Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olie viscosekoppeling syncro

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

olie viscosekoppeling syncro

Bericht door freek »

Wij hebben een T4 syncro. Nu vroeg ik me af of de siliconenolie in de viscosekoppeling wel eens ververst moet worden. In de technische documentatie lees ik hier niets over, terwijl je op internet op een t3 forum het advies krijgt om deze te verversen omdat de olie met name door lange snelwegritten veroudert. Dit leidt dan weer tot grote slijtage aan de aandrijflijn en dus tot grote kosten. Dus: wie weet hier meer van, en als het raadzaam is deze soms te verversen, wat gaat erin en hoeveel?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: olie viscosekoppeling syncro

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen idee hoe het bij de T4 zit, maar vaak is een viscodiff filled for life en als de olie slecht wordt (door overmatig warm worden) kun je bij die diffs alleen maar je diff vervangen volgens mij....

dacht ook dat viscodiff olie juist minder ging werken als ie slechter werd....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
koos 1008
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:21
Locatie: venhuizen
Contacteer:

Re: olie viscosekoppeling syncro

Bericht door koos 1008 »

bij een 4motion moet dat als ik het goed heb om de 80.000 km
maar dat is een :driveT5 bij een :driveT4 weet ik het niet
koos 1008
mijn vrouw rijd net als een t4
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: olie viscosekoppeling syncro

Bericht door freek »

Ik heb nog wat verder gegoogled en ben er inmiddels achter dat de viscose-koppeling (die in het achterdifferentieel zit) gesealed is en dat het niet de bedoeling is om de siliconenolie die er in zit te vervangen. Zelfs de hoeveelheid lucht in de unit is afgepast. De siliconenvloeistof is zeer bijzonder: bij een temperatuur van 100 gr neemt de viscositeit sterk toe en brengt een vrij starre overbrenging tot stand tussen voor- en achterwielen. Deze temperatuurstijging komt door snelheidsverschil tussen platen in de koppeling omdat de voor- en achterwielen een verschillende hoeksnelheid hebben. Vandaar ook de naam Syncro. Deze reactie kan al optreden in minder dan 1 omwenteling. De koppeling werkt niet tot een toerenverschil van 6%. Het is dus zeer belangrijk om voor en achter dezelfde wielen, banden en profieldiepte te hebben. De 4-motion op de T5 maakt gebruik van een haldex-koppeling die niet werkt op de siliconenolie maar electronisch is gestuurd.
Blijft de vraag hoe lang deze viscosekoppelingen in Nederland meegaan. Ik ben er in ieder geval achter dat vervangen zeer kostbaar is....
In ieder geval hebben we de afgelopen weken heel veel plezier van onze syncro gehad. De koersvastheid op besneeuwde snelwegen is fenomenaal. Je heb zo goed als geen last van sneeuw en ijs.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: olie viscosekoppeling syncro

Bericht door Roger B. (11)61 »

freek schreef: In ieder geval hebben we de afgelopen weken heel veel plezier van onze syncro gehad. De koersvastheid op besneeuwde snelwegen is fenomenaal. Je heb zo goed als geen last van sneeuw en ijs.
ik rij met een doodnormale voorwielaangedreven transporter en heb ook totaal geen last van sneeuw en ijs gehad (en sinds 1december zo'n 9000 km gereden waarvan een groot deel in sneeuw(prut) en ijs)

een voorwiel aangedreven auto gaat toch wel achter de voorwielen aan, dus dat valt wel mee, en een stel goede winterbanden is belangrijker dan syncro (4wd heeft vooral bij wegkomen voordelen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: olie viscosekoppeling syncro

Bericht door freek »

Natuurlijk zijn winterbanden een eerste vereiste. Maar je merkt duidelijk verschil tussen 4wd en 2wd. Pas echt plezier heb je natuurlijk in de bergen. Op wintersport lach je iedereen uit; sneeuwkettingen nemen we alleen mee omdat het verplicht is.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: olie viscosekoppeling syncro

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb het over NEDERLAND, weet niet waar je daar BERGEN verwacht :lach

maar koersvastheid met een voorwiel aangedreven auto is ook geen probleem lijkt me, bij achterwiel aandrijving is het een ander verhal (veeel leuker :lach rij in de sneeuw graag met de MX5)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie