Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

thermostaat van standkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
AD1035
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2008, 19:54
Locatie: Veenendaal

thermostaat van standkachel

Bericht door AD1035 »

Wie weet raad! kom ik na 3 jaar camperen er achter dat de standkachel een thermostaat moet hebben, die er voor moet zorgen dat hij als het warm is zich zelf uitschakelt.
Tot nog toe zette ik hem zelf uit als het te warm werd, en weer aan als het afkoelt.
Werk ook hoor, maar we willen naar Winterberg en dan moet de kachel de boel op temperatuur houden als we er niet bij zijn.
Dus de kachel werkt wel maar de thermostaat niet. Waar zit die en heeft die een eigen zekering of zo?
De voeler zit naast de schuifdeur die zie ik wel.
T4 california coach 1999 2,5 diesel 102 pk ACV.
groetjes
Ad
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door Egbert&Manon »

Ik denk dat de Eberspächer D3C er in zit?

Hier vind je standkachelinfo:

http://www.standkachels.com/infopages/pdf.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door Leo45 »

In theorie werkt de thermostaat wel maar de thermostaat zit op het staal van je deurstijl en vaak hangt er ook nog een gordijn voor.
Bij mij werkt het wel maar in eerste instantie gaat het mis, pas zodra de kachel de boel eerst veels te warm heeft gestookt en ook het ijzer op temperatuur is gaat de kachel zich terugregelen en dan duurt het weer te lang voordat tie bijspringt. Dan is het binnen eigenlijk weer iets te koud.
Kortom ik ben er nooit gek van geweest in mijn beide T4 CC's was het overigens hetzelfde.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

en is dat dan niet op te lossen door de thermostaat geisoleerd tov het staal te monteren (en bij voorkeur niet achter een gordijn ofzo?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door GerJol 716 »

Kun je op de kachel geen externe temp sensor aansluiten?
Dit kan ik op mijn Webasto in de boot wel, en dan moduleert de kachel op de externe sensor.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door Leo45 »

Volgens mij zou je gewoon de thermostaat uit de deurstijl moeten pielen en dan het kabeltje verlengen.
Ik hou er gewoon rekening mee door in ieder geval de gordijnen weg te halen.
Verder gebruik ik de standkachel hoofdzakelijk voor het ontdooien van de ramen enzo dan is de maximale stand altijd goed, na een uurtje zet ik 'm dan gewoon uit.
De combinatie standkachels en VW campers geeft altijd vragen maar de kachels doen het meestal wel. Overigens las ik dat de thermostaat in een T5 nog beroerder zit ten opzichte van de kachel, met tot gevolg dat deze kachel altijd vol gas staat....

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
AD1035
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2008, 19:54
Locatie: Veenendaal

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door AD1035 »

Bedankt Egbert, ik heb op die site gezocht maar de D3C niet kunnen vinden. Verder wel veel info.
Leo/Roger wat jullie zeggen over de plaats van de censor in de deurstijl dat zal ik eerst eens los peuteren en kijken of dat helpt,
overgens werkt hij verder prima (lekker warm), maar ik vind het een raar idee om hem aan te zetten en enige uren weg te gaan terwijl hij niet uitschakelt.
Maar in zijn laagste stand valt het misschien wel mee met de hitte ontwikkeling.
Prachtig zo'n forum, snel antwoord en bruikbare oplossingen :yes :yes :yes
Gebruikersavatar
AD1035
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2008, 19:54
Locatie: Veenendaal

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door AD1035 »

Zal de kachel eens aanzitten en de haarfohn van Thea op de sensor laten blazen, kijken of hij uitschakelt.
:werkaanT4
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door Leo45 »

De kachel gaat hoe dan ook na een tijdje uit, volgens mij 90 minuten maar dat weet ik niet zeker, dat is gedaan om te voorkomen dat je 'm vergeet en dus je accu leeg trekt.
Dus uren branden doet tie niet.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door Pascal-141 »

Leo45 schreef:De kachel gaat hoe dan ook na een tijdje uit, volgens mij 90 minuten maar dat weet ik niet zeker, dat is gedaan om te voorkomen dat je 'm vergeet en dus je accu leeg trekt.
Dus uren branden doet tie niet.

Leo
Bij mij niet hoor, de verwarming blijft vlotjes continu werken , heb er onlangs een 3a4-tal uren gebruik van gemaakt , en ook de temperatuur blijft volgens mij wel ongeveer zoals ingesteld was . (het werd niet 'kouder' of 'warmer' )
Batterij was toen volledig geladen .

Ook aan het stroomnet gekoppeld heeft de verwarming al een halve dag continu gedraaid .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door Leo45 »

Bij een gewone standkachel is dat ook zo maar in de CC is de looptijd begrensd, tenminste in degene die ik nu heb en in mijn vorige.
Overigens degene met de oude schakelklok heeft die begrenzing ook niet.

Nog even een nabrander ook in de nieuwe T5 van de baas draait de kachel maar maximaal 90 minuten. Dat is een af fabriek ingebouwde.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
AD1035
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2008, 19:54
Locatie: Veenendaal

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door AD1035 »

De fohn op de sensor laten blazen maar de kachel slaat niet af, de binnentemperatuur gaf 50 graden aan dus de fohn doet het goed ook de sensor werkt dus goed. Ligt het toch aan de thermostaat??
Waar zit dat ding?? Denk dat ik het zo laat want de kachel geeft in zijn laagste stand niet zoveel hitte af.
Volgens mij slaat de kachel na een 90 min tot 120 min af als hij alleen op de accu draait, zit hij aan de paal dan kan hij continu blijven verwarmen (wel zo prettig op wintersport)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door Pascal-141 »

Leo45 schreef:Bij een gewone standkachel is dat ook zo maar in de CC is de looptijd begrensd, tenminste in degene die ik nu heb en in mijn vorige.
Overigens degene met de oude schakelklok heeft die begrenzing ook niet.

Nog even een nabrander ook in de nieuwe T5 van de baas draait de kachel maar maximaal 90 minuten. Dat is een af fabriek ingebouwde.

Leo
Ik heb een California Generation 151PK van eind 2001 , met de blauwe schakelklok in het dak , en hier blijft de standkachel toch gewoon doorgaan ... (dus ook na 90 minuten)

Misschien is die tijdsbegrenzer er bij mijn California ooit uitgehaald ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door repelsteeltje »

Pascal-141 schreef:
Leo45 schreef:Bij een gewone standkachel is dat ook zo maar in de CC is de looptijd begrensd, tenminste in degene die ik nu heb en in mijn vorige.
Overigens degene met de oude schakelklok heeft die begrenzing ook niet.

Nog even een nabrander ook in de nieuwe T5 van de baas draait de kachel maar maximaal 90 minuten. Dat is een af fabriek ingebouwde.

Leo
Ik heb een California Generation 151PK van eind 2001 , met de blauwe schakelklok in het dak , en hier blijft de standkachel toch gewoon doorgaan ... (dus ook na 90 minuten)

Misschien is die tijdsbegrenzer er bij mijn California ooit uitgehaald ?
Voor de California camper geld:

standkachel van een benzine schakelt geheel uit als hij op temperatuur is, standkachel van een diesel gaat op laagste vermogen door. Net zolang totdat de accu te ver ontladen raakt (onder de 11,5 volt) en dan schakelt hij uit.

Testen of het werkt, zet de temperatuur zo hoog mogelijk, de kachel gaat op vol vermogen loeien. (hoor je goed) druk de temperatuur stapsgewijs terug tot de temperatuur in de auto. je hoort de standkachel aftoeren, en in de laagste stand blijft hij doorgaan. al is het 50 graden in de auto.......

VW heeft gedacht, de rest regelen ze maar af door de ruiten te openen...... :bonk
Gebruikersavatar
AD1035
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2008, 19:54
Locatie: Veenendaal

Re: thermostaat van standkachel

Bericht door AD1035 »

Bedankt Repelsteeltje geen wonder dat hij niet afslaat, ik gebruik hem in zijn laagste stand.
Ben blij dat alles dus in orde is.
:adhd :adhd :adhd
Plaats reactie