Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aanschaf t4

vragen over de T4
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

aanschaf t4

Bericht door thijs »

hallo,ik heb op dit moment een fiat scudo maar ben opzoek naar iets groters,nu zit ik aan t4 te denken en wil graag weten of een 2.4 aab een goede keus is kwa betrouwbaarheid,vermogen en snelheid zijn niet belangrijk het gaat me puur om de betrouwbaarheid.
een 2.4 aab met een hoge km stand is dit verstandig?
ik heb er namelijk 1 op het oog maar deze heeft behoorlijk wat gelopen (+3 ton),aan de andere kant als de auto slecht onderhouden zou zijn had ie niet zoveel kunnen lopen toch?
de scudo die ik heb is een 1.9d zonder ook maar enige extra's,no nonsense wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan,en dit wil ik ook bij mn volgende auto:starten en lopen.
en hoe betrouwbaar is de 1.9td abl?
ik rij iets meer dan 10 000km per jaar en ondanks dit wil ik toch een diesel.
een 2.5 tdi is niet haalbaar voor mij.
gr. thijs

p.s.
iemand geinteresseerd in een fiat scudo?
1.9d ,bj.1997,kleur:blauw.
geen ex bouwvakkersauto!!!!,gebruikt voor de motorsport.
afgelopen jaar nieuwe distributie,half jaar apk.
reden van verkoop:heb een grotere auto nodig.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: aanschaf t4

Bericht door bartt4 »

zou persoonlijk in jou budget kijken voor een 1.9 td toch wat betrouwbaarder dan de 2.4. km zegt niet veel onderhoud wel. Wat is je budget? zijn ook wel goedkope 2.5 tdi's tevinden hoor
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: aanschaf t4

Bericht door dennisvt4 »

onderhoud van een 1.9 is toch simpeler en dus goedkoper dan van een tdi ,ook de rede dat je zelf een td`je hebt toch :lach
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aanschaf t4

Bericht door Roger B. (11)61 »

en wat is er moeilijk aan het onderhoud van een TDI? dat er een computer aan hangt? als er niets stuk gaat heb je die niet nodig.

Onderhoud bestaat bij een TDI (net als bij een 1,9 en een 2,4) uit olie verversen, filters vervangen vloeistoffen controlleren en voor de rest is alles gelijk bij de verschillene motorvarianten.... zie dat moeilijke niet zo.

Dat een TDI door de electronica meer storingsgevoelig is, dat is natuurlijk wel zo
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: aanschaf t4

Bericht door SCOTT »

En neem er best ene vanaf 98' , want die roesten niet zo pffffffffffff :bonk :bonk
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: aanschaf t4

Bericht door thijs »

bartt4 schreef:zou persoonlijk in jou budget kijken voor een 1.9 td toch wat betrouwbaarder dan de 2.4. km zegt niet veel onderhoud wel. Wat is je budget? zijn ook wel goedkope 2.5 tdi's tevinden hoor
een goedkope tdi zou wel kunnen maar dan krijg je zeker zon vieze ex bouwvakkersbus die voor 50% verrot is en waar het gehele interieur versleten en verzakt is.
ik heb eerder een al eens een 2.5 tdi acv gehad,ik gebruik de bus voor de motorsport en na het vervangen van alleen de distributie kon ik al bijna een maand niet meer aan motorsport doen omdat het vervangen ervan zo gruwelijk duur was,ben er niet eens mee naar een vw dealer geweest want dan had ik me falliet kunnen laten verklaren.
ik heb daarvoor ook een 1.9d 45kw gehad,ik hoef echt geen snelle bus te hebben maar dit sloeg echt alles,vandaar dat ik aan een 2400 zat te denken,in principe is dit blok toch bijna hetzelfde als de 1.9d? alleen 1cilinder meer...toch.....?de 1.9d had over de 4 ton gelopen zonder problemen.
dus een 1.9td 50kw zou verstandiger zijn?
zijn er nog dingen waar je op moet letten bij dit type? bepaalde bouwjaren met bepaalde problemen?
mijn hobby is motorsport en daar heb ik de bus voor,mn hobby is al duur zat dus moet ik een bus hebben waar ik geen omkijken naar heb en waar ik van opaan kan.en dan kom je al gauw bij vw uit.
gr. thijs
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: aanschaf t4

Bericht door dennisvt4 »

ik doelde dan eigenlijk niet alleen op onderhoud maar ook reparaties die aaardig kunnen oploppen bij een tdi, het rijdt wel super tov een td

maar autorijden kost nou eenmaal (veel) geld, en de onderdelen zijn nou eenmaal wat duurder dan van een klein auto`tje
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
kolebrie

Re: aanschaf t4

Bericht door kolebrie »

Is een 1.9 D in principe te vergelijken dan een 2.4 D?, Echt nie :nuts
Ik denk eerder dat een 1.9 TD beter met een 2.4 D te vergelijken is.
Ze doen echt niet voor elkaar onder, op die ene cilinder na.

Enne......Het is al vaak beschreven, gezegd en bewezen, de 2.4 D staat erom bekend als betrouwbaar en sterke motor.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: aanschaf t4

Bericht door rick_k »

Sterk zijn ze dus niet, betrouwbaar wel.

Onze vorige auto was een 2.4 D lange wielbasis en deze was absoluut niet snel. Best vervelend af en toe als je een trekker in wou halen.

Nu heb ik zelf een 2.5 TDI en ik vind het veel relaxter en makkelijker rijden. Ook rijd ie zuiniger dan onze 2.4 deed. Dus net wat je belangrijker vind. Ik heb ook de distributie laten vervangen en binnenkort is de koppeling aan de beurt.

Mijn bus kostte me bij aanschaf 2000 euro. Hij is van 1996. De buitenkant ziet er niet meer zo strak uit, maar van binnen is hij nog best netjes. Het is maar net wat je ervan verlang.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Eldert 895
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
Locatie: Beek-Ubbergen
Contacteer:

Re: aanschaf t4

Bericht door Eldert 895 »

Persoonlijk heb ik een slechte ervaring met een 2.4 D AAB motor. En er bleken meer mensen te zijn die er last mee hadden. Vooral boven de 250.000 km. Door het aanplakken van een extra cilinder aan een 1.9 gaat het schijnbaar niet helemaal lekker met de koeling van het blok. Daardoor vaker koppakking problemen en gescheurde koppen.
Dus als je die superfijne, betrouwbare, snelle, zuinige 2.5 tdi te duur vindt zal een 1.9td de beste optie zijn.
Groeten Eldert
VW T4 '98 2.5 TDI 102PK, Peugeot Partner '98 1.9 69PK, Renault Twingo Quickshift '01 1.2 59PK, Citroën 2CV AZ '62 0.4 12PK
Pabo
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:33

Re: aanschaf t4

Bericht door Pabo »

Ik heb ongeveer 5 jaar lang in een 1.9td uit '99 gereden, en qua betrouwbaarheid kan ik je deze bus zeker aanbevelen. Ik heb er ruim 120.000 km mee gereden en in die tijd heeft ie me nooit in de steek gelaten. Wel een paar keer kleine onderhoudsdingen gehad zoals kapotte gloeibougies, remmen vervangen, schuifdeurlager kapot, enz.. Maar dat hou je altijd.
Alleen hij was absoluut niet vooruit te branden, dit vond ik wel een nadeel, maar dat kwam ook omdat hij erg zwaar beladen was. Voor de rest echt een prima busje!

Nu rijd ik in een t4 uit 2002 tdi 102pk, en deze vind ik wel een stuk lekkerder rijden. Vooral omdat de motor veel sterker is natuurlijk maar ook omdat de bus wat luxer is uitgevoerd.
Ook deze bus is tot nu toe zeer betrouwbaar. Ik ben er dan ook super tevreden over.

Ik kan niet in je portemonee kijken, maar als ik jou was zou ik voor een tdi gaan.
Trouwens zo duur zijn ze tegenwoordig niet meer.
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: aanschaf t4

Bericht door thijs »

kolebrie schreef:Is een 1.9 D in principe te vergelijken dan een 2.4 D?, Echt nie :nuts
Ik denk eerder dat een 1.9 TD beter met een 2.4 D te vergelijken is.
Ze doen echt niet voor elkaar onder, op die ene cilinder na.

Enne......Het is al vaak beschreven, gezegd en bewezen, de 2.4 D staat erom bekend als betrouwbaar en sterke motor.
ik bedoelde kwa opbouw van de motor niet kwa vermogen/snelheid.
2.4 is kwa opbouw hetzelfde als de 1.9 alleen 1 cilinder extra,omdat ik eerder de 1.9d heb gehad ging ik er eigenlijk vanuit dat een 2.4 dus net zo betrouwbaar moet zijn.
een 1.9td motor vergelijken met een 2.4d motor??daar zit veel meer verschil in.
en zoals eerder vermeld hoef ik geen snelle auto te hebben.
de 1 zegt dat de 2.4 sterk en betrouwbaar is en vervolgens zegt iemand anders compleet het tegenovergestelde.ik rij nu een 1.9d scudo en veel langzamer dan dit is niet mogelijk,ik zal er hoe dan ook op vooruit gaan.
ik heb liever een nette mooie t4 met een 1.9td blok dan een afgetrapte ex bouwvakkerbus met een 2.5 tdi blok.
kolebrie

Re: aanschaf t4

Bericht door kolebrie »

Over snelheid gesproken.
Voor de goede orde, ik had het niet over de snelheid van een 2.4 D.
Wel dat hij bekend staat als betrouwbaar en sterk, ik heb het heel vaak gehoord en gelezen.
Mijn persoonlijke mening over de 2.4 D(want ik rijd er zelf 1), is dat hij traag kan zijn bij het inhalen, maar voor de rest (op onderdelen na) geen probleem.
En qua verschil tussen 1.9 TD en 2.4 D op de ene 1 cilinder en de turbo na.
Natuurlijk zit er verschil in, maar uit eigen ervaring vind ik het verschil nogal meevallen. Ik praat dan alleen over de originele camper uitvoeringen, die zijn door de inrichting zwaarder. Was ik effe vergeten om er bij te zetten bij mijn eerste post.
En ook ik vind een 2.5 tdi fijner rijden hoor.

Wat ik uit Thijs zijn verhaal nu pas begrijp is dat hij een standaard bus zoekt een geen camper uitvoering.
Succes Thijs met een mooie T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aanschaf t4

Bericht door Multivan Generation »

@ Thijs,
ik zou bij jouw overwegingen de optie voor de 1,9 TD niet uit het oog verliezen.
Als er meer materiaal(massa) in de bus ligt of er hangt een kar achter,
dan heeft die net even wat meer pit..

Ook als je er zelf aan wilt sleutelen, zijn de kosten voor wat betreft het blok,
ietwat lager, en je kunt overal veel gemakkelijker bij. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aanschaf t4

Bericht door Roger B. (11)61 »

TDI distributieset met waterpomp 220 euro originele VW parts op Ebay

wapo, 2 riemen, 3 rollen boutjes en ringetjes en moertjes, diamantschijfje en krukasbout.

paar uurtjes sleutelen en klaar voor 220 euro..............................kan ie weer 100.000 mee.......

Denk dat er hooguit 400 euro arbeidsloon in mag zitten als je het laat doen.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie