Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher start niet meer

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher start niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

over het getokkel van die TDI hoor je die kachel echt niet blazen, dat moet je voelen aan de uitlaat.

ik meen dat die tweede zekering los onder de zekeringskast hangt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
renesurf
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:20
Locatie: Genk - Belgisch Limburg

Re: Eberspacher start niet meer

Bericht door renesurf »

Als de motor draait voel ik geen ventilatie met de hand voor het uitlaatpijpje.
Als de motor stilligt stuur ik rechtstreeks spanning v d batterij na de zekering onder het dashboard. Nog steeds is er geen ventilatie te horen of te voelen.
Ik wil zeker zijn dat er geen 12V voedingsspanning ontbreekt, daarom de vraag over de 2 zekeringen.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Eberspacher start niet meer

Bericht door Rotor »

Wat je bij het opstarten ook zou moeten horen is het brandstof pompje, die begint dan snel te tikken, en dat hoor je zeker wel, en als hij geen brandstof krijgt...ja dan zal hij het nooit doen.
Groeten Ton.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher start niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ben dan misschien wel een beetje doof, maar als de motor loopt hoor je dat pompje echt niet tikken bij mij hoor...

de eberspächer begint met de ventilator op hoog toerental te laten draaien, dan valt de ventilator stil, en begint op laag toerental te draaien, dan begint het dieselpompje te tikken, eerst langszaam, dan start de verbranding, dof bromgeluid uit kachel (ook overstemd door motorgeluid als ie alleen als bijverwarmer werkt) en warmer wordende uitlaat lucht, de brandstofpomp gaat harder tikken, de ventilator harder draaien en het gebrom wordt iets harder, de lucht uit de uitlaat wordt heet en je kachel is opgestart, als de temperatuur van de koelvloeistof op temperatuur geraakt zal de ventilator weer wat minder hard gaan en wordt ook de tikfrequentie van het dieselpompje lager, de kachel brandt dan op deelvermogen.

alle hoorbare dingen aan de eberspächer kan ik bij mijn auto niet horen als de motor loopt (mijn eberspächer is omgebouwd naar standkachel, dus zonder motor hoor je al die geluiden wel)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Stijn-71
Berichten: 87
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:30
Locatie: België/Hageland
Contacteer:

Re: Eberspacher start niet meer

Bericht door Stijn-71 »

GLOEIBOUGIE VERVANGEN


Mijn standkachel deed ook niets meer en op onze zeemeeting in september heeft een Duitser mijn kachel uitgelezen en bleek de gloeibougie te zijn. Nieuwe gloeibougie erin en alles werkt prima. Als de gloeibougie stuk is gebeurt er NIKS; je hoort NIKS.

2 darmklemmen op je waterdarmen, darmen los, uitlaat los, dieseldarmpje los, electrische fiche los, spanbanden los en je kan ze er zo uitnemen je kachel.
Is natuurlijk niet aangenaam om dit nu te moeten doen met dit weer :knipoog

zou het toch maar even proberen
Greetz

Stijn-71


T1 PRITSCHE '62
T2 DOKA '74
T3 PRITSCHE '90
T4 MULTiVAN '99
T5 MULTIVAN '15
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Eberspacher start niet meer

Bericht door stijnh »

ik zou de kachel niet uitbouwen om en gloeibougie te vervangen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher start niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

die vier schoeven van dat zwarte deksel zitten vaak achterlijk vast geoxideert, dan moet je de kachel wel uitbouwen om ze los te krijgen.....

klemmen op de waterslangen en met een kwartier, hooguit een half uur is de kachel er helemaal onderuit en kun je (zeker nu belangrijk) lekker binnen op je gemak bij de kachel verder prutsen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Eberspacher start niet meer

Bericht door kurt&oxana »

heb gisteren de gloeibougie vervangen , zonder de eberspacher uit te bouwen ,bij mij gingen dus de schroeven er gemakkelijk uit . motor gestart paar minuten laten draaien , resultaat = werkt nog niet :ie , mischien was het niet koud genoeg ( +/- 5 graden dacht ik ) , of nog iemand ideeen waar ik kan zoeken ? electrisch of zo ?
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher start niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

rechts achter de voorbumper hangt de temperatuur voeler, deze doorverbinden of in een glas ijskoud water met ijsblokjes (als dat even gestaan heeft is dat pakweg 0 graden) hangen, dan zou je kachel moeten starten als de motor loopt.

Op http://www.standkachels.com" onclick="window.open(this.href);return false; zijn schema's van de kachel te vinden en storingsdiagnoseprogrammatjes....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie