Camperfabrikant Westfalia is failliet

vragen over de T4
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door repelsteeltje »

moet je even naar Wolfsburg, daar staat (of stond) de allernieuwste uitvoering van de T5 california in het fabrieksmuseum (of was het pretpark) en daar laten ze een stukje van de produktie zien. Ik ben er geweest toen de T5 california net in produktie genomen was. Best kans dat ze er nu weer wat anders laten zien.

online ben ik er verder nog nooit iets van tegen gekomen.

overigens, verder best eens leerzaam en de moeite waard om in de vw fabrieken te kijken.
Of er in hanover in de transporterfabriek rondleidingen zijn weet ik niet. Wil je echt dingen te weten komen over auto's bouwen, ga dan naar audi in ingolstadt, daar gaat de rondleiding met de benenwagen, en sta je echt een paar meters van de robots af. Tip, meld je daar als student; kost het weinig. Je staat wel tussen de bobo's die hun dikke audi daar af komen halen :gekte
Gids weet veel van het proces af, dat maakt het leuk, en die mag je helemaal doorzagen.

In wolfsburg is het met een treintje en een standaard bandje geregeld. veel meer commerciële poppenkast.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Multivan Generation »

ik vond Autostadt tegenvallen destijds..

Maar had het Volkswagen Museum moeten hebben :muur :bonk
Daar kwam ik later pas achter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door koekie520 »

Bij een T4 werden de frames voor de daken ook al af fabriek gemonteerd. De bussen gingen van Hannover naar de productielijn van Westfalia met een groot gat in het dak. Nix zagen hakken of breken. Foto's hiervan hebben ooit nog op weetjewel gecirculeerd.
Over de gebruikte materialen in de T5 valt nog wel het een en ander te zeggen. Ik denk dat 80% van de T4 CC bezitters wat huiverig zijn tov. een glazen afdekplaat voor fornuis , van die prullige rolluikjes voor de kastjes of ongelijk lopende actuators voor het hefdak. Om nu maar snel wat op te noemen.
Dat Westfalia iets minder verkocht na afscheiding van VW kan misschien wel, maar ze hebben nog massa's andere modellen gebouwd voor Ford en Mercedes.
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Bartacus1 »

De laatste opmerking van Koekie over de huiverigheid van T4 CC rijders om met een T5 C te gaan rijden, daar kan ik me wel in herkennen. Wij hebben 2 CC's gehad (1.9D en een 2.5 TDI) en wilden toch wel graag een keer een nieuwe of hele jonge hefdakcamper. Natuurlijk kijk je dan eerst bij VW maar na alle rampverhalen over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de eerste bouwjaren van de T5 C begin je toch te twijfelen. Uiteindelijk hebben we een T5 C gekocht van 6 maanden oud waar vrijwel alle interesante opties opzaten (behalve leer en inklapbare spiegels). We hebben de auto nu anderhalf jaar en er 15000 km mee gereden op vakanties en tripjes maar we hebben (buiten problemen met de lak) nog niet veel problemen gehad.

Ik was ook nogal bang dat de luxe afwerking van het interieur een nadeel zou zijn. Ook de deurtjes vallen me wel mee. Het is wel iets kwetsbaarder dan de deurtjes van de T4 maar aan de andere kant zijn de deurtjes van de T5 wel een stuk practischer. We hebben wel stoelovertrekken over de banken heen getrokken maar dat hadden we bij de T4's misschien ook beter kunnen doen.

Kortom: in de mix is de T5 toch wel een hele prettige auto om mee op camperen te gaan. Zelfs met 2 kleine kinderen!

Voorwat betreft Westfalia, die krabbelen wel weer op, verwacht ik. Maar of dat zelfstanding zal gebeuren, dat zal de tijd leren.....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Pascal-141 »

koekie520 schreef:, maar ze hebben nog massa's andere modellen gebouwd voor Ford en Mercedes.
"Massa's" ?

