Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo meter aansluiten 1.9 TD

vragen over de T4
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door MarcoBT4 »

Beste mensen kan iemand mij vertellen waar ik de slang aansluit van mijn turbo meter?
Is dat op het afgedopte pijpje op EGR buis of moet die met T splitsing van het vacuum pompje.

Groetjes, Marco
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door Roger B. (11)61 »

MarcoBT4 schreef: Beste mensen kan iemand mij vertellen waar ik de slang aansluit van mijn turbo meter?
Is dat op het afgedopte pijpje op EGR buis of moet die met T splitsing van het vacuum pompje.

Groetjes, Marco
je wil toch niet het vacuum meten met je turbodrukmeter?? waarom wil je hem dan op een vacuumslang aansluiten (met rood aangegeven)
Als ik je goed begrijp doel je met dat afgedopte pijpje (groen aangegeven) op die metalen buis (cm of 3 á 5 doosnee) die tussen je uitlaatspruitstuk en je EGR klep zit? dan zou je de druk NA de uitlaatzijde van je turbo meten (totaal on-interessant en niet direct evenredig met turbodruk)

er loopt een slangetje van (de uitgang van) het inlaatslakkenhuis van de turbo naar de waste-gate (eventueel via een klep, weet niet of de 1900TD dat ook heeft, denk het niet) (aan de slakkenhuiszijde van die eventueel aanwezige klep) in dat slangetje een t-stukje met de slang naar je turbometer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door Pascal-141 »

MarcoBT4 schreef:Beste mensen kan iemand mij vertellen waar ik de slang aansluit van mijn turbo meter?
Is dat op het afgedopte pijpje op EGR buis of moet die met T splitsing van het vacuum pompje.

Groetjes, Marco
Turbodrukmeter aansluiten op het aftakpijpje dat rechts op het inlaatspruitstuk zit .
Is een pijpje van +/-3-4mm diameter en 2 cm lang , en er zit een rubber "hoedje" over om het af te sluiten . DAT is de plaats waar je het slangetje van je turbodrukmeter moet aansluiten . (Slangetje past ook meteen op dat pijpje , is dezelfde diameter)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door j.d.hukema »

precies zoals pascal het zegt .zo heb ik het ook gedaan. werkt prima. :klappen


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef:
MarcoBT4 schreef:Beste mensen kan iemand mij vertellen waar ik de slang aansluit van mijn turbo meter?
Is dat op het afgedopte pijpje op EGR buis of moet die met T splitsing van het vacuum pompje.

Groetjes, Marco
Turbodrukmeter aansluiten op het aftakpijpje dat rechts op het inlaatspruitstuk zit .
Is een pijpje van +/-3-4mm diameter en 2 cm lang , en er zit een rubber "hoedje" over om het af te sluiten . DAT is de plaats waar je het slangetje van je turbodrukmeter moet aansluiten . (Slangetje past ook meteen op dat pijpje , is dezelfde diameter)
Tja zo goed ken ik die motoren niet dat ik weet dat die daar een voorbereiding voor hebben...... ik geef gewoon een plek aan waar het (in principe) bij (vrijwel) elke turbomotor kan.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door rick_k »

Je sluit hem aan op de drukregelaar van de brandstofpomp. Dus op het slangetje wat van het inlaatspruitstuk naar de bs pomp loopt. Of bij een TDI met ic op de ic.

mvg Rick
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door MarcoBT4 »

Jongens bedankt voor de uitleg dan weet ik waar die zit

Groetjes, Marco :zwaai
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door Pascal-141 »

Zoals ik al eerder vermeldde , gewoon aansluiten op het daarvoor voorziene pijpje , zie foto (bij de rode pijl)

Piece-of-cake ...

Afbeelding

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door MarcoBT4 »

ja Pascal die bedoelde ik ook met het afgedopte pijpje op de buis, maar dan weet ik het nu zeker :gekte , ga hem morgen inbouwen heb ze al netjes in de plaatjes gemaakt dus plug and play in me dashbord, de toerenteller zit er naast.
Jou intercooler zal ook wel morgen of zaterdag dan kan die er ook gelijk op :yes

Groetjes, Marco :zwaai
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door Pascal-141 »

MarcoBT4 schreef:ja Pascal die bedoelde ik ook met het afgedopte pijpje op de buis, maar dan weet ik het nu zeker :gekte , ga hem morgen inbouwen heb ze al netjes in de plaatjes gemaakt dus plug and play in me dashbord, de toerenteller zit er naast.
Jou intercooler zal ook wel morgen of zaterdag dan kan die er ook gelijk op :yes

Groetjes, Marco :zwaai
Mooi zo !
Ik vermoed dat je die intercooler morgen wel zal ontvangen .
Turbodruk niet TE hoog draaien hé . Hou hem op max 1 bar , dat kan geen kwaad voor de motor .
:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door MarcoBT4 »

hahahaha :gekte zal me inhouden, wil eerst weten wat de Turbo nu uitslaat, komt goed :yes

Groetjes, Marco :zwaai
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door rick_k »

Max 1 bar?? Ik weet dat je tot 1,3 bar kunt gaan. Geef je hem dan nog meer, dan merk je het niet meer.

En ook meer diesel geven dan, anders heeft het nog totaal geen zin.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door Pascal-141 »

rick_k schreef:Max 1 bar?? Ik weet dat je tot 1,3 bar kunt gaan. Geef je hem dan nog meer, dan merk je het niet meer.

En ook meer diesel geven dan, anders heeft het nog totaal geen zin.

mvg Rick
Max 1 bar ja , om de bedrijfszekerheid te houden van het 1.9TD blokje. Ik heb reeds heel veel set-ups geprobeerd bij de ABL blokjes , ik heb zelfs een tijdje getest op 1,6 bar . Als je dan niet weet wat je doet , vliegt de koppakking je zo om de oren .
1,3 bar kan ook wel , maar ivm de levensduur van het blokje zou ik het niet aanraden.

Het maakt bij het ABL blokje niet écht veel verschil tussen 1 bar en 1,3 bar , zelfs 1,6 bar geeft niet echt voelbaar meer PK's meer.
Het grootste voordeel haal je bij het verstellen van de inspuitpomp .

Wat absoluut noodzakelijk is bij het tunen van de 1.9TD blokjes (zeker in de zware T4) = monteer een extra oliekoeler !! (liefst 16-rijen met thermostaat) De olietemperatuur loopt namelijk héél snel te hoog op in de T4 bij de getunede ABL blokjes .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door rick_k »

Je heb ook van die hele mooie oliekoelers die je tussen je oliefilter schroef. Die zijn vloeistofgekoeld, dus het werkt 2 kanten op. Je olie is sneller op temperatuur en hij wordt gekoeld door de kvs van je koelsysteem (die dingen zitten standaard op de psa turbodiesels).

mvg Rick
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: Turbo meter aansluiten 1.9 TD

Bericht door MarcoBT4 »

PSA was dat voor merk :gekte

Groetjes, Marco :zwaai
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Plaats reactie