Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distrubutieriem vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Distrubutieriem vervangen

Bericht door armin »

Beste vrienden.

Deze winter naar Finland :winter temperaturen misschien min. 20 of kouder? bus heeft 210.000km op de teller, waarschijnlijk is het beter om nu eerst de distributieriem te vervangen voordat ik vertrek?
Wat moet er nog tegelijkertijd vervangen worden, de waterpomp en nog wat klein spul en...?
Er komt heel wat olie uit de motor langs de kant van de distibutieriem (waarschuwing op de keuring in België :politie ) wat kan het zijn, volgens iemand van de keuring moet de carter er helemaal af?
Aan welke onkosten mag ik me ongeveer verwachten? lukt het allemaal voor 1000€?

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door chv »

Hallo Armin,

Gebruik even de zoekfunctie (vergrootglaasje hierboven, net rechtsonder de T4 4 EVER en T5 4 LIFE).
Daar zul je op al je vragen antwoord vinden. Dit onderwerp is, denk ik een van de meest besproken topics.

Met vriendelijke groeten,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door frank884 »

armin schreef:Beste vrienden.

Deze winter naar Finland :winter temperaturen misschien min. 20 of kouder? bus heeft 210.000km op de teller, waarschijnlijk is het beter om nu eerst de distributieriem te vervangen voordat ik vertrek?
Wat moet er nog tegelijkertijd vervangen worden, de waterpomp en nog wat klein spul en...?
Er komt heel wat olie uit de motor langs de kant van de distibutieriem (waarschuwing op de keuring in België :politie ) wat kan het zijn, volgens iemand van de keuring moet de carter er helemaal af?
Aan welke onkosten mag ik me ongeveer verwachten? lukt het allemaal voor 1000€?

groetjes
Armin
Als er heel wat olie uit komt langs de kant van de distributieriem
dan zou ik maar niet al te lang meer wachten met die riem, want olie heeft geen goede invloed op
de levensduur van die riem
En zoals Charles Vos ook schrijft daar sluit ik me bij aan: er staat heel wat geschreven
over de distributie riem "daarmee valt niet te spotten" want als die knapt dan :muur :muur zit je flink :werkaanT4 in de prijzen!!!

Als je bus nog de eerste trillingsdemper heeft (210.000km) dan zou ik die zeker mee vervangen
(kost 160 euro) artikel nummer: 074105251AC
en de oliekeerring die wat jij zws aan het lekken hebt : artikelnummer: 068103085E
zou ik normaal ook al lekt die niet altijd preventief mee vervangen als toch alles open ligt (kost 12.33 euro)
en dan zie ook de zoekfunctie : de normale spullen zoals de waterpomp vervangen, enz enz
incl het vervangen van de versnellingsbak olie (heb ik met 200.000 km ook laten doen,
was ik in Polen bij de VW dealer in Poznan 775 euro kwijt
dus ik denk dat je hier niet voor 1000 euro klaar bent mits je alles vervangt wat ik ook heb laten vervangen.
ben ik wel weer 90.000km onder de pannen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

olielekkage kan ook heel goed de oliepomppakking zijn, die moet je vervangen door het nieuwere type dat van metaal is dan zou je lekkage verholpen zijn. Daarvoor moet je wel het carter demonteren omdat de aanzuigleiding in het carter vastgeschroefd zit op de oliepomp.....

Distributieriemen met oliepomppakking en krukaskeerring en waterpomp denk ik dat bij de dealer niet lukt voor 1000 euro. bij een goede andere zou het wel kunnen denk ik

Ik zou het zeer zeker doen voordat je schade hebt! zoals gezegd is olie geen vriend van je riemen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door armin »

Hoi

Ik zal de goede raad opvolgen en hem deze maand binnenbrengen en alles vervangen, Polen is me te ver :lach
ik vertel later wat het me gekost heeft.
ik vraag me af of dat bij elke bestelwagen moet? bij mijn Nissan moest het ook.

Nog eens bedankt
Armin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Als je naar Finland gaat, is het misschien raadzaam om de gloeibougies te laten testen,
en bij twijfel te laten vervangen.
Het kan daar heel goed -30 worden...
Ook brandstoffilter goed aftappen, ivm eventueel vocht er in wat zou kunnen bevriezen.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

armin schreef:Hoi

ik vraag me af of dat bij elke bestelwagen moet? bij mijn Nissan moest het ook.

Nog eens bedankt
Armin
of WAT bij elke bestelwagen moet? distributieriemen vervangen? Ja en niet alleen bij bestelwagens maar bij alle motoren (die een riem voor de nokkenasaandrijving hebben)

Naast riem aandrijving zijn er ook motoren met een ketting voor de distributie, die hoeven veel minder vaak vervangen en worden vaak op het nokkenas-riemwiel losgeponst, nieuwe aan een vna de uiteinden van de oude en onder spanning houden terwijl een ander de motor ronddraait. Spanner zit vaak ook van buitenaf tegen de ketting.

Daarnaast zijn er ook nog motoren met tandwielen voor de aandrijving van de nokkenas, daar hoeft bijnan ooit wat vervangen te worden.

Riemen zijn het stilst, tandwielen maken de meeste herrie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door frank884 »

[quote="armin"]Hoi

Ik zal de goede raad opvolgen en hem deze maand binnenbrengen en alles vervangen, Polen is me te ver :lach


Als je naar Finland gaat dan zit je in Polen anders nog niet op de helft van de afstand :lach :lach
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door frank884 »

frank884 schreef:
armin schreef:Hoi

Ik zal de goede raad opvolgen en hem deze maand binnenbrengen en alles vervangen, Polen is me te ver :lach


Als je naar Finland gaat dan zit je in Polen anders nog niet op de helft van de afstand :lach :lach
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door armin »

hoihoi

Ben vorige zomer via polen litouwen letland en estland naar finland gereden en terug. 8400km in totaal
Dat was wel een mooie ervaring maar het gaat veel trager en ik weet niet hoe het zit met wegen daar in de winter. Dus maar weer via denemarken, zweden en dan via stockholm.
de ferry duitsland finland is spijtig genoeg onbetaalbaar geworden.

groetjes
armin
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door armin »

Beste vrienden

De distibutieriem is eindelijk vervangen.
Ik heb beloofd te vertellen hoeveel het me gekost heeft, dus ik ben nu 980€ lichter.(bij een officiele dealer van VW)
Distributieriemen met oliepomppakking, krukaskeerring, waterpomp, olie van de versnellingbak, inbegrepen groot onderhoud met nieuwe filters.
Volgens mij is het zeker niet te duur.

armin
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door frank884 »

armin schreef:Beste vrienden

De distibutieriem is eindelijk vervangen.
Ik heb beloofd te vertellen hoeveel het me gekost heeft, dus ik ben nu 980€ lichter.(bij een officiele dealer van VW)
Distributieriemen met oliepomppakking, krukaskeerring, waterpomp, olie van de versnellingbak, inbegrepen groot onderhoud met nieuwe filters.
Volgens mij is het zeker niet te duur.

armin
Dat :ie effe lekker op als je financiel wat lichter bent geworden niet???
Ik zie dat je 210000km erop hebt staan
was die trillingsdemper nog goed voor 90.000km ofwel 5 jaar???
dat is neem ik aan nog steeds de eerste trillingsdemper die erin zit???
op zich valt voor hier die prijs nog enigzins mee ook al zou er die 160 euro van de trillingsdemper
nog bij staan,...het is zeker veel geld, maar ik heb ook wel hogere bedragen hiervoor gezien.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door armin »

Hoi Frank

Volgens de mekanieker kon hij gerust nog een termijn mee.
Het is een hoop geld maar ik klaag niet, "voor wat hoort wat" (enfin je weet wel wat ik bedoel)

armin
syncro4wd
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2007, 13:05
Locatie: stockholm

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door syncro4wd »

Hoi,

Een aantal dingen waar je nog aan moet denken

- winterbanden, gebruik goede winterbanden van een goed merk, nokian, gislaved, michelen...ect
- Koelvloeistof (tot -35) maar dit ligt eraan waar je heen gaat in finland

Dan de bebruikeleijke spullen als deken, kachel(220v) , sneeuwschop, krabber..ect

De kachel is lekker omdat het smorgens zo godsgruwelijk lang duurt voordat die TDI warmte begint aftegeven...en mocht de motor niet starten kun je deze gebruiken in de motorruimte.

Erwin
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Distrubutieriem vervangen

Bericht door armin »

Héj Erwin

Stockholm een prachtige stad, ik gebruik dikwijls, ondertussen al 14 of 15de keer, de ferry in Stockholm om naar Turku de varen of de kleinere ferry om via de alandeilenden te rijden, nog mooier. Deze keer gaan we via Travemunde-Helsinki is ondertussen wat goedkoper geworden, en aangezien we deze keer géén kano meesleuren zitten we een categorie lager:toppie

Ik ben ondertussen al voorzien van sneeuwbanden (Michelin argilis) dekentjes, zand heb ik ook nu nog op zoek naar een DEFA Warm up systeem in België, dat verdorie moeilijk te vinden is.
Volgens mijn familie in Finland, mijn vrouw is een Finse, is het niet echt zooo nodig motorverwarming te hebben aangezien ik niet verder dan midden-finland zou zitten. Maar ik weet nooit op voorhand waar ik beland, misschien doe ik de omgeving van het Inari-meer en dat ligt al diep in Lapland.

Bedankt voor de tips.

met vriendelijke groeten
Armin
Plaats reactie