Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

vragen over de T4
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door wimd »

Op mijn T4 van 1996, california camper uitvoering knippert de accu indicator en wordt het voltage van de accu's niet meer aangegeven: er staan 3 streepjes op. Ik heb de huishoudaccu's los opgeladen en weer aangesloten, die zijn nog geen jaar oud dus dat zou het probleem niet kunnen zijn. Op beide accu's meet ik 12,5 volt.
De accu indicator blijft echter knipperen. De binnenverlichting en de 220 volt indicator werkten wel gewoon.
De storing is ontstaan nadat ik met een ingeschakelde standkachel de 220 volt aansluiting op de auto lostrok. Maar dat zou moeten kunnen lijkt me.

Ik ben alle zekeringen nagegaan, zonder resultaat. Doordat de accu's niet "gezien" worden werkt bijv. ook de standkachel niet meer; alleen als ik de 220 volt walaansluiting gebruik.
Start ik de motor dan blijft de voltage indicatie weg maar blijft het accu symbool gewoon staan; zet ik de motor af dan verschijnen ongeveer 1 minuut de balkjes als vermogens indicatie, maar daarna begint het accu symbool weer te knipperen en verdwijnt het balkje. Dat gebeurt ook als ik de 5A zekering van de "Zentralelektronik" verwijder en er weer aanbreng.
Als ik het testprogramma activeer (gevonden onder tips en trucs/ camping en campers/ controlepaneel controleren) met de 4 knoppen temperatuur, accuspanning, aan/ uit en pijltje naar beneden dan valt op dat in test 14 de accuspanning op 10 volt staat. Dat verklaart waarom de accu indicator knippert. De accuspanning wordt om een of andere reden verkeerd gelezen.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?



Alvast bedankt voor het meedenken,

Wim
Laatst gewijzigd door wimd op 12 jan 2010, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Knipperende accu indicator

Bericht door HarryF »

Is heel vervelend. Wat ik zou doen is de verbindingen eerst nalopen, achterop het display en de dipswitches eens heen en weer halen.
Als dit niks oplost het storingszoek programma op de display loslaten. Ik heb dit als een pdf file maar weet niet hoe ik je dit moet toesturen. Via de PB kan ik geen bestand aankoppelen. Als je het hebben wilt stuur mij dan even een "lege PB" waarna ik het via gewone mail kan toesturen (hoop dat dat zo werkt)

suk6
:wjw
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: Knipperende accu indicator

Bericht door wimd »

HarryF schreef:Is heel vervelend. Wat ik zou doen is de verbindingen eerst nalopen, achterop het display en de dipswitches eens heen en weer halen.
Als dit niks oplost het storingszoek programma op de display loslaten. Ik heb dit als een pdf file maar weet niet hoe ik je dit moet toesturen. Via de PB kan ik geen bestand aankoppelen. Als je het hebben wilt stuur mij dan even een "lege PB" waarna ik het via gewone mail kan toesturen (hoop dat dat zo werkt)

suk6
:wjw
Hallo Harry,
Ik denk dat je het document zentralelektronik van Westfalia bedoeld, wat in tips en trucs op het forum staat. Daarin staat zo'n testprogramma beschreven. Dipswitches en connector kijk ik nog naar, je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Knipperende accu indicator: standkachel werkt niet meer !

Bericht door Pascal-141 »

wimd schreef:. Op beide accu's meet ik 12,5 volt.




Alvast bedankt voor het meedenken,

Wim
Ik denk dat 12,5V nogal aan de lage kant is , niet ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Re: Knipperende accu indicator: standkachel werkt niet meer !

Bericht door Keely 798 »

Hallo,

Hier een schema van de California uitrusting, misschien heb je er wat aan.

http://freenet-homepage.de/t4-knowledge ... t-w_57.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
George Haga
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Knipperende accu indicator: standkachel werkt niet meer !

Bericht door Leo45 »

De 3 streepjes worden gegeven omdat je spanning veels te laag wordt gemeten op je schakelunit.
Dus zal je standkachel ook niet starten, want als de accuspanning te laag is (of wordt gemeten) dan is dat uitgeschakeld.
Hoewel je dus 12,5V op je accu's hebt komt dat niet voorin over.
Ik zou alle zekeringen in je 12V houder in de deurstijl eens goed tegen het licht houden of ze echt wel allemaal goed zijn.

de stekker eruit terwijl de standkachel draait is nooit het probleem immers de kachel loopt op je accus en niet op de 220V, wat eventueel wel kan is dat je accu;s onbelast 12,5V geven maar dat er geen fut meer in zit maar dat geloof ik niet echt.
Kortom meten is weten...

Last but not least je kan ook even een andere 12V accu (je start accu) erin zetten en even aansluiten zonder de 220V en kijken of het dan wel werkt.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: Knipperende accu indicator: standkachel werkt niet meer !

Bericht door pedroV »

ik zou inderdaad de camperaccu is goed testen want er is kracht voor nodig om de kachel op te starten. bij mijn camper loopt de spanning soms zo,n 0,3 tot 0.5v terug. dit doet hij ook bij het uitzetten. groetjes :zwaai
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Knipperende accu indicator: standkachel werkt niet meer !

Bericht door Leo45 »

pedroV schreef:ik zou inderdaad de camperaccu is goed testen want er is kracht voor nodig om de kachel op te starten. bij mijn camper loopt de spanning soms zo,n 0,3 tot 0.5v terug. dit doet hij ook bij het uitzetten. groetjes :zwaai

Dat klopt de gloeiplug trekt nogal wat stroom. en bij het uitschakelen laten ze de plug ook nog even nagloeien en de ventilator draaien zodat de verbrandingskamer extra schoon is en er geen resten achterblijven.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door wimd »

Even een update:

Ik heb mijn accu's gewisseld met twee opgeladen accu's (mijn oude die ik nog bewaard had); zonder resultaat.
De enige zekering in de deurstijl die iets doet met het controlepaneel is de bovenste 5a zekering; als ik die eruit trek dooft het display van het controlepaneel, zet ik 'm terug dan wordt de accuspanning niet weergegeven maar blijft het accu symbool ongeveer 1 minuut staan, daarna knippert dat.
Voor de zekerheid ben ik de 3 zekeringen in de Westfalialader (een Philips PE2169/01F) nagegaan, ook die zijn allemaal heel.
Wat ik vreemd vind is dat naast de accuspanning ook de laadspanning niet wordt weergegeven. Daardoor lijkt het er meer op dat er iets in de electronica gesneuveld is.
Ik heb het Volkswagen campercentrum gebeld, die wisten me te melden dat ik dit niet zelf kan oplossen. Dat belooft wat..

Als er iemand een suggestie heeft hoor ik het graag !

Wim
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Leo45 »

Ik heb nog even het schema nagelopen, maar de spanningsuitlezing komt via een andere zekering dan de voeding voor je display.
Als je reserve zekeringen hebt zou ik ze gewoon allemaal even vervangen door een nieuwe.
De lader kan je in beperkte mate zelf repareren maar volgens mij is dat niet het probleem.

Ik weet niet of je ver van amersfoort af woont anders wil ik er wel eens een uurtje naar kijken,
kunnen we de displays eens omruilen om te kijken of daar wat te verdienen valt ofzo.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door kroonhome »

Beste Wim,

Wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn is een slechte massa verbinding van de huishoudaccu. Hierdoor zou de spanning dusdanig laag kunnen zijn dat het niet meer wordt weergegeven als de 230v niet is aangesloten.
Succes met de zoektocht!

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door wimd »

[quote="Leo45"]Ik heb nog even het schema nagelopen, maar de spanningsuitlezing komt via een andere zekering dan de voeding voor je display.
Als je reserve zekeringen hebt zou ik ze gewoon allemaal even vervangen door een nieuwe.
De lader kan je in beperkte mate zelf repareren maar volgens mij is dat niet het probleem.

Leo: bedoel je de zekeringen achter de bestuurdersstoel (ik meen 7 stuks) op de B stijl of die links onder het stuur ? In het schema zie ik een 10A S14 zekering, bedoel je die ?

Ik weet niet of je ver van amersfoort af woont anders wil ik er wel eens een uurtje naar kijken,
kunnen we de displays eens omruilen om te kijken of daar wat te verdienen valt ofzo.
Maak ik graag gebruik van, ik zal eerst kijken of het toch niet een kwestie van zekering vervangen is, als ik die tenminste kan vinden. In ieder geval bedankt voor het aanbod !

Wim
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Leo45 »

In de stijl achter de stoel die zijn van het camper deel, 1 doet de display en via een van de andere komt de meetspanning binnen.
Het zijn van die aluminium dingen die ook wel eens haarscheurtjes krijgen, gewoon even allemaal eruit en anderen erin.
Hoeft niet perse de goede waarde te zijn zolang er geen zware belasting over heen loopt.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Egbert&Manon »

Als je naar de meeting komt, zijn er meer California's aanwezig.

viewtopic.php?f=9&t=24828" onclick="window.open(this.href);return false;


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Leo45 »

Egbert&Manon schreef:Als je naar de meeting komt, zijn er meer California's aanwezig.

viewtopic.php?f=9&t=24828" onclick="window.open(this.href);return false;


Egbert

Hij wil warme voeten voor de meeting :zwaai :zwaai

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie