als je accu lang een te lage spanning afgeeft kan dat ook (deels) aan de dynamo liggen, bij een goede accu levert ie wellicht wel voldoende stroom en spanning (of de accu houdt het hoog genoeg) maar als de accu het niet trekt en flink in elkaar klapt door het starten (en nagloeien!) dan red de dynamo het niet meer om de spanning bij laag toerental hoog genoeg te houden.
Elke dynamo heeft een bepaald toerental nodig om zijn volledige laadstroom te leveren, maar las hij wat na laat kan het zijn dat ie ook wat minder laadstroom levert (en dat merk je dan vooral op laag toerental) ALs de accu dan ook zwak is dan krijg je problemen met te lage boordspanningen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Het kan ook nog zijn dat je een slechte verbinding had, en na het vervangen van de accu, is natuurlijk alles goed vast gezet...en dan krijgt de nieuwe accu alle eer.
Rotor schreef:Het kan ook nog zijn dat je een slechte verbinding had, en na het vervangen van de accu, is natuurlijk alles goed vast gezet...en dan krijgt de nieuwe accu alle eer.
Die waren en zijn schoon en geen speling tussen klem /pool, het lag echt aan de accu mede dat hij ook snel ontlaadde door de lage nacht temperatuur,de motor sloeg op zijn reet af aan.
Afgelopen winter heeft de bus 2 a 3 weken stil gestaan en startte zonder problemen.