Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Eldert 895
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
Locatie: Beek-Ubbergen
Contacteer:

Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door Eldert 895 »

Ik had de tank tot bij de vulopening gevuld, en haalde dus 1267 km. Daarna ging er 86 liter diesel in. Best wel veel. Dat is volgens mij een verbruik van 1:14,7. Ik probeer te rijden volgens het nieuwe rijden. Vlot optrekken en snel opschakelen, bij 2000 toeren.
En heel belangrijk, zoveel mogelijk uit laten rollen in de versnelling. Dan is het verbruik nul. Op de snelweg rij ik dan ongeveer 110 km/u op de teller, vaak met cruisecontrol aan.

Ik zag toen ik een T5 van de garage te leen had, met een boordcomputer met verbruiksmeter, dat als je dan op de motor afremde het verbruik 0 was. Als je ontkoppelt en laat uitrollen is er brandstof nodig om de motor stationair te laten draaien.
Het nieuwe rijden maakt dus wat uit. Normaal had ik een verbruik tussen de 1:13 en 1:14.
Groeten Eldert
VW T4 '98 2.5 TDI 102PK, Peugeot Partner '98 1.9 69PK, Renault Twingo Quickshift '01 1.2 59PK, Citroën 2CV AZ '62 0.4 12PK
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door André »

Eldert,

Dat scheelt dus 103 km als je gemiddeld normaal tussen de 1:13 en 1:14 rijdt. Of te wel 7,6 liter wat zag ik vanochtend hier € 1,169 kost wat dus neer komt op € 8,88 op een tank
Okee het is haast een tientje maar dan voor al die moeite van opletten, nadenken . . . . etc.

André
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door sgsdebruijn »

zal hem waarschijnlijk ook om het milieu gaan :peace
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Eldert 895
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
Locatie: Beek-Ubbergen
Contacteer:

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door Eldert 895 »

Kijk je kan er een sport van maken om snel te rijden. Dat is ook leuk. Maar met al die snelheidsbeperkingen is de lol er voor mij af. En als ik een stoplicht sprint trek, laat ik best wel :peace een roetwolk achter. Dus om mijzelf in de hand te houden, ben ik de zuinigrijden sport gaan beoefenen. Dan is rustig rijden ook nog leuk. En het milieu speelt ook mee. Maar, ja ik tank dan ook 1 keer per maand op deze manier.
Groeten Eldert
VW T4 '98 2.5 TDI 102PK, Peugeot Partner '98 1.9 69PK, Renault Twingo Quickshift '01 1.2 59PK, Citroën 2CV AZ '62 0.4 12PK
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door Roger B. (11)61 »

Eldert 895 schreef: Maar, ja ik tank dan ook 1 keer per maand op deze manier.
ook op deze manier tank ik dan minimaal 3 keer per maand denk ik.

maar voor ik toch 110 max ging rijden op de snelweg :muur in DLD rijd ik 140-160 op de teller op de snelweg (afhankelijk van waar en hoe druk) in NL 120-130 (of 100-110 waar je maar 100 mag)

verder heb ik een TURBODIESEL (TDI) en die turbo doet zijn werk pas vanaf een kleine 2000 toeren, dan ga ik toch niet bij 2000 al schakelen? 2300-3500 trekt ie het lekkerst!

ieder zijn sport, ik weet niet wat diesel kost en weet ook niet wat ie daadwerkelijk verbruikt.... als ie bijna leeg is gooi ik hem vol en pin het bedrag.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door René »

ik snap er geen jota van dat nieuwe rijden.


Vlot optrekken doe ik regelmatig maar dan geeft mijn gebruiksmeter toch ech 3 km/L aan. :yes
Mijn AXG rijd veel zuiniger als 14,7 als ik netjes rij maar het geduld om dat 1200km vol te houden is me nog nooit gelukt.

Mijn zuinig rijden uitdaging ligt als ik op vakantie ga.
Ik tank bij Arnhem en rij dan zo hard moogelijk +/- 150/160 naar Oostenrijk.
Ondertussen hou ik de meters in de gaten want ik wil toch op 1 tank aankomen. ( duitse diesel is duuuuuuurr )
Het is me regelmatig gelukt, het mislukt alleen als ik files heb.

Berrie
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2372
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door spyke »

mijne lukt het alleen op de lange baan om zuinig te rijden.
maar ik probeer inderdaad ook altijd om zo veel km uit de tank te krijgen.
iemand idee hoe de prijs van diesel in denenmarken en zweden zijn? :ikrij
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door Roger B. (11)61 »

globaal idee krijg je op deze site wel spyke:
http://www.vab.be/nl/viavab/verkeersinf ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

en volgens die site kun je beter de eerste afslag na de grens nemen, onderaan rechts en dan na 100m aan de rechterkant tanken Berrie
(relatief goedkope duitse pomp) (20km later dan Armhen en volgens de prijzen op die site is dat goedkoper dan in NL)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door Donald4Motion »

Ik probeer zoveel mogelijk plezier en voldoening uit mijn tank te halen.
Dus lekker sportief rijden als ik er zin in heb, en rustig als ik in een route66 bui ben :winter

En het tanken.....Ja ach het wordt alleen maar duurder en duurder dus wat is nieuw :wjw
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door Pascal-141 »

Eldert 895 schreef:. Vlot optrekken en snel opschakelen, bij 2000 toeren.
.
"Vlot optrekken" en "opschakelen bij 2000tr" , dat zijn 2 dingen die NIET samengaan in 1 zin ... :muur

En als ik een stoplicht sprint trek, laat ik best wel :peace een roetwolk achter
Weet je hoe dat komt ? Omdat je nooit eens écht doortrekt en de auto eens laat "lopen" op de snelweg gedurende langere tijd . Een VW TDI heeft het in zich om snel te "vervuilen inwendig" (uitlaat enz) wanneer hij traag gereden word (zoals in jouw geval , getuige de +1200km op een tank) . Regelmatig eens flink doortrekken , en meer nog , een langere tijd op de snelweg flink doorgassen reinigd je motor .
Je zal dan geen last meer hebben van roetwolken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door rick_k »

Nou wordt mijnes egt wel goed gebruikt en de kat is al weg, maar hij blijft mooi roeten als ik volgas in zijn 1 geef...

Moet ook, een diesel, en zeker een turbodiesel, moet roeten, anders heeft ie te kort diesel en lever je dus vermogen in. Roet = goed.

Benzine autos zijn toch vervuilender dan diesels, ook al zegt de regering van niet. Brandstof die je moet aansteken om te ontbranden verbrand altijd minder goed dan een zelfontbranding. Ook is de "kracht" die de brandstof per liter levert, bij diesel hoger dan bij LPG of benzine.

Dus voor het milieu, neem een diesel... Is al zo in heel Europa, behalve NL want daar weten we alles beter...

En oke, LPG is ook erg schoon...

Verder ben ik met 900 km op een tank al dik tevreden, ik moet steeds al die irritante nieuw rijden figuren inhalen... :yes

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door Multivan Generation »

@ Rick

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door Roger B. (11)61 »

jaaah maar dat is al 6 jaar achterhaald....dat is helemaal niet waar..... :bifun :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door rick_k »

Vergeet dan niet dat er in een benzine auto een heel arsenaal aan filters hangt...
Bij een diesel niet, ja de laatste paar jaar pas.

Verder wil ik wel zien of het echt door diesel komt of gewoon door de luchtvervuiling in de stad zelf. Hoeveel vrachtautomonteurs zijn er dan al dood door dieseluitlaatgassen? Onderzoek dat dan.

Er rijden benzine autos want iedere EERSTE auto is er 1, zo staat het er...

Nee, dit is geen goed bericht vind ik. Ik wil wel even goed bewijs niet "een tweede auto is een diesel" dat gaat nergens over.

Ik geloof wel dat de nieuwere diesels veel schoner zijn dan die oude rookbommen ja. Ik denk ook dat de nieuwste diesel schoner zijn dan benzine autos, maar de regering wil het niet.

Verder is de NOx uitstoot een probleempje. Maar daar hebben ze een nieuw gif voor uitgevonden wat niet op lijst staat... Ad blue. Wat een gif is dat. Als je het inadem begin je gelijk te duizelen van die gore zure lucht...

mvg Rick
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Persoonlijk record 1267 km op 1 tank

Bericht door Harry 341 »

Berrie en Rene schreef:ik snap er geen jota van dat nieuwe rijden.


Vlot optrekken doe ik regelmatig maar dan geeft mijn gebruiksmeter toch ech 3 km/L aan. :yes
Mijn AXG rijd veel zuiniger als 14,7 als ik netjes rij maar het geduld om dat 1200km vol te houden is me nog nooit gelukt.

Mijn zuinig rijden uitdaging ligt als ik op vakantie ga.
Ik tank bij Arnhem en rij dan zo hard moogelijk +/- 150/160 naar Oostenrijk.
Ondertussen hou ik de meters in de gaten want ik wil toch op 1 tank aankomen. ( duitse diesel is duuuuuuurr )
Het is me regelmatig gelukt, het mislukt alleen als ik files heb.

Berrie
lijkt me ook logisch :nuts :nuts zo hard mogelijk rijden...ben je eerder op je bestemming en hoef je niet te tanken.... :bifun :bifun
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie