Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

veel besproken

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: veel besproken

Bericht door Harry4motion »

Ik heb een DC lwb uit 2008 en het wordt ook lekker snel warm in dat ding.
Ik heb leren bekleding en geen stoelverwarming :muur Eigenlijk ben ik wel en beetje een koukleum, thuis overal vloerverwarming, en als ik op visite zit ergens heb ik het ook vaak koud.
Ik zet mijn airco niet aan, maar gewoon mijn verwarming op "voorruit" en op heet, standje 1 in het begin en iets later op 2. Als de voorruit helemaal schoon is zet ik hem op "voeten" en "voorruit" en vrij snel is hij dan echt lekker warm.
Ik heb ook in mijn deur gekeken, want daar zou geloof ik een sticker in moeten zitten als je een speciale optie hebt, maar er zit geen sticker. Ik ben vanuit Duitsland hierheen gereden 660 km, in het begin mijn jas aan, lijkt me logisch want als je bus buiten staat vriest het binnen net zo hard als buiten, na een ongeveer een half uurtje kun je jas uit, en ik heb zelfs onderweg een van mijn 2 T-shirts uitgedaan die onder mijn trui zaten. (zonder te stoppen) :bonk
Dus ik weet echt niet waarom de ene bus wel snel opwarmt en de ander niet? bouwjaar klopt ook al niet als ik het hier zo lees, maar je kan wel tegen PON zeggen dat het vaker voorkomt
Jibb
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2009, 14:28

Re: veel besproken

Bericht door Jibb »

Heb een 1.9 KWB enkel cabine zonder tussenschot en heb geen last van een koude bus. Zoals enkele anderen hier al opmerken binnen een kilometer krijg ook ik warme lucht. Na ca. 5 min zet ik de kachel lager omdat het anders voor mijn gevoel te warm wordt.
Eric 175
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 04:18

Re: veel besproken

Bericht door Eric 175 »

Heb T5 uit 2004,DUBCAB, LWB, AC en eigenlijk geen klachten over het opwarmen......
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: veel besproken

Bericht door daanser »

Brief is de deur uit, nu maar wachten op reaktie.

Groet Mark
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: veel besproken

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ventilator bij het wegrijden ook niet te hard zetten. Snel stromende lucht heeft geen tijd om op te warmen.
Met dit weer rij ik weg met de ventilator op stand 1, en de kachel voluit. Als je de warme lucht begint te voelen kan je de ventilator harder zetten.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: veel besproken

Bericht door daanser »

ga zo naar huizen. zal het proberen.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: veel besproken

Bericht door Danny »

Met dit weer rij ik weg met de ventilator op stand 1, en de kachel voluit. Als je de warme lucht begint te voelen kan je de ventilator harder zetten
Die verwarming werkt wel maar hoe zit het dan met je motorblok?? dat duurt dan toch een eeuwigheid eer 't echt op bedrijfstemperatuur is?? Als ik ergens file heb dan daalt het zelfs terug naar de -ongeveer- 75°C als ik de verwarming voluit zet en de aanjager op twee... ik rijd liever eerst m',n blok warm en neem dan warmte af voor 't interieur... ondertussen red ik het met m'n zetelverwarming :knipoog

Hoedanook een koud blok komt bij mij niet boven de 1500 1600 omwentelingen, ik kan me voorstellen dat het sneller opwarmt als je er flink op trapt maar dat kan ik m'n motortje niet aandoen... rustig warmrijden
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: veel besproken

Bericht door Harry4motion »

Danny schreef:
Met dit weer rij ik weg met de ventilator op stand 1, en de kachel voluit. Als je de warme lucht begint te voelen kan je de ventilator harder zetten
Die verwarming werkt wel maar hoe zit het dan met je motorblok?? dat duurt dan toch een eeuwigheid eer 't echt op bedrijfstemperatuur is?? Als ik ergens file heb dan daalt het zelfs terug naar de -ongeveer- 75°C als ik de verwarming voluit zet en de aanjager op twee... ik rijd liever eerst m',n blok warm en neem dan warmte af voor 't interieur... ondertussen red ik het met m'n zetelverwarming :knipoog

Hoedanook een koud blok komt bij mij niet boven de 1500 1600 omwentelingen, ik kan me voorstellen dat het sneller opwarmt als je er flink op trapt maar dat kan ik m'n motortje niet aandoen... rustig warmrijden
Ik denk dat er echt iets niet goed is hoor, ik rijd ook altijd rustig met koude motor, niet boven de 2000 toeren, hij warmt gewoon vrij snel op, na 1 km ongeveer voel je al warmte. Ik zet de ventilator ook gewoon op 1. dan wacht ik tot het temp metertje los komt, en dan zet ik de ventilator op 2. Dan warmt de bus lekker snel op. Het temp metertje zakt dan niet meer terug. Hij loopt gewoon richting de 90 en daar blijft hij gewoon staan?
Moet ook wel want als je naar je radiator kijkt onder je motor kap dan snap je wel dat dit veel meer warmte kan vernietigen dan een paar roostertjes die warme lucht in je cabine blaast. :ikrij
Ik ben wel blij dat mijn verwarming het goed doet, want ik heb geen stoelverwarming :bonk
mavabo
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2007, 19:57

Re: veel besproken

Bericht door mavabo »

Het simpelste is om gewoon lekker veel toeren te maken bij een koude motor. Is natuurlijk niet goed maar het werkt wel.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: veel besproken

Bericht door johnny van de voorde »

Het gaat hem echt over hetvolgende , en lees dit eens AANDACHTIG :

- Enkel de bussen die GEEN extra koelvloeistofverwarmer hebben
- De eerste kilometers (ongeveer 7 a 10 km)
- Wanneer je vertrekt met KOUDE motor 's morgens wanneer ie dezelfde dag nog niet draaide
- Wanneer je vertrekt met KOUDE motor en direct in de file belandt

DAN krijg je hem NIET warm.

Hoe herken je of je een extra koelvloeistofverwarmer hebt (is een optie die door weinige verkopers word aangepraat ; reden is bvb omdat de offerte steeds duurder word of/en onwetendheid)
Wanneer je hem hebt vind je een sticker in de linker deurstijl met de naam Webasto erop.

nog eens een beknopte uitleg hoe en wat :
moderne TDI motoren hebben een HOOG rendement waarbij maar weinig warmte vrijkomt. Dit is een voordeel voor de motor, maar ook een nadeel.
uitleg ; een voordeel is dat je het maximaal vermogen kan benutten voor de aandrijving en er bijna geen "verlies" in rendement is (lees verlies als warmteafgifte).
Nadeel is dat de motor trager op bedrijfstemperatuur komt en het dus véél langer duurt eer je motor ook zuiniger gaat lopen.
Om dit te voorkomen plaatst men in de meeste auto's met tdi motoren een extra koelvloeistofverwarmer. Deze zal ervoor zorgen dat wanneer het buiten koud is een snelle opwarming van het koelvloeistof plaatsvind. Hij warmt dus inderdaad de vloeistof op om het motorblok sneller te doen opwarmen !
In de standaard transporter laat men deze weg uit cost-reduction én om de bus betaalbaar te houden. (hoe meer men er als standaard insteekt, hoe meer hij kost.)
Omdat menig verkoper (er zijn natuurlijk uitzonderingen) helemaal de werking niet kent of zelfs gewoon niet weet wat een extra koelvloeistofverwarmer is, stellen ze ook bijna nooit deze optie voor.
Een testje op het voorbije Brussels autosalon heeft mij voor de 2e keer hiervan overtuigd. (Ik had het al eens gevraagd vorig jaar, ook toen kon men mij geen zinnige verklaring geven over hoe wat waar)
Dit jaar was de uitleg van een VW afgevaardigde op het salon : Dat word eigenlijk weinig gevraagd meneer, het dient meer voor mensen die graag op vakantie gaan met hun campers in de winter naar bvb Oostenrijk of Frankrijk om te gaan skiën.
Natuurlijk heeft dit er helemaal niets mee te maken. de man slaat de koelvloeistofverwarmer en de standverwarming volledig door elkaar. ik neem het hem helemaal niet kwalijk, men heeft hem niet goed ingelicht da's al.

John.
bummy
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:27

Re: veel besproken

Bericht door bummy »

Beste mensen,

Ik heb dus ook een T5 uit 2007 en ik ben dus ook de dupe van een nauwelijks werkende kachel. Pas als ik boven de 100 km per uur rijd zet die hem (met dit weer) halverwege de thermostaat, sta ik stil word de temperatuur van mijn bus ook minder. Het duurt echt zeker 4 km voordat er ook maar enig verschil merkbaar is wat betreft de lauwe lucht uit mijn ventillatie. Pas na een km of 15 (zolang duurt het voordat ik op de snelweg zit) begint hij echt warm te worden en zolang de ventillatie op 2 blijft staan is het te doen behalve dan op de bodem van de bus daar blijft het echt koud. Heb de bus nieuw gekocht en dus ook al 3 jaar lang last van maar goed je leert er mee leven maar echt prettig is het niet. Mijn passat uit 2001 is binnen 500 meter al bezig met warme lucht inblazen terwijl die goedkoper was als die bus.

Hoop dat jullie het gaat lukken met het schrijfwerk want ben wel benieuwd naar wat hier uit gaat komen.

Groetjes bummy...!!!!!!
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: veel besproken

Bericht door RickyT5 »

Heb tot voor kort een T5 1.9 TDI uit 2008 gehad (KWB DC) zonder koelvloeistofverwarmer. Kachel vond ik echt super goed werken!

Binnen no time was het een Surinaams klimaatje binnen :bifun
Rick
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: veel besproken

Bericht door harry t5 191 »

Ik heb ook een t5 1.9 TDI die in no time warm is!
Mij hoor je dan ook niet klagen.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: veel besproken

Bericht door johnny van de voorde »

Zijn jullie zeker dat er géén extra verwarmer inzit ? Er zijn namelijk uitvoeringen (lees speciale serie, beperkte serie) die hem wél hebben. Er zijn eigenaars zat van tdi's die niet eens weten dat er zoiets zou inzitten. Zo zijn bijna alle tdi passats uitgerust met een bijverwarmer, alsook audi's. Je ziet het niet, je hoort het meestal niet, het staat er niet op (behalve dan een kleine sticker "ergentwoh" .
Wat de verwarming betreft van de 1.9tdi, dat weet ik niet. Echter de 2.5 tdi zonder bijverwarmer is een ijskast, behalve wanneer je er op "stampt" .
Natuurlijk is het verschil tussen warm en koud relatief : De ene vind het bij 18 gr. al warm terwijl de ander het berekoud vind.
En nog eens ; het gaat hem over de eerste 10 Km. Daarna word ie wél warm (al is dit ter hoogte van de voeten relatief te noemen)
John.
Voor allen die nog verder willen reageren: Vernoem altijd de cilinderinhoud (1.9 of 2.5) en met of zonder bijverwarmer (zie sticker in de deurstijl).
John.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: veel besproken

Bericht door johnny van de voorde »

.
Plaats reactie