
Ik hou ook van m'n T5 hoor! :bifun

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: apk met steekproef

Bericht door Roger B. (11)61 »

jan2009 schreef:ok,
De fabrikant zal zich geen zorgen maken die wil wel verkopen.
Maar als je een beetje van je T4 houdt kan die egr natuurlijk niet :bonk

ZO'N drama is een EGR nou ook weer niet hoor, een motor met EGR aktief zal waarschijnlijk niet veel eerder de geest geven dan een motor zonder, op den duur kan het wel zijn dat je verminderd vermogen krijgt omdat je inlaattraject volgekoekt zit met roet en olie mengsel, maar als je dat dan verwijderd is de motor weer net zo goed als dat ie geen egr gehad had.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: apk met steekproef

Bericht door Duveltje-77 »

ik heb het inlaat traject gereinigt en kon het wel degelijk merken
beetje eigenwijs was ik ook want heb geen handschoenen gebruikt
je hebt dan ook 2 weken lang zwarte handen
achja hij kan weer 1 jaartje verder
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: apk met steekproef

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zeg ook niet dat je reinigen niet merkt, ik zeg alleen dat je motor er niet minder lang van leeft, je moet alleen op een gegeven moment de boel een keer reinigen ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: apk met steekproef

Bericht door rick_k »

Ach de motor zijn eigen stront op laten eten is natuurlijk nooit echt lekker. MAN heeft ook EGR en daar moet je vaker de olie verwisselen, dan een Mercedes of MAN met Ad-Blue (alleen komt daar zo'n ongelofelijke gore lucht uit, maar dat staat niet op de lijst dus vervuilt niet).

Mijn EGR is ook dicht, mijn bus roet alleen in zijn 1e versnelling als ik hem helemaal in 1 keer volgas doortrek. Met de APK nog nooit geen problemen gehad, ook niet met mijn vorige autos, die ook geen EGR meer hadden.

mvg Rick
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: apk met steekproef

Bericht door HarryF »

Duveltje-77 schreef:de t4 heeft de jaarlijkse apk weer doorstaan
bij het afmelden werdt mij gezegt drink nog maar effe bakkie koffie
moesten dus effe wachten dus op de rdw inspecteur
geen roetmeting gedaan dus
Geen roetmeting gedaan dus....??? Wachten ze dan eerst of er een steekproef wordt gedaan??? Zou je dus eigenlijk, behalve bij steekproefkeuring, nooit meer een roetmeting hoeven te doen??!!. :jumpklap

Bij mijn laatste APK keuring wel een roetproef, bij de aankoop (een jaar daarvoor, APK keurder was ook verkoper) hebben ze geen roetmeting gedaan, hoefde niet volgens APK-keurder. :bonk

Snap het allemaal niet meer geheel en al. :werkaanT4

Gr HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: apk met steekproef

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat dat een beetje risico calculatie is...

doe je een steekproef heb je altijd de kans dat er iets niet goed gaat in de motor, officieel als garagist niet verantwoordelijk, maar vertel dat maar eens aan de klant......

Doe je geen roetmeting en krijg je geen steekproef-herkeuring, niets aan de hand.

Doe je geen roetmeting en krijg je wel een steekproef-herkeuring, dan doet de RDW alsnog een roetmeting. Komt ie daar dan niet goed doorheen kwa K-waarde, tja dan heb je een onterechte goedkeuring aan je broek als dat eens een keer voorkomt is dat niet direct een probleem. (maar zeker de niet al te oude voertuigen komen doorgaans wel door de roetmeting)

Ik denk dat garagisten dit allemaal tegen elkaar afwegen dan dan liever tig blije klanten hebben omdat hun geliefde dieseltje niet over zijn toeren gejaagd is en een klein risico nemen dat bij een steekproef een auto niet door de roetmeting komt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: apk met steekproef

Bericht door Charles 1065 »

Heb ooit een apk gezien van mijn 190D met roetmeting! Wat kreeg die auto het te verduren! Gewoon schofterig!
Mijn bus krijgt ook alleen indien nodig een roetmeting!! Zoals alle diesels die ik na mijn 190D heb gehad!
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: apk met steekproef

Bericht door HarryF »

Charles 1065 schreef:Heb ooit een apk gezien van mijn 190D met roetmeting! Wat kreeg die auto het te verduren! Gewoon schofterig!
Mijn bus krijgt ook alleen indien nodig een roetmeting!! Zoals alle diesels die ik na mijn 190D heb gehad!
Hoe regel je dat, mijn APK keurder doet dit (geen meting) denk ik niet, ook als ik het hem zou vragen.
Heeft iemand positieve ervaringen ergens in of rond Enschede, want mijn technische hart staat bekans stil :muur bij het aanhoren van de roettesttoerentallen. :groteogen

mvg HarryF :T44EVER
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Re: apk met steekproef

Bericht door maartent5 »

Die roettestmetingen zijn standaard op de Belgische keuring, behalve op lichte vracht (dubbele en enkele cabine). Ik moet zeggen dat het inderdaad niet leuk is om een diesel zo hoog in toeren te horen brullen. :ie Je motor goed warmrijden en liefst even goed doortrekken voor je langsgaat om de 'vastzittende' roet even uit te blazen :toppie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: apk met steekproef

Bericht door Roger B. (11)61 »

ach een goed lopende roetmeting valt wel mee, het is een hoop kabaal maar de motor draait "maar"4750 toeren (daar begint mijn MX5 pas te trekken en die gaat door tot tegen de 7000rpm)

Wat pas ECHT vervelend klinkt is een roetmeting zoals ik die twee weken geleden mee gemaakt heb:

motor kwam nieteens tot 4500 toeren (2,5 TDI) en braakte een ontzettende dikke zwarte kwalm uit te uitlaat en begon akelige tikgeluiden te produceren......
Keurmeester keek verschrikt en zette de motor uit (goed voor de turbo zie ander topic :knipoog )
Nogmaals motor gestart, liep normaal zoals het hoort...
Nogeens proberen, weer geen vermogen bovenin om verder dan 4300-4500 toeren te komen en weer die tikgeluiden....

Keurmeester had vooraf gevraagd of olie goed was en riem, dus kan die man niets kwalijk nemen, doet ook maar zijn werk.

Nou heeft de motor sinds de inbouw al dat ie dieselklopgeluid heeft en flink rookt bij doortrekken/optrekken dus helemaal lekker loopt ie niet, behalve af en toe, dan klopt ie niet en komt er ook geen rook uit, zo ook een uurtje na de roetmeting op de A12, geen getik, flink gassen geen rook en beter trekken...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie