Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lege accu

vragen over de T4
weerwolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2008, 00:24

lege accu

Bericht door weerwolf »

Wanneer ik s'morgens mij t4 1,9 td start moet hij over een "dood punt" komen. Komt hij daar overheen dan start de bus en anders is mij accu te leeg om te starten. Als ik de bus snachts aan de acculader laat, dan start de bus goed.
Start de bus s'morgens dan gaat het de hele dag wel goed. Vorig winter had ik dit probleem ook maar in veel mindere mate. Accu vervangen en het probleem bestond nog steeds. Accu omgewisseld bij leverancier maar nog steed hetzelfde probleem

Zelf heb ik het gevoel dat ik een stiekeme gebruiker heb. Hoe kom ik daar achter? ik kan wel elke nacht een zekering eruit halen maar dan is de winter haast voorbij.
Wel heb ik de kabel die van de + van de accu naar de startmotor loopt schoongemaakt deze had erg veel roestvorming op de plaat.
Net starte de bus ook weer niet (vanochtend wel) en meet ik nog 12.4 volt op de accu, dit zou toch voldoende moeten zijn!

wie weet wat dit kan zijn?

Groet,

ROelof
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: lege accu

Bericht door Egbert&Manon »

Eerste berichtje na ruim een jaar Weetjeweller?


Hoe ver zakt je spanning tijdens het starten?
Hij moet dan nog minimaal 11 volt blijven.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
weerwolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2008, 00:24

Re: lege accu

Bericht door weerwolf »

Egbert alvast dank voor je reachtie.

Met forums ben ik meer een zuiger. ik lees ze regelmatig maar reageer niet zoveel.


Ik heb net 3 keer gestart en de 1e keer zakte hij tot 11.9
de 2e keer tot 11.2 (na gegloeit te hebben)
de 3e keer tot 10.9
en stationair draaiend laad hij 11.9 en na een dot gas 13.9 volt

ik weet dat een accu defect raakt onder de 10.5 volt zou de accu al beschadigd zijn?

Groet,

Roelof
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lege accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

een accu gaat net zo snel stuk van een keer belasten hoor....

Maar die 11,9 volt bij lopende motor is wel erg weinig... als je na die dat gasgeven en op 13,9volt komen de motor weer stationair laat lopen, gaat ie dan ook weer met zijn spanning omlaag? zoja dan is (de spanningsregelaar van)je dynamo waarschijnlijk stuk.

Als je lekstroom wil meten moet je zoals hierboven gesteld een ampére meter tussen een van de accupolen en de daarop horende accuklem zetten (ik neem meestal de min-pool, dan kun je geen kortsluiting maken als je ergens tegenaan komt)

Je zorgt dat de auto van het contact is en alle deuren dicht zijn (of in elk geval alle interieurverlichting uit)
de ampére meter geeft nu aan hoeveel stroom er nog verbruikt wordt (radio geheugen, klokje, eventueel een alarm, enz gebruiken altijd wat stroom)
Als dit meer is dan pakweg 50 á 100mA kun je gaan zoeken waar die stroom dan gebruikt wordt.

Trek nu een voor een de zekeringen uit de zekeringskast, na elke zekering kijken of je stroomverbruik daalt en daarna de zekering weer op zijn plek.

Waar het verbruik (fors)daalt zit je lekstroom, nu moet je alleen van de gebruikers op die zekering één voor één de stekker losnemen, stroomverbruik bekijken en weer insteken. Bij de gebruiker waar het stroomverbruik daalt heb je waarschijnlijk de boosdoener
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
weerwolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2008, 00:24

Re: lege accu

Bericht door weerwolf »

Kijk, daar heb ik wat aan, nu weet ik wat te doen. Ondertussen ook iemand hier in de straat gesproken en die gaat een zg. ampere tang voor me meenemen. Volgens hem wil het niet zo goed met een multimeter. ff morgen afwachten tot ik de tang heb.
als ik de auto vannacht aan de acculader zet start hij morgen wel.

Alvast hartelijk dank voor de hulp/het meedenken.

Groet,

Roelof

trouwens vreselijk frustrerend als je bussie niet meer betrouwbaar is.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: lege accu

Bericht door Egbert&Manon »

Amperetang werkt alleen bij wisselspanning!

Daar heb je niet veel aan.

Tijdens het draaien van de motor moet er zo'n 14,5 volt naar de accu gaan vanaf de dynamo.
Lijkt mij ook de dynamo als probleemveroorzaker.


Egbert
Laatst gewijzigd door Egbert&Manon op 07 jan 2010, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: lege accu

Bericht door Egbert&Manon »

jan2009 schreef:Amperemeter tussen de plus v.d accu en kabel om te zien wat er aan stroom loopt als alles uit staat?
Of een 12 volts lamp.

Als hij niet brandt heb je geen verbruiker/gesloten circuit.
Des te feller hij brandt, des te groter de verbruiker.

Alleen het klokje en de radio zullen de enige (klein)verbruikers zijn?
Dus de lamp zal maar zwak branden.
Zekeringen 1 voor 1 loshalen om te kijken waar het euvel kan zitten.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: lege accu

Bericht door Egbert&Manon »

weerwolf schreef:Egbert alvast dank voor je reachtie.

Met forums ben ik meer een zuiger. ik lees ze regelmatig maar reageer niet zoveel.


Ik heb net 3 keer gestart en de 1e keer zakte hij tot 11.9
de 2e keer tot 11.2 (na gegloeit te hebben)
de 3e keer tot 10.9
en stationair draaiend laad hij 11.9 en na een dot gas 13.9 volt

ik weet dat een accu defect raakt onder de 10.5 volt zou de accu al beschadigd zijn?

Groet,

Roelof

Accu is goed!
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
erikt4
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 mei 2007, 23:12
Locatie: maarssen

Re: lege accu

Bericht door erikt4 »

ik heb een keer met een defecte dynamo gestaan,en de wegenwacht heeft,nadat hij de dynamo een klap had gegeven zodat er weer leven in kwam,gemeten met een amperetang.dus volgens mij kan je wel degelijk met een amperetang meten of hij voldoende ampere bij laad.
als ik het verhaal zo lees,vermoed ik wel dat het probleem bij de dynamo zit,en niet zo zeer in een verbruiker.
succes met zoeken.

erik
van alles wat ik in mijn leven ben kwijtgeraakt,mis ik mijn verstand het meest
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: lege accu

Bericht door Egbert&Manon »

Wegenwacht heeft een accu/dynamotester.
Zoiets als deze:
http://www.toolspecial.com/product_info ... f456cac3df" onclick="window.open(this.href);return false;

Een stroomtang is voor wisselstroom.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: lege accu

Bericht door Rotor »

Hi Egbert, een stroomtang ook wel Ampèretang genoemd , kun je gebruiken voor gelijk en wisselstroom.

Groeten Ton.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: lege accu

Bericht door Egbert&Manon »

Ok, weer wat geleerd :toppie
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lege accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

alleen zou ik niet weten hoe nauwkeurig een ampéretang is bij zeer geringe stromen.... of ie het verschil nauwkeurig meet tussen 100 en 200 mA... wat je wel heel goed kunt met een ampéretang is je laadstroom meten, dat is met een multimeter bijna niet te doen omdat die vaak maximaal 10A aan kunnen.

ander nadeel van een (goede) ampéretang is de prijs.... daarom is de kans dat iemand die je hier advies geeft een multimetr heeft groter dan dat ie (ook) een ampéretang heeft (ik heb er ook (nog) geen, maar gezien het nu zakelijk aangeschaft kan worden kan daar nog wel eens verandering in komen :knipoog )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
multivan150pk
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:12
Locatie: peize

Re: lege accu

Bericht door multivan150pk »

hoi weerwolf.
ik had exact hetzelfde probleem zoals ik het lees.
bij mij was de automatische spanner van de multiriem kapot,waardoor de riem dus te slap was en de dynamo de accu niet laadde.
tevens zat er een breuk in de draad die op het daschbord aangeeft dat de dynamo niet laadt.
als ik jou was zou ik dat eerst controleren.

mvg,pieter
weerwolf
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2008, 00:24

Re: lege accu

Bericht door weerwolf »

Eindelijk Problem solved:

achteraf is alles zo makkelijk. Vanochtend na 20 sec starten te weinig prik in de accu om te starten. Maar toen ik de motorkap opende om de accu weer eens op te laden kwam de rook al onder de motorkap vandaan.
Nadat ik de accu opgeladen had wilde hij niets meer alleen een droge klik, Ik dacht dat zal de startmotor zijn die doorgebrand is. Maar na nader onderzoek zag dat de draad die op de startmotor van de relais naar de startmotor (naar de wikkelingen) loopt doormidden was. Klemmetje erop en starten weer.
Nu kon dit wel weer gerepareerd worden maar dan misschien over twee maand wel weer hetzelfde probleem, dus toch maar een nieuwe gehaald. En och nu ken ik de bus niet weer..........wat vlot starten, dit soort dingen sluipt er langzaam in.

iedereen bedankt voor het meedenken en ik hoop dat iemand nog wat aan dit verhaal heeft. Dat je bus niet wil starten is wel heel irritant.

Groet,

ROelof
Plaats reactie