Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

transponder

vragen over de T4
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

transponder

Bericht door califloor »

Hoe weet je of je sleutels zijn voorzien van een transponder? Of hoe herken je een originele startonderbreker? Mijn TDI bus stamt uit 1996, ik kan niet ontdekken of hij voorzien is van iets dergelijks. Op het forum lees ik dat er TDI's uit 96 bestaan met startonderbrekers... maar ik lees niet hoe je kunt vaststellen of je er één hebt. Op plaatjes van dashboards zie ik wel soms een LED, heeft dat met een originele onderbreker te maken?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: transponder

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij hebben alle TDI T4's een startonderbreker met chip in de sleutel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: transponder

Bericht door repelsteeltje »

contactsleutel staat op de sleutelbaard een W in, eventueel gevolgd door een nummer. Dan heb je te maken met transpondersleutels.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: transponder

Bericht door Rotor »

Hallo, wikkel je sleutel even in aluminium folie, ik bedoel dan niet de sleutelbaard, maar start je nu de motor, en hij slaat na een aantal seconden af, dan weet je dat je er een startonderbreker in hebt zitten.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: transponder

Bericht door Pascal-141 »

califloor schreef:Hoe weet je of je sleutels zijn voorzien van een transponder? Of hoe herken je een originele startonderbreker? Mijn TDI bus stamt uit 1996, ik kan niet ontdekken of hij voorzien is van iets dergelijks. Op het forum lees ik dat er TDI's uit 96 bestaan met startonderbrekers... maar ik lees niet hoe je kunt vaststellen of je er één hebt. Op plaatjes van dashboards zie ik wel soms een LED, heeft dat met een originele onderbreker te maken?

Vanaf bouwjaar '96 hebben ze allemaal een transponder.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rene 778
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:54
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: transponder

Bericht door Rene 778 »

Als je het echt wilt weten moet je even naar een sleutelboer gaan, die heeft een apparaatje daar kan hij mee zien of er een chip in zit of niet. :ikrij :zwaai
Afbeelding
gr. Rene
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: transponder

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef: Vanaf bouwjaar '96 hebben ze allemaal een transponder.
en de TDI is er vanaf 96...dus alle TDI T4's hebben een transponder :knipoog wist niet zeker of alle ander uitvoeringen ook vanaf 96 altijd een transponder hadden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: transponder

Bericht door Multivan Generation »

repelsteeltje schreef:contactsleutel staat op de sleutelbaard een W in, eventueel gevolgd door een nummer. Dan heb je te maken met transpondersleutels.
Mijn informatie is dat die W staat voor het signaal van de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling.
Zonder W is het een vaste golflengte met een vast signaal.
Met een W is het een wisselcode/wisselsignaal, dus iedere keer net was anders..

De W heeft dus niets te maken met de transponder.

De transponder is een klein buisje met een aantal wikkelingen er om heen.
Als je wilt starten, draai je de sleutel om.
Vervolgens wordt de uitlees unit die om je slot zit geactiveerd.
Er worden electronen gestuurd doordat het spoeltje een stroompje genereerd.
Het signaal komt in de wegrij blokkeringsunit achter je tellers en vandaar uit richting de motorcomputer.
In de motorcomputer worden er een aantal checksums berekend door verschillende kenvelden heen.
Het aantal checksums(7 geloof ik) moeten in een bepaalde tijd (50 ms) het juiste, te verwachten, resultaat geven.

Is het aantal checksums niet het juiste--> wegrijblokkering gaat in werking.
Wordt de tijdslimiet(50 ms) overschreden-->wegrijblokkering gaat in werking.
Is er een resultaat van de checksum niet okee-->wegrijblokkering gaat in werking..

Heb je geen transponder, dan begint het signaal niet te lopen.
Doordat de afstand tussen de eventuele transponder(tegen de sleutelbaard aan) en de uitlees ring dermate kort is,
kun je het inderdaad proberen met aluminium folie, om het "signaal" tegen te houden..
Maar of het werkt???

Succes in ieder geval..
Ik hoop dat het met dit antwoord wat inzichtelijker is geworden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: transponder

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: De transponder is een klein buisje met een aantal wikkelingen er om heen.
volgens mij (en ik heb de transponder uit de sleutel in de klapsleutelafstandbedieningen overgeplaatst) is de transponder een klein blokje van keihard donkergrijs kunststof (net zoiets als een IC of transistor) pakweg 1 bij 2 bij 4 mm groot dat in het "handvat" van de sleutel ingegoten is, vooraan net naast het metaal dat uit de sleutel komt.

niks geen buisje met wikkelingen.

In het contactslot (of eigenlijk er omheen) daar en tegen zitten wel een aantal wikkelingen die een magnetisch veld opwekken waardoor de transponder energie krijgt en een signaal uitzend. dat signaal wordt met die zelfde wikkelingen opgevangen en herkend (of niet) door de motorcomputer.

Starten doet ie altijd, ook zonder transponder in de buurt, alleen slaat ie dan af zodra ie loopt, als je start met gas erop blijft ie wat langer lopen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: transponder

Bericht door califloor »

volgens mij is er maar één manier het zeker te weten of je een startonderbreker hebt, naar de garage, of een sleutel laten bijmaken zonder transponder, en dan proberen...... zilverpapier vindt ik wat bedenkelijk, het metaal van de sleutel zou best wel eens gebruikt kunnen worden voor signaaloverdracht....
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: transponder

Bericht door Roger B. (11)61 »

vraag die bij mij rijst....

waarom wil je het weten? en je hebt een TDI dus het antwoord heb je al (JA)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: transponder

Bericht door califloor »

Waarom wil je het weten? Ik wil precies weten wat ik heb gekocht....
Mijn sleutels 'voelen' erg hol aan, ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen dus heb ik hem open gemaakt...
zie foto. Als ik mij niet vergis zou het rechthoekige blokje wel eens een transponder kunnen zijn... ik durf het er niet uit te halen omdat ik geen idee heb of ik daarmee de boel sloop....
Bijlagen
sleutel.jpg
sleutel.jpg (104.89 KiB) 2527 keer bekeken
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: transponder

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat rechthoekige blokje is de transponder, ligt los in je sleutel en gaat niet zomaar 1,2,3 kapot (die dingen heb ik dus in mijn klapsleutelafstanbediening geplaatst en daarvoor een klein stukje eraf gevijld)


de gelegenheidsdief houdt het wel tegen om je auto mee te nemen, maar de prof. neemt hem ook met startblokkering af fabriek gewoon rijdend mee hoor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
califloor
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 aug 2009, 17:09
Locatie: ACV

Re: transponder

Bericht door califloor »

Zojuist zilverpapier om de sleutel gedaan, en inderdaad hij slaat aan en valt gelijk weer af, precies zoals jullie al vertelde....
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: transponder

Bericht door pluuke »

Hmmm, Peter zijn site is nog steeds verstoken van plaatjes,
kan me toch herinneren dat er idd een glazen "capsule" in de klapsleutel zat.
Waarschijnlijk hetzelfde ding als het zwarte blokje, maar dan in een andere vorm ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie