Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer een versnellingsbak!

vragen over de T5
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Weer een versnellingsbak!

Bericht door CARVER »

Ja, WJW-lers weer een van de vele berijders die vroegtijdig geconfronteerd wordt met de de duitse grundligheid..of je mag spreken van onkunde dat laat ik nog maar even in het midden. En waar gaat het over?...ook bij mij heeft de versnellingsbak de geest gegeven dus dan ga je op hoge kosten komen, eerst maar de bak...het begon voorafgaand van de wintersport met een geluid dat klonk als het zingen van een wiellager en dat bij hogere snelheden zich goed liet horen. Dus de wiellagers gecontroleerd, winterbanden eronder het geluid nog steeds aanwezig dan maar op de brug. En ja hoor het kwam van de bak, en duidelijk hoorbaar. Dus de hele zaak er onder uit, de bak naar een revisiebedrijf, het over bekende probleem had zich aangediend de nagels van het differencieel daarvan waren er een aantal losgekomen en hadden inmiddels al voor de nodige schade gezorgd. Dat betekende ook behalve lagers een aantal tandwielen ook nog dat klote differencieel vervangen. Behalve de revisie gelijk de koppeling aangepakt omdat de zaak dan toch open ligt, het tweemassa vliegwiel had ook de nodige speling en dan ben je eenmaal lekker bezig, gelijk maar de twee stabilisatie stangetjes vervangen die hadden ruimte op de kogel gewrichtjes. Nadat alles weer terug was en de nodige onderdelen ook binnen waren de hele boel er weer onder en zoveel weer terug zetten op de vooraf gemaakte merkjes, scheelt ook een hoop werk bij het uitlijnen.
Het resultaat na een keer extra ontluchten van de hydraulische koppeling, een heerlijk aangrijpende kopp. niet dat overbekende grove aangrijping waardoor je soms moest spelen met het pedaal. De bak is volledig gemodificeerd en afgevuld met een ander type olie en het tweemassavliegwiel en kopp.plaat is een revisieset van het merk LUK, binnenkort zal ik in een nieuwe posting alle kosten weergeven die dit met zich meebracht en het type versn.bak olie.
Tot zover mijn verhaal met als reminder dat mijn bus slechts 152000 km heeft gereden zonder ooit iets erachter te hebben gehad, en altijd geschakeld en gekoppeld met gevoel nee, ik ben hier niet vrolijk van geworden de eind rekening zal zeker slikken worden ook vanwege geen garantie verhaal want daar doen ze niet aan in Amersfoort......import mv. en dan ook nog uit 2003 maar wel opgenomen in de PON registratie. Helaas,helaas....
ritsieriche
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 mei 2009, 18:09

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door ritsieriche »

das k.. voor je

ben van de week bij lunteren geweest,proefrit en conclusie

ook versnellingbak naar de klote
iets met druk, hij blijf te lang hangeninde "overdrive"zeggen ze

kosten van het grapje 3600 excl. btw

mootnog beslissen of ikhet daar laat doen of even verder informeren,
ps:volgens deVW daelerkomen de kosten max. op € 1700..
weet niet wie ik nu geloven moet,ga er nog een paar nachtjes over slapen denk ik anders toch inruilenen resenteren kopen
128kw auto 2004 165000km

iig veel geluk met de rekening ben wel benieuwd
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door Jay »

waarom zou Pon garantie of coulance moeten geven op een geimporteerde auto en dan ook nog van 2003 ....
Gebruikersavatar
ron832
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2007, 00:18
Locatie: Sittard

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door ron832 »

Hallo;

Ook ik heb afgelopen september het zelfde geintje :groteogen gehad. Ook de klinknagels afgebroken in het difrentieel. Volgens mijn garage is VW naderhand over gegaan op bouten omdat de nagels zich los wrikten. :ie Er was zelfs een stuk van de behuizing afgebroken omdat het tijdens het optrekken gebeurde. Wel rij ik wekelijks met een verkoopwagen van 2000 kg achter mijn bus. :klappen Mijn bus had toen het gebeurde 230.000 km op de teller en dan kan zoiets gebeuren. Met nog wat andere akkefietjes erbij was ik € 2500.- incl kwijt voor de hele reparatie. :muur
Blijft een hoop geld maar vind het nog de moeite waard om mijn 151pk caravelle te rijden. :ikrij

Succes met de reparatie
Groetjes
Ron
RON 832 CARAVELLE GP 2.0 TDI 140PK

http://www.toko-elly.nl
http://www.brandweersittard.com
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door henkiepenkie »

Jay schreef:waarom zou Pon garantie of coulance moeten geven op een geimporteerde auto en dan ook nog van 2003 ....
ha, ja, inderdaad,
7 jaar oud, 1,5ton op de teller,,, garantie/coulance?? ja hallo,, als ze daar aan zouden beginnen, kunnen ze beter alle onderdelen en uurlonen 25% duurder maken, dan kunnen ze ook iedereen 25% korting geven.
of, koop een kia.


groetjes,

henkie
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door Jay »

henkiepenkie schreef: 7 jaar oud, 1,5ton op de teller,,, garantie/coulance??
en een geimporteerde auto (niet door pon geleverd) dus ............
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door henkiepenkie »

op een ge-importeerde auto hou je wel gewoon je fabrieksgarantie (2jaar/1ton,welke eerst is) voor zo ver het nog van toepassing is. niet na 7 jaar/1.5ton

groetjes,

henkie
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door CARVER »

He, mannen ik verwacht gèèn garantie van Pon op mijn mv. ben wel van mening en daarin kunnen we verschillen is het wel een probleem dat zich vaak vroegtijdig voordoet bij welke type VW dan ook. Ik heb inmiddels al bij twee Vw-golfs om die reden de bak gewisseld!...en alleen deze keer heb ik het uitbesteed aan garage bedrijf dat voor ons soms onze bedrijfs auto's doet ( we zijn een kraanverhuur bedrijf met een eigen garage en daar repareren we bijna alles zelf ) en we hebben niet altijd specifieke gereedschappen voor auto's.
Maar gezien de eraan hangende kosten en evt. montage problemen en evt. mogelijk herstel is het uitbesteed..ja, soms is dat verstandig maar, zoals ik al meldde heb ik wel de indruk dat het goed is gemonteerd en dat zal nog verder wel blijken uit de te rijden kmmm.
Ja, en een Kia kijk die geven toch maar effe 7 jaar garantie althans het zal maar moeten blijken in de praktijk, en als je de voorwaarde goed leest is het wel verdeeld in perioden maar het tweemassa vliegwiel geeft bij veel merken problemen vandaar dat een bekend onderdelen merk zoals Valeo met een speciale set is gekomen waar dat niet meer aan de orde is.
Oja, en die klinknagels in het differencieel komen ook weer voor in de fabrieks revisie bakken...dus wie heeft er wat van geleerd?, ik weet het wel de goeie revisie bedrijven maar VW in elk geval niet!!!!
En wat is er mis mee met een import mv?. op het moment dat deze wordt geregisteerd bij Pon kun je over alle onderhoud en reparatie gegevens beschikken, en in mijn geval heb ik een volledig overzicht vanaf ingebruikname. Verder is het makkelijk voor onderdelen verkrijgen ze hoeven dan verder geen hoeveelheid gegevens in te voeren...nu alleen de code en onderdeel en klaar is de zaak.
Ik heb deze mv. nu inmiddels bijna 4 jaar op de airco na is dit de enige echte reparatie met hoge kosten, met mijn posting heb ik alleen willen aangeven dat het te vaak voorkomt bij lage km.standen ongeacht de leeftijd van de auto.
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door Jay »

CARVER schreef:He, mannen ik verwacht gèèn garantie van Pon op mijn mv.
in de eerste tekst (posting) suggereer je toch duidelijk iets anders;

"ook vanwege geen garantie verhaal want daar doen ze niet aan in Amersfoort......import mv. en dan ook nog uit 2003 maar wel opgenomen in de PON registratie. Helaas,helaas...."

toch ???
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door ferry395 »

Hoi Carver

Ik begrijp wat je bedoelt hoor,helaas zijn er hier nog teveel pon liefhebbers jammer dat ze niet inzien dat het niet het netste bedrijf is van nederland.
Kijk ook ik had een mv ook mijn bak was stuk , ook mijn airco pomp 2 x ook mijn waterpomp,ook mijn nokkenas is vervangen etc etc etc.
Kijk een mv kost ongeveer 55000 euro dan mag je toch wel verwachten dat je een knappe auto heb gekocht of niet, en dat hij dan de nodige km kan maken.
En ja als het een bekend probleem is mogen ze best wel wat tegemoed komen.
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door theo »

2 maal een golf en nu je bus??? ik rij al bijn 30 jaar nog nooit een bak kapot gehad zal dan wel aan mijn rijstijl liggen denk ik
CARVER schreef:He, mannen ik verwacht gèèn garantie van Pon op mijn mv. ben wel van mening en daarin kunnen we verschillen is het wel een probleem dat zich vaak vroegtijdig voordoet bij welke type VW dan ook. Ik heb inmiddels al bij twee Vw-golfs om die reden de bak gewisseld!...en alleen deze keer heb ik het uitbesteed aan garage bedrijf dat voor ons soms onze bedrijfs auto's doet ( we zijn een kraanverhuur bedrijf met een eigen garage en daar repareren we bijna alles zelf ) en we hebben niet altijd specifieke gereedschappen voor auto's.
Maar gezien de eraan hangende kosten en evt. montage problemen en evt. mogelijk herstel is het uitbesteed..ja, soms is dat verstandig maar, zoals ik al meldde heb ik wel de indruk dat het goed is gemonteerd en dat zal nog verder wel blijken uit de te rijden kmmm.
Ja, en een Kia kijk die geven toch maar effe 7 jaar garantie althans het zal maar moeten blijken in de praktijk, en als je de voorwaarde goed leest is het wel verdeeld in perioden maar het tweemassa vliegwiel geeft bij veel merken problemen vandaar dat een bekend onderdelen merk zoals Valeo met een speciale set is gekomen waar dat niet meer aan de orde is.
Oja, en die klinknagels in het differencieel komen ook weer voor in de fabrieks revisie bakken...dus wie heeft er wat van geleerd?, ik weet het wel de goeie revisie bedrijven maar VW in elk geval niet!!!!
En wat is er mis mee met een import mv?. op het moment dat deze wordt geregisteerd bij Pon kun je over alle onderhoud en reparatie gegevens beschikken, en in mijn geval heb ik een volledig overzicht vanaf ingebruikname. Verder is het makkelijk voor onderdelen verkrijgen ze hoeven dan verder geen hoeveelheid gegevens in te voeren...nu alleen de code en onderdeel en klaar is de zaak.
Ik heb deze mv. nu inmiddels bijna 4 jaar op de airco na is dit de enige echte reparatie met hoge kosten, met mijn posting heb ik alleen willen aangeven dat het te vaak voorkomt bij lage km.standen ongeacht de leeftijd van de auto.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door henkiepenkie »

t,is en blijft techniek wat je koopt, en techniek kan nou eenmaal stuk gaan.
de EEN heeft geluk, de ANDER pech.
en of nou je kreng 55000 gekost heeft, of 20000, dat maakt nou eenmaal niks uit.
en, onbetrouwbare techniek/veel voorkomende problemen?,, je wil niet weten hoeveel TEVREDEN vw rijders er rond rijden.
alleen,, we zitten hier in nederland, en de tevreden mensen hoor je amper, (ook hier is dit forum voor bedoeld), maar in klagen zijn we goed.
nou,, IK ben tevreden! :yes :zwaai :driveT5
groetjes,

henkie
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door CARVER »

Ik wil toch nog even reageren op de posting van Jay, waar het mij om gaat is dat je vaak genoeg postings op dit forum leest, waar er behoorlijk gesteggeld moet worden met de heren in Amersfoort. Als je dan ook nog bedenkt dat sommige problemen zich herhalen, dan krijg als berijder of eigenaar wel een klein beetje de pest in. En dan ben je blij als een dealer dat netjes afhandeld, helaas beginnen steeds meer VW dealers in handen te komen van de Pon-organisatie ik ben er van overtuigd dat tot andere klant verhoudingen zal leiden of suggereer ik misschien weer iets? Wat betreft de twee Golfs nee,Theo die waren niet van mij, maar van collega's voor mijn T5 heb ik 10 jaar met heel veel genoegen met een T4 gereden waarvan ik alleen onderhoudskosten had. Overigings heb ik met deze mv, zelf 100 dkm gereden en ook met volle tevredenheid en veel rijgenot, dus daar ligt het niet aan. En Henk je hebt een goed punt als je dat zo stelt, ik ben wel van mening dat een auto in het hogere prijs segment dat kwaliteit wil uitstralen dat ook waar moet maken, Kijk als je een auto koopt in een lowbuget segment kun je enigzins verwachten dat de kwaliteit niet vergelijkbaar is met een topmerk nietemin mag je als consument valeu for money verwachten. O,ja, Henk hoe is het met jou climatesysteem van jouw bus afgelopen?. Bedankt voor bijdragen tot op heden, en zoals beloofd kosten overzichtje komt eraan.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door theo »

wat verwacht je nou na 7 jaar, het zijn bedijfswagens die gaan er meestal tussen 3 en 5 jaar weer uit, iederen weet dat je dan de kosten krijgt, de bus moet wel zo lekker en goed rijden wil ik er mee door rijden.
mijn ervaring is dat je goedkoper uit bent als je zo een bus optijd inruild ( en na vier jaar is de bus afgeschreven)

CARVER schreef:Ik wil toch nog even reageren op de posting van Jay, waar het mij om gaat is dat je vaak genoeg postings op dit forum leest, waar er behoorlijk gesteggeld moet worden met de heren in Amersfoort. Als je dan ook nog bedenkt dat sommige problemen zich herhalen, dan krijg als berijder of eigenaar wel een klein beetje de pest in. En dan ben je blij als een dealer dat netjes afhandeld, helaas beginnen steeds meer VW dealers in handen te komen van de Pon-organisatie ik ben er van overtuigd dat tot andere klant verhoudingen zal leiden of suggereer ik misschien weer iets? Wat betreft de twee Golfs nee,Theo die waren niet van mij, maar van collega's voor mijn T5 heb ik 10 jaar met heel veel genoegen met een T4 gereden waarvan ik alleen onderhoudskosten had. Overigings heb ik met deze mv, zelf 100 dkm gereden en ook met volle tevredenheid en veel rijgenot, dus daar ligt het niet aan. En Henk je hebt een goed punt als je dat zo stelt, ik ben wel van mening dat een auto in het hogere prijs segment dat kwaliteit wil uitstralen dat ook waar moet maken, Kijk als je een auto koopt in een lowbuget segment kun je enigzins verwachten dat de kwaliteit niet vergelijkbaar is met een topmerk nietemin mag je als consument valeu for money verwachten. O,ja, Henk hoe is het met jou climatesysteem van jouw bus afgelopen?. Bedankt voor bijdragen tot op heden, en zoals beloofd kosten overzichtje komt eraan.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Weer een versnellingsbak!

Bericht door Danny »

wat verwacht je nou na 7 jaar, het zijn bedijfswagens die gaan er meestal tussen 3 en 5 jaar weer uit, iederen weet dat je dan de kosten krijgt
Een argument dat toch totaal geen steek houd, koop een pokkedure VW bus die je na 4 jaar best weer verkoopt want dan valt ze uit mekaar, komen er zware kosten. Lachwekkend, als elke bedrijfsauto maar gebouwd is om slechts 4 jaar mee te gaan wat dan met de T5 California of Multivan de gezins/ vakantieauto. elke 4 jaar je auto verkopen daar doe je heel erg zelden een "zaak" aan. Verkopen voor de prijs van 't oud ijzer en opnieuw flink wat neertellen voor een bus.

Ook al is deze 7 jaar en heeft ze 150.000km een versnellingsbak is een onderdeel dat niet zomaar stuk mag, ik kan best leven met koppelingen, starters alternatoren etc. al dan niet gelinkt aan verschillend gebruik. veel lange stukken of een stadsrijder die 50 keer start op een dag.

Een versnellingsbak kan stuk 't is maar mekaniek maar de laatste tijd is VW er kregelig en zoeken ze voor 't minste excuses of draaien ze de kosten in je nek.
Hoedanook je kan er je bus niet voor verkopen en daarna rijd ze weer als vanouds met een nieuwe bak eronder, garantie zou ik -en kan je ook- niet verwachten na die tijd maar toch zie je maar dat iedereen het tegenwoordig al als normaal beschouwd dat bepaalde onderdelen stuk gaan die eigenlijk zouden moeten berekend zijn op hoge kilometerstanden of staat dat in de handleiding na 4 jaar remolie vervangen en stilaan te koop aanbieden... :muur

gelukkig is de mijne nog heel al ben ik na een rit met de Crafter deze week erg gesteld op het rijgedrag van deze laatste.

grts Danny
Plaats reactie