Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door jos_br »

De 120000km is nog steeds voorgeschreven, echter een eerdere controle is wel gewenst, zeker wanneer de waterpomp niet is meevervangen de vorige keer. Ik kijk nu wel goed voor we beginnen of de pakking van de oliepomp dicht is. Deze lekt toch wel vaak en wanneer je de riem eraf hebt kan deze mooi mee vervangen worden. Carter moet er wel onderuit om de olepomp eraf te halen, anders moet later nogeens de riem los.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door frank884 »

jos_br schreef:De 120000km is nog steeds voorgeschreven, echter een eerdere controle is wel gewenst, zeker wanneer de waterpomp niet is meevervangen de vorige keer. Ik kijk nu wel goed voor we beginnen of de pakking van de oliepomp dicht is. Deze lekt toch wel vaak en wanneer je de riem eraf hebt kan deze mooi mee vervangen worden. Carter moet er wel onderuit om de olepomp eraf te halen, anders moet later nogeens de riem los.

Jos.
In Polen bij de VW dealer berdychowski is het toch echt wel verlaagd naar 90.000 of 6 jaar!! in het boekje zal wel 120.000km staan maar daar :bonk is men van teruggekomen

het complete zaakje is niet goed te contoleren, het gaat kapot bij het zwakste punt
de waterpomp niet mee vervangen bij de TDI's (niet de 1.9TD daar is die apart aangedreven)
voor die 6 a 7 tientjes zou wel heel onverstandig zijn
een goede garage vervangt die altijd mee bij de TDI want die zit :muur helaas op de D riem
dat kun je gewoon niet riskeren
de trillingsdemper als die nog heel goed (zonder scheuren) is die kun je wel nog een ronde mee laten gaan.
zeker als je veel kilometers per jaar rijdt dan zit die toch geen 6 jaar meer.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

frank884 schreef:Kan er niks aan doen: zou graag :jumpklap meer betalen ervoor maar berdychowski heeft me die op de specificatie omgerekend naar euro voor die prijs erop gezet.
dan ga ik me er niet over beklagen ik weet niet wat de prijs elders is, maar het leek me niet teveel.
Ja, OKE, in Polen...... ik heb het over de prijs in Nederland en de ons omringende landen (al koop ik meestal VW parts bij de nederlandse dealer omdat ik daar gewoon goede ervaringen heb en ook geholpen word als ik er alleen heen ga met een technische vraag.)

Heel leuk dat jij in polen zo goedkoop uit bent, maar de gemiddelde nederlander rijdt niet even naar Polen om onderdelen te halen of zijn bus te laten repareren, en komt ook niet eens in de zoveel maanden daar dat ie het daar even laat doen.....

het is natuurlijk lastig vergelijken als je zulke prijzen noemt zonder er even bij te vermelden dat je daarvoor wel even naar Polen moet..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:
frank884 schreef:Kan er niks aan doen: zou graag :jumpklap meer betalen ervoor maar berdychowski heeft me die op de specificatie omgerekend naar euro voor die prijs erop gezet.
dan ga ik me er niet over beklagen ik weet niet wat de prijs elders is, maar het leek me niet teveel.
Ja, OKE, in Polen...... ik heb het over de prijs in Nederland en de ons omringende landen (al koop ik meestal VW parts bij de nederlandse dealer omdat ik daar gewoon goede ervaringen heb en ook geholpen word als ik er alleen heen ga met een technische vraag.)

Heel leuk dat jij in polen zo goedkoop uit bent, maar de gemiddelde nederlander rijdt niet even naar Polen om onderdelen te halen of zijn bus te laten repareren, en komt ook niet eens in de zoveel maanden daar dat ie het daar even laat doen.....

het is natuurlijk lastig vergelijken als je zulke prijzen noemt zonder er even bij te vermelden dat je daarvoor wel even naar Polen moet..
Niet alleen Polen is goedkoper dan NL :
Ik heb net laten vervangen bij mijn 151PK =
distributieriem ,pompriem , alle spanrollen , waterpomp, micro-V riem , krukasdichting, 5 nieuwe gloeibougies , en 3 nieuwe stuurgewrichten ,enz voor een goeie 800eur . Is toch een mooie prijs als je het mij vraagt .(zeker als je ziet dat er extra werkzaamheden waren zoals krukasdichting en gloeibougies) En zeker bij een 151PK versie , daar zit alles zo vol dat je meer "sloop"werk hebt om plaats te maken om er bij te kunnen.

:knipoog
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 29 dec 2009, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ik een nieuwe auto koop kan ik ook beter naar belgie dan naar nederland, in België is de auto pakweg even duur als in NL zonder BPM, in Belgie betaal je geen afleveringskosten (400-1000 euro!) en alle extra opties zijn pakweg 30-40% lager geprijsd...

zonder kenteken kopen voor de export en in duitsland kenteken erop..... dan bespaar je pakweg 20-30% tov in duitsland dezelfde auto kopen.....

heb je dus een redelijk komplete multivan voor net iets meer dan 30.000 euro...................................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dannyl
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2007, 00:13
Locatie: stein

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door dannyl »

Vervangen op leeftijd doe ik de volgende keer liever na 5 jaar. De vorige brak na 5½ jaar , dan wordt het echt duur.
een 5 cylinder diesel is leuk maar de 6 cylinder boxer is mooier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door rick_k »

Mijn bus gaat volgende week voor alles. Hij loopt nu al vanaf de 114.000 op deze riem. Ik zit nu op de 241.000 dus het werdt weleens tijd. Riem zelf ziet er nog wel goed uit, ook de tandjes zijn nog goed en niet makkelijk los te pulken. Toch vertrouw ik het niet meer.

mvg Rick
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door SCOTT »

rick_k schreef:Mijn bus gaat volgende week voor alles. Hij loopt nu al vanaf de 114.000 op deze riem. Ik zit nu op de 241.000 dus het werdt weleens tijd. Riem zelf ziet er nog wel goed uit, ook de tandjes zijn nog goed en niet makkelijk los te pulken. Toch vertrouw ik het niet meer.

mvg Rick
Gij zijt ne Gokker van beroep zeker ?? :toppie
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door noorwegen »

Ik ben deze discussie aandachtig aan het volgen maar had toch een vraag.
Bij het vervangen van de distributieriem zie ik ook staan het vervangen van de krukasbout.
Kan mij iemand eens ff uitleggen waarvoor die nou vervangen moet worden?
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

is een rekbout, net als kopbouten, die moet je ook vervangen als je ze los gehaald hebt. (die van de krukas kost 7,50 geloofik)

Rekbouten worden vaak met veel kracht vastgezet (achterlijk vast bij de krukas iets van 180nm en dan nog 270 graden ofzo) als je die losdraait is er geen garantie dat ze die kracht daarna nogeens kunnen hebben (doordat ze warm geworden zijn terwijl er spanning op het materiaal stond), om te voorkomen dat ze bij hergebruik (plaatsen of tijdens de rit) breken worden ze veiligheidshalve vervangen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door SCOTT »

noorwegen schreef:Ik ben deze discussie aandachtig aan het volgen maar had toch een vraag.
Bij het vervangen van de distributieriem zie ik ook staan het vervangen van de krukasbout.
Kan mij iemand eens ff uitleggen waarvoor die nou vervangen moet worden?

Het vervangen van die krukasbout is vooral bij de 2.5 TDI T4 aan te raden. Bij de T5 weet ik niet als dit nodig is...
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik lees dat het allemaal over diesels gaat maar hoe zit het met een benzine ?
Zit daar nog verschil in ?
Ik heb een benzine van 1999 met automaatbak en die heeft 135000 gelopen, helaas weet ik niet wanneer alles vervangen is en op de riem of de deksel heb ik nog niet gekeken want daar wordt vaak de vervangingsdatum op gezet.
Wat is het advies ?

Mvg
Nol
Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door rick_k »

SCOTT schreef:
rick_k schreef:Mijn bus gaat volgende week voor alles. Hij loopt nu al vanaf de 114.000 op deze riem. Ik zit nu op de 241.000 dus het werdt weleens tijd. Riem zelf ziet er nog wel goed uit, ook de tandjes zijn nog goed en niet makkelijk los te pulken. Toch vertrouw ik het niet meer.

mvg Rick
Gij zijt ne Gokker van beroep zeker ?? :toppie
Nee, ze vertelde mij dat de distributie vervangen was dat ik hem kocht, maar ik kan er niks van terugvinden dus uit voorzorg laat ik hem gewoon maar vervangen.

mvg Rick
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?

Bericht door SCOTT »

rick_k schreef:
SCOTT schreef:
rick_k schreef:Mijn bus gaat volgende week voor alles. Hij loopt nu al vanaf de 114.000 op deze riem. Ik zit nu op de 241.000 dus het werdt weleens tijd. Riem zelf ziet er nog wel goed uit, ook de tandjes zijn nog goed en niet makkelijk los te pulken. Toch vertrouw ik het niet meer.

mvg Rick
Gij zijt ne Gokker van beroep zeker ?? :toppie
Nee, ze vertelde mij dat de distributie vervangen was dat ik hem kocht, maar ik kan er niks van terugvinden dus uit voorzorg laat ik hem gewoon maar vervangen.

mvg Rick

Jazeker, je hebt gelijkt, Rijd zoveel beter met een geruster gevoel :ikrij
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Plaats reactie