Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Is dit normaal ?

vragen over de T4
Saartje
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2007, 06:55
Locatie: Sevenum

Is dit normaal ?

Bericht door Saartje »

Yo allemaal,
Wij zijn zopas nieuwe trotse bezitters van een T4 en willen graag meteen in huis vallen op dit leuk ogende fora.
Onze 4 is een California Freestyle camper van 1998 met een 1900 turbodiesel en hebt al zo'n 150.000 onder de wielen gehad.
We hebben dit weekend dan de eerste echte testrit gedaan en sommige dingen vallen wel op.
Daar wij ook veel met de MTB op stap zijn hebben we de Eifel en de Ardennen bezocht op deze 2 dagen.
Maar op de Belgische snelwegen in de regio St.Vith/Verviers/Baraque Michel enzv. ging ie met moeite maar tegen 80-90 km/h de 6% omhoog,is dit normaal ?
Moest zelfs naar 3de gaan en volledig plat duwen om boven te geraken,kan me dat niet voorstellen dat de doen tussen het zware vrachtverkeer tijdens de weekdagen.
Ook op sec.banen omhoog schiet ie wel tekort,zeker vanuit stilstand aan een verkeerslicht,in tweede versnelling valt ie direct dood ?
Hij heeft alle onderhoud verleden week gehad,nw. distrieriem,nw.remmen,alle filters,olie,inspectie.... bij een VAG.
Ook merken we totaal niet als de Turbo opspringt,lijkt wel ééntje zonder turbo !
Is dit typisch aan de 1900 td motor of zit daar iets niet helemaal snor ?
En voornamelijk wat kenne we er aan doen zonder weer es naar de dealer te lopen,geef liever me centjes anders uit :)
Of is die blok helemaal "op" en hoe is dat te zien ????
Oorspronkelijk zou de 4 uit Beieren (D) komen,is in Nederland ingevoerd en heeft dan 2 jaren hier gebold in Maastricht waar wij em kochten.
Greetz van Saar & Joost
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Bericht door keescv »

tja een printer zal het nooit worden ,maar mogelijk zit de beruchte egr gedeelte al verstopt of de roetfilter.

nu weet ik niet of deze 1,9 TD ook een lmm heeft ,maar daar zal je wel spoedig antwoord op krijgen van mensen op deze site.
Saartje
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2007, 06:55
Locatie: Sevenum

Bericht door Saartje »

Nou t'hoeft ook helemaal geen sprinter te worden maar hij doet echt niet normaal,eens op snelheid ging ie wel 140 k/h maar het optrekken of gewoon al bij een deftige brugoprit lijkt ie achteruit te willen bollen.
Ik heb hier alles al gelezen van Tips&trucs en hoop op dit forum een oplossing te vinden.
Verder natuurlijk een geweldige mooie bak zo'n T4 en daar zijn we't beide over eens,eindelijk hebben we'r één en die zouden we graag ook houden .
Greetz van Saar & Joost
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Bericht door JMJ »

Beste,
Heb erg veel in een 1.9D zonder turbo gereden. Ook in heuvelachtig gebied. Vooral op de lange hellingen moet je een aanloopje nemen en als je te ver terugzakt in toeren dan moet je terugschakelen. Klinkt allemaal heel logisch, maar geef jezelf de tijd om te wennen. Voor de bus waar ik in reed gold dat als ik boven de 110 bleef rijden, hield hij wel snelheid tegen dat soort heuvels op. Kwam ik onder de 100km/h, dan liep hij snel terug en moest ik terug naar de 4.

Het blijft een busje!

JJ
Gebruikersavatar
Maurice 858
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:56
Locatie: Westfriesland

Bericht door Maurice 858 »

Hoi,

Had hetzelfde probleem met mijn T4 1900TD, kwam ook met 90 km/u de berg op. Heb de turbodruk een beetje laten opvoeren en nu is het koppel ongeveer 200 Nm, was rond de 130 Nm (dacht ik). Dit merk je wel als je een heuveltje opgaat.

groeten Maurice
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag had ik er wéér eentje voor me!
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, lijkt me een normaal verschijnsel. We hebben eerst ook een 1900 gehad en die was niet vooruit te branden.
Nu een Westfalia camper met 102 pk tdi motor. Het verschil in bergachtig terrein is erg groot.
Saartje
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2007, 06:55
Locatie: Sevenum

Bericht door Saartje »

Effe een vraagje voor Maurice 858 :

Die turbodruk opschroeven hoe of waar doe je dat,kan je dat zelf of hoe heb jij dat gedaan.
Moet je dan ook geen xtra intercooler of oliekoeler plaatsen ed......
Greetz van Saar & Joost
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

1900 diesel mét of zonder turbo is een groot verschil.
EN ook bij de 1900TD moet je op een bepaald moment de turbo even voelen, én horen. Als je het fluiten van de turbo mist, is er iets mis.
Ik zou zeker even naar de garage gaan om te controleren of:
- de LMM kapot is, als je onder LMM op dit forum zoekt kom je onderwerpen tegen waarin beschreven staat hoe je dat makkelijk zelf kunt testen
- Roetfilter of egr probleem
- Turbo naar z'n gallemiese

Andere vraag: Hoe zwaar ben je beladen?
Mountainbikes zijn niet zo zwaar, maar als je ze op het dak zet maakt het een wereld van verschil. (dat laatste neem ik ivm de hoogte toch niet aan, maar je zult de eerste niet zijn die ik met een keuekntrapje zie hufteren)

Het rijdgedrag welke jullie omschrijven herken ik.............
Als die van een 1,9 zonder turbo.

Ikzelf ben van een 1,9D naar een 2,5Tdi gegaan.
Qua rijervaring is dat zoiets als van een landbouwtractor naar een luxe wagen gaan, of om in de fietstermen te blijven: Van omafiets naar een racefiets.

Mvg,
Eric
(uit Portugal, waar het behoorlijk heuvelachtig is)
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Saartje
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2007, 06:55
Locatie: Sevenum

Bericht door Saartje »

We waren met 3 volwassene,1 kid en met 4 resp. fietsen,portapotti,volle watertank en nog wat kampeerspullen,extra tentje,dus volledig uitgerust eigenlijk.

Maar het fluiten of voelen van een turbo missen we totaal,dat is zeker,rij dagelijks met een Passat,ook 1,9TD en die doet toch wel anders hoewel ook al bijna 10 jaar oud,maar is natuurlijk sowieso een ton lichter bijna,maar toch.
Wat zijn zowat de kosten voor een eventuele nieuwe turbo ? iemand enig idee ...

Die LMM is dat een luchtmassameter of wat ? heeft men 1900 td dat wel ,ik dacht dat dit enkel op modernere zwaardere electronisch gestuurde motoren zat en nog net niet op zo'n oudere T4 1,9 (volgens hetgeen ik hier en daar heb gelezen)

De fietsen staan op een Westfalia fietsenek achter op de klep .
Greetz van Saar & Joost
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Bericht door m.c van den berg »

hallo allen. wij gaan regelmatig via verviers ,spa naar Duitsland{Eifel} plaats Beialf .Bij verviers met 140km omhoog. wel TDi.
Heb de td ook soms een luchtmassa meter?
Zo ja kijk daar eens naar.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Saartje
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2007, 06:55
Locatie: Sevenum

Bericht door Saartje »

Wel ik zou eigenlijk effe willen checken of de turbo nog wel werkt,kan dat zelf op eenvoudige wijze en hoe doe ik dat ???

Heb alijd al wel gesleuteld aan auto's en motors dus beetje handig ben ik wel hoewel ik verkoper ben :knipoog

Tegen 140 omhoog in Verviers m.c van den berg.....kan ik enkel van dromen ,bij mij was dat zo'n 80 km/h !
Greetz van Saar & Joost
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

wij rijden (niet lang meer) met een multivan 1.9TD, en idd het is geen sprintmachien! De 1.9D en TD motoren hebben géén luchtmassameter! Een turbo-gevoel heb je gewoonweg niet met die motoren, mogelijk omdat die standaard maar op 0.6 bar staat. Laat staan dat je ze hoort fluiten (als je werkelijk héél goed luisterd tegen lage snelheid vol intrappen kan je een licht gefluit waarnemen). Volbeladen op vakantie (mét aanhangwagen) is het bij een beetje helling idd naar z'n 3 en rustig met de vrachtwagens mee naar boven tuffen. Er valt mee te leven, maar velen kiezen voor de turbodruk en dieselpomp een beetje te laten 'openschroeven'. Dit kan perfect zonder de levensduur van de motor aan te tasten, omdat die motor veel reserves heeft. Moet je dan wel door mensen met kennis van die zaken laten doen, en alles laten uitmeten. Zelf aan beginnen schroeven raad ik zeker af.
Gebruikersavatar
Maurice 858
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:56
Locatie: Westfriesland

Bericht door Maurice 858 »

Ik heb mijn turbo laten opvoeren door iemand met verstand van zaken, dus niets zelf, is mbv rollenbank gedaan.

groeten Maurice
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag had ik er wéér eentje voor me!
Gebruikersavatar
Maurice 858
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:56
Locatie: Westfriesland

Bericht door Maurice 858 »

Oh ja, er is verder niets toegevoegd onder de motorkap als intercooler oid.
Ik heb een hekel aan bumperklevers, vandaag had ik er wéér eentje voor me!
Saartje
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2007, 06:55
Locatie: Sevenum

Bericht door Saartje »

Ok,dus optie is oa. opvoeren van turbo/pomp bij mensen die er verstand van hebben,zou een VAG garage ook zoiets doen of zijn dat mensen die zich bezighouden met tuning .

Toch nog eens,hoe kan ik zien of de turbo werkt ?

Heb hier nog een komplete externe Turbodrukmeter met slangetje liggen van VDO,weliswaar wat ouder maar als ik dat slangetje ergens kan aansluiten en 12 volt op de VDO zet kan ik dan weten hoeveel druk ie heeft ...toch ?
En hoeveel moet dat dan zijn en bij welke rpm,en waar zou ik dan dat dunne slangetje op moeten zetten.

Ik zie wel dat er nabij de EGR klep zo'n pijpje staat met een rubber dopje op ?
Greetz van Saar & Joost
Plaats reactie