Zoveel Ford's of Mercedessen kom ik toch niet tegen , de campers in de kleine VAN klasse zijn toch voor het meerendeel VW...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Bartacus1 »

Zo zie je maar dat het failliesement van Westfalia een hele emotionele zaak is...
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door RickyT5 »

Bartacus1 schreef:Zo zie je maar dat het failliesement van Westfalia een hele emotionele zaak is...
Top reactie! Krijgt van mij een 9+ :bifun
Rick
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door repelsteeltje »

quirimar schreef:Hallo

Emotie ???
Als je zelf geen Echte Westfalia California Exclusive hebt kun je daar echt NIET over meepraten.
Nieteens over meedenken.
Nieteens in mijn buurt komen.
Dus van mij krijg je een 10 voor in je plakboekje.:toppie

Groetjes van quirimar zonder12

hebben we, echte originele california met hefdak...... niets op aan te merken, de dakafwerking is goed, maar kijk zelf even bij je bus hoe de gaten in de bodem zijn gemaakt, onder de koelkast voor de afwatering en beluchting van de tank, en van de gasfleskast........ dan weet je wat ik bedoel. (voor de laatste even het kunstof rooster en de stalen kap er afslopen, dan kom je gelijk roest tegen door hak en breek werk) Dan schroeven we de bodemplaat in de bus vast, met een soort zelftappers dwars door de bodem. Zit muurvast, niets op aan te merken, waar ze in zicht zitten zijn ze keurig even met een spuitbusje tectyl of wax o.i.d. behandeld. Maar er zitten er ook achter de hitteschilden van de uitlaat; boven het reservewiel en nog wat niet direct toegangkelijke plekken. je raad het al, geen bescherming, wel beschadiging.... roest zit er eigenlijk altijd.

kastjes, interieur, kunstofdelen enz, gewoon top!! ergonomisch ook een goed ding. Het ontwerp is perfect doordacht, de afwerking van de aanpassingen aan de bus op een aantal punten kon beter.....
Laatst gewijzigd door repelsteeltje op 02 feb 2010, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door kampertjes »

Nu kunnen we wel allemaal gaan bekvechten over wel- of niet hakken en een T4 of T5 enz enz maar daar gaat het hier toch niet om? Westfalia is wat mij betreft het origineel, veel geïmiteerd maar nooit gevenaard, voor velen een koekblik waar je je kont niet in kunt keren maar voor heel velen een begrip. Ruim twintig jaar geleden kochten wij ons eerste campertje; een Mozaiekjoker. Dat waren de inbouwkastjes van Westfalia in een bestaande bus. Het hefdak had die eerste jaren een hobbel omdat het originele dak op de achterkant moest blijven zitten (een beetje hakken en zagen dus..). Zelf nog wat bijgebouwd en daar gingen we; op naar de Noordkaap. En maar jaloers kijken naar de originele... Als ik er aan terugdenk, ik wordt bijna emotioneel. Een paar jaar later dan een echte, een clubjoker. Tjonge wat een bezit! En sinds 2 jaar weer een echte Westfalia Coach. Dus aan ons heeft het niet gelegen.
Kortom: we zijn er bijna mee vergroeid en ik hoop dan ook dat dit niet het definitieve einde is. Ze maakten nog steeds erg mooie spullen, neem maar eens de moeite om zo'n MarcoPolo goed te bekijken. Ja, in verkeerde bus gebouwd maar ja.

Groetjes
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Bartacus1 »

quirimar schreef:Hallo

Emotie ???
Als je zelf geen Echte Westfalia California Exclusive hebt kun je daar echt NIET over meepraten.
Nieteens over meedenken.
Nieteens in mijn buurt komen.
Dus van mij krijg je een 10 voor in je plakboekje.:toppie

Groetjes van quirimar zonder12

Ehhhh...., een T4 CC Highway 1.9 TD, daarna een T4 CC Advantage 2.5 TDI en nu al anderhalf jaar een T5 C 174 pk. Twee vrienden van mij hebben een VW met een hoogdak. Ik ben toch op zijn minst een klein beetje ervarings deskundig.

Een VW bus is een VW bus ongeacht welk dak er op is geschroefd. Je kiest toch de uitvoering die het best bij je past en gezien je reacties kan ik me voorstellen dat je een bus met een hoog dak hebt gekozen.... ;-)

Het gaat er om dat je plezier beleefd aan je bus en welke practische mogelijkheden je hebt om te kiezen voor een hoog of klapdak en daarbij, smaken verschillen. Dit topic gaat over het feit dat Westfalia falliet is en dat dat jammer is om verschillende redenen. Er rijden nog heel wat T1/2/3/4's rond met iets van Westfalia daarin. Blijkbaar was de combi VW en Westfalia een hele goede. Maar nét niet goed genoeg om deze woelige tijd te doorstaan.
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Bartacus1 »

Nou, ik denk dat dit niet helemaal de bedoeling is geweest.....

Jammer dat je er zo over denkt en besloten hebt niet meer te reageren op deze site. Zeker iemand die zo veel over een onderwerp weet kan een bijdrage leveren aan het instand houden van het erfgoed van het merk Westfalia en al de producten die daar bedacht zijn.

Misschien dat je je beslissing nog eens kan heroverwegen....
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door J.F.A. »

Het navolgende bericht staat op de Westfalia site:


Westfalia auf SanierungskursAm 27. Januar hat Westfalia beim Amtsgericht Bielefeld Insolvenzantrag gestellt. Grund ist die dramatische Wirtschaftskrise, in deren Folge der Auftragseingang um bis zu 70 Prozent eingebrochen war. Wir wollen nun das Insolvenzverfahren nutzen, um das Unternehmen grundlegend zu sanieren.


Dazu haben wir bereits wichtige Voraussetzungen geschaffen. So ist es gelungen, unsere wichtigen Partner und Lieferanten bei der Stange zu halten. Alle haben ihre volle Unterstützung bei der Restrukturierung versichert. Dies zeigt deutlich das Vertrauen des Marktes in die Zukunft des Unternehmens und der Marke Westfalia. Auch der Auftragseingang hat sich in den letzten Monaten erholt. Die Produktion läuft deshalb in vollem Umfang weiter und ist auch für die kommenden Monate garantiert. Es wird also zu keinerlei Engpässen in der Produktion kommen.


Gleichzeitig setzen wir unsere Entwicklungsarbeit fort. Dies gilt nicht nur für das „Westfalia Multimobil“, das im Januar auf der CMT Stuttgart erstmalig präsentiert wurde und bald in Serie geht. Auch die Entwicklung des ersten Westfalia auf Fiat Ducato hat in den vergangenen Monaten entscheidende Fortschritte gemacht, und der Bau des ersten Prototyps läuft auf Hochtouren weiter.


Das heißt für Sie, unsere Kunden: Auch in der Insolvenz können Sie weiterhin Westfalia-Reisemobile in der gewohnt hohen Qualität erwerben. Sie müssen zudem bei Fahrzeugen, die nach Insolvenzanmeldung bestellt wurden, keinerlei Abstriche bei Garantie und Gewährleistung machen.


Unser aller Ziel ist es, Westfalia nicht nur zu erhalten, sondern auch zu stärken und für die Zukunft zu rüsten. Wir sind zuversichtlich, dass Westfalia den Reisemobil-Markt auch in den kommenden Jahren und Jahrzehnten entscheidend mitgestalten wird. Und wir werden alles dafür tun, um heute die richtigen Weichen für diese Zukunft zu stellen. Dafür bitten wir Sie um Ihre Unterstützung. Vielen Dank!


Ihr Westfalia-Team
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Henk Peter 856 »

Misschien had Westfalia zich breder moeten orienteren en op de markt meer moeten neerzetten.
Ze maakten ooit caravans en ook aanhangers. Daar hadden ze denk ik meer moeten inoveren en
met nieuwere modellen moeten komen.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Camperfabrikant Westfalia is failliet

Bericht door Leo45 »

Op een Fiat ducato, eerst maar eens het camperforum lezen voordat je Fiat koopt....... :ie :ie :ie

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie