Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

achteruitrij sensoren monteren bij T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door robertTREBOR »

zag bij conrad leuke aanbieding voor achteruitrij parkeer sensoren

zijn er weetjewellers die ervaring hebben met het monteren van zo'n set in of onder de achterbumper ?

lijkt me nuttige acc. zeker als je a.deuren achter hebt zoals ik is het uitzicht naar achter

niet echt goed te noemen.

de kosten zijn het niet, vind 40 euro geen geld, is inkl. lcd schermpje zelfs

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1280" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

voor wat betreft lagere obstakels zie je met een klep net zo weinig als met deurtjes......

ik heb via Ebay ooit twee setjes voor 50 euro laten komen, eerste setje is in de MX5 gegaan twee moest in de T4 maar gaat nu in de volgende MX5.....
reken er op dat je bij inbouw-sensoren de bumper van de bus moet nemen en de binnen bumper er uit moet halen en waarschijnlijk aanpassen om plek voor de sensoren te maken.

Zelf vind ik acoustische sensoren (die ik heb) voldoende, ik hoef niet ook nog een schermpje op het dashboard, een pieper die sneller gaat piepen als je een object nadert vind ik zat.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door Tinus »

Ik heb ze er ook op zitten en met schermpje die piept en laat zien hoever je nog kan..
Moet zeggen ik ben er blij mee .. scheelt schade ..
ook als er een fietser/voetganger nog snel even achterlangs wil.. :nuts

Moet wel zeggen dat de bumper te scheef loopt om ze er mooi in weg te werken.. dus ze staan aan de onderkant af van de bumper.
Dit omdat ze anders al gaan piepen bij het achteruitrijden omdat ze dan de weg zien..

Ik heb bij mij wat zwarte kit aan de onderkant gedaan voor het terug zakken..
Gewoon ff afstellen en dan werkt het prima..
... :zwaai
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door HarryF »

Roger B. (11)61 schreef:
reken er op dat je bij inbouw-sensoren de bumper van de bus moet nemen en de binnen bumper er uit moet halen en waarschijnlijk aanpassen om plek voor de sensoren te maken.
Ik heb ze ook (zonder monitor trouwens) en het bevalt redelijk. Ik heb van buitenaf de gaten geboord (boortje zit erbij) en toen met wat gepruts een soort PUR-schuim weggehaald, de snoertjes naar de afdichtrubbers van de achterklep gebracht en zo e.e.a. verder afgemonteerd. 't Viel mij erg mee, maar 't is wel wat gepruts en handig zijn. Dus..geen binnenbumper of wat dan ook gedemonteerd.

Voor echt 100% goede werking zit de bumper eigenlijk te laag. Ik heb de sensoren een tikkeltje omhoog gericht.
Bevalt verder prima, 'k wil het niet meer kwijt en bij een volgende auto zal ik dit vast weer kopen. :driveT4
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2371
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door spyke »

gister juist de mijne verwijderd moest mijn bumper vervangen heb de sensoren niet meer teruggeplaatst.
kreeg alleen het kastje er niet tussen uit(achter de betimmering)
reden ik wordt knettebesjokke van die dingen,juist door die dingen raakte ik mijn buurman zijn auto :muur
vroeger toen je poepen nog met lange OE schreef alles op de spiegels :ie no probleem.
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

ook met parkeersensoren kun je op je spiegels rijden, die dingen zijn niet heiligmakend, maar als ondersteuning voor wat je niet ziet in je spiegel....dus gewoon als vanouds achteruit rijden, als de sensoren aangeven dat er iets in de weg staat kun je extra opletten......

Peter heeft mij verteld dat de bumper er af moet, dan het niet anders kon (ik wilde ook van buitenaf gat boren en snoer ergens aan de andere kant aanpakken, heb het bij de MX5 ook met gemonteerde bumper ingebouwd) vandaar dat ze er bij mij nog steeds niet in zitten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door sgsdebruijn »

bumper is er redelijk makkelijk af, kan ff klooien zijn met de trekhaak/ruimte.
Torx links en rechts in de wielkuip en in de laadruimte die laatste zijn bij mij lastig omdat je er slecht bij kan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb een trekhaak, en mij is verteld (heb het eerlijk gezegd nog nooit bekeken) dat ik maar een paar weken kruipolie moest spuiten om dan te hopen dat alle bouten los gaan zonder breuk of draadschade en dat dat dus nodig is om de bumper er af te krijgen)

mijn auto is 14 jaar oud en zo lang zit die bumper en trekhaak ook al op die plek :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door sgsdebruijn »

vorige zomer eraf gehaald, gewoon met beleid is het te doen vooraf niet ingespoten.
Wat helpt is af en toe ff los en vast draaien met kleine stukjes mocht het bij sommige echt lastig gaan.

Is wel een kl@teklusje door de zooi die in je doppen valt (-:
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door robertTREBOR »

zag nu weer een draadloze set
dat scheelt weer heel veel tijd om de bedrading dwars door je bus te trekken.
indien er geen negatieve reactie's komen over deze set, wil ik deze bestellen
zie link;

http://www.navaudio.nl/products/Draadlo ... soren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door Johan191 »

Zijn er nog meer mensen met ervaring over het inbouwen van de sensoren in de achterbumper zonder deze te demonteren. Ik denk dat die van mij ook tamelijk vast zit na 12 jaar. en wat niet los hoeft dat maak ik ook niet los, simpel zat. dan liever een uurtje extra freubelen om de kabeltjes van de sensoren naar binnen te werken dan de bumper van de bus te halen. Inbouwdiepte is voldoende toch voor ik op de binnenbalk zit ??????

Voor wat betreft het draadloze setje, hier lees je op het www verschillende reacties over. Wat betrouwbaarheid betreft vallen de meesten toch voor een systeem met volledige bedrading.
En dat ene kabeltje naar voren trekken, dat valt reuze mee hoor. Wanneer je dat afzet tegen het demonteren van je achterbumper denk ik dat dat draadje naar voren er sneller ligt dan dat je de sensoren gemonteerd hebt, maar dat is een veronderstelling. Binnenkort ga ik meemaken hoveel werk het kost om de sensoren netjes in te bouwen. Ik zal er in ieder geval een fotoverslag van maken met de nodige ervaringen.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door Multivan Generation »

Oskar had een tijdje terug iets gepost,
misschien kun je eens zoeken? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door Johan191 »

Multivan Generation schreef:Oskar had een tijdje terug iets gepost,
misschien kun je eens zoeken? :knipoog
Klopt, begin oktober 2008. Of onder het linker achterlicht, hier zit nog een loze doorvoer naar binnen met een zwarte kunststof dop afgesloten.

@Peter, Natuurlijk had ik de zoekfunctie al gebruikt, maar wie zoekt er nu op p.sensoren :ie :lach
en hier stond natuurlijk ook het nodige viewtopic.php?f=2&t=20028&p=114742&hili ... en#p114742 maar dit is voor wanneer je de bumper gedemonteerd hebt, en daar ging het mij niet om.
Groeten, Johan uit Doetinchem Fotogalerij nr. 191 (Zwarte T4 2.5 TDI 102 pk ACV van 1998 :-)
WIl je die andere 15 auto's ook zien die ik gehad heb, (nog even geduld, site wordt opnieuw opgebouwd)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: achteruitrij sensoren monteren bij T4

Bericht door Multivan Generation »

@ Johan,
Oskar post niet zo heel heel veel,
dus snel gevonden :adhd
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie