Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Noodloop
Noodloop
Dag allemaal,
M'n T5, 130pk, vliegt soms in de noodloop. Hij trekt dan voor geen meter en er is met moeite 70 km/h te halen.
Ik stop dan even, zet de motor uit. Na een minuutje weer starten en hij doet weer normaal.
Ik heb het de laatste 8000 km 3 keer mee gemaakt. Vandaag had ik de caravan er achter. Ik stond in eerste instantie te kijken van de enorme trekkracht. Hij speelde met de sleurhut. Maar toen vloog ie in de noodloop. Alle kracht was er uit. Ff aan de kant gezet en daarna ging het weer.
Tijdje geleden is ie uitgelezen tijdens een grote beurt. De monteur kon toen niets noemenswaardig vinden.
Wat zou dit kunnen zijn. Wil vrijdag met de bus en caravan op vakantie.
Wie heeft er een tip, hint, oplossing?
Alvast bedankt.
Tjooooooowwwww
M'n T5, 130pk, vliegt soms in de noodloop. Hij trekt dan voor geen meter en er is met moeite 70 km/h te halen.
Ik stop dan even, zet de motor uit. Na een minuutje weer starten en hij doet weer normaal.
Ik heb het de laatste 8000 km 3 keer mee gemaakt. Vandaag had ik de caravan er achter. Ik stond in eerste instantie te kijken van de enorme trekkracht. Hij speelde met de sleurhut. Maar toen vloog ie in de noodloop. Alle kracht was er uit. Ff aan de kant gezet en daarna ging het weer.
Tijdje geleden is ie uitgelezen tijdens een grote beurt. De monteur kon toen niets noemenswaardig vinden.
Wat zou dit kunnen zijn. Wil vrijdag met de bus en caravan op vakantie.
Wie heeft er een tip, hint, oplossing?
Alvast bedankt.
Tjooooooowwwww
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: Noodloop
Het zou de turbo kunnen zijn. Dit is een type met verstelbare turbine geometrie oftewel VTG. Hierbij worden de turboschoepen versteld afhankelijk van de belasting. Het is mogelijk dat de verstelling door vervuiling niet meer optimaal werkt. Onder belasting geeft de turbo dan niet meer de juiste druk en gaat het motormanagement in noodloop. De dealer wilt in zo'n geval meteen de turbo vervangen. Vaak kan het probleem al verholpen worden door de VTG-verstelling weer gangbaar te maken. Dit kan weer op verschillende manieren. Een van die manieren is de z.g. VTG-gymnastik, die door onze Duitse T5-collega's vaak wordt toegepast. Je kunt de VTG-gymnastik uitvoeren met behulp van een VAG-COM VCDS diagnose-interface.
Dit programma bezit de mogelijkheid om het turboregelbereik te controleren d.m.v. het opzoeken van de maximale VTG-verstelling. Door deze procedure een aantal keren achter elkaar uit te voeren, neemt het regelbereik toe en ook de daarmee te behalen turbodruk, zonder dat de toelaatbare druk overschreden wordt. Vaak heb je na deze behandeling ook iets meer vermogen.
Dit programma bezit de mogelijkheid om het turboregelbereik te controleren d.m.v. het opzoeken van de maximale VTG-verstelling. Door deze procedure een aantal keren achter elkaar uit te voeren, neemt het regelbereik toe en ook de daarmee te behalen turbodruk, zonder dat de toelaatbare druk overschreden wordt. Vaak heb je na deze behandeling ook iets meer vermogen.
Re: Noodloop
hoi
volgens mij heeft bijna iedereen hier al wel eens meegemaakt dat ie in noodloop gaat
bij mij was het volgas omhoog een bult op met ongeveer 140 en beladen (in duitsland)
en tot 2 keer toe na het terug schakelen van 6 naar 5 in noodloop, terug in nederland
uit laten lezen en stond overboost in de fout code wat wel kan kloppen ,bult op dus volle turbo druk
en dan trap je de koppeling ,in toerental zakt weg, maar turbo is nog vol in toeren dus even overdruk
als de waste gate dan te laat is (of welke klep er ook al voor zorgt ) dan heb je al een fout melding en noodloop
daarna nog na o.a. naar zweden geweest geen last meer gehad en toch wel 5000 km geleden
wat ik na dit lange verhaal wil zeggen ,probeer eens met caravan net voor dat je overschakeld even het gas
langzaam los laten zodat de turbo al een beetje af kan toeren dan pas koppeling in en schakelen
als je geluk hebt gaat het goed , dan weet je dat een langzame waste gate hebt of inderdaad die
turbo geometrie langzaam is beide volgens mij geen ernstig probleem wel vervelend
sucses
volgens mij heeft bijna iedereen hier al wel eens meegemaakt dat ie in noodloop gaat
bij mij was het volgas omhoog een bult op met ongeveer 140 en beladen (in duitsland)
en tot 2 keer toe na het terug schakelen van 6 naar 5 in noodloop, terug in nederland
uit laten lezen en stond overboost in de fout code wat wel kan kloppen ,bult op dus volle turbo druk
en dan trap je de koppeling ,in toerental zakt weg, maar turbo is nog vol in toeren dus even overdruk
als de waste gate dan te laat is (of welke klep er ook al voor zorgt ) dan heb je al een fout melding en noodloop
daarna nog na o.a. naar zweden geweest geen last meer gehad en toch wel 5000 km geleden
wat ik na dit lange verhaal wil zeggen ,probeer eens met caravan net voor dat je overschakeld even het gas
langzaam los laten zodat de turbo al een beetje af kan toeren dan pas koppeling in en schakelen
als je geluk hebt gaat het goed , dan weet je dat een langzame waste gate hebt of inderdaad die
turbo geometrie langzaam is beide volgens mij geen ernstig probleem wel vervelend
sucses
- Lammert & Fenn@
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
- Locatie: Buunermond
Re: Noodloop
Heb dit vorig jaar net na aanschaf van onze bus ook mee gemaakt, zeer vervelend. Na het uitlezen gaf hij aan dat er teveel druk opgebouwd werd en dat kon dan niet "afgevoerd" worden en vandaar die noodloop als dit niet zou gebeuren zou de motor anders opgeblazen worden! Ook gevaarlijk als je op de snelweg rijd, je blaast lekker door en alle fut is er in eens uit. Uit eindelijk moest er bij ons een nieuwe turbo in en geen problemen weer gehad gelukkig. Hoop voor je dat het mee valt en dat je een goede en veilige vakantie hebt.
Gr Fenn@
Gr Fenn@
Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: Noodloop
Als je op de snelweg rijd is het altijd rechtuit.Lammert & Fenn@ schreef:Ook gevaarlijk als je op de snelweg rijd
Dus even van contact en de motor gelijk weer starten.
Je zakt dan hooguit 15 kilometer in snelheid.
Maar ik heb 4 weken terug een nieuwe turbo er in gekregen.
Kost je 1200 euro (ex)
"oude" heb ik hier thuis liggen compleet met spruitstuk.
Zal als ik tijd heb hem een demonteren en schoon maken.
Re: Noodloop
Hoi allemaal,
Bedankt voor de reactie's.
Morgenvroeg ga ik er mee naar de garage. Hoop dat ze wat "eenvoudigs" vinden.
Ik zit niet te wachten op een stukke turbo..... Prijzige boel.
Heb de bus net een paar maanden. Al een grote beurt + nieuwe wp gedaan en twee nieuwe bandjes. Wordt een beetje te veel van het goede.
Ik zal eens gaan schakelen zoals Emil beschrijft.
Bussie moet donderdag wel voor de caravan!
Fenn@ was jullie bus nog nieuw toen dit gebeurde?
Jullie horen wel hoe het afloopt.
Tjooooowww
Bedankt voor de reactie's.
Morgenvroeg ga ik er mee naar de garage. Hoop dat ze wat "eenvoudigs" vinden.
Ik zit niet te wachten op een stukke turbo..... Prijzige boel.
Heb de bus net een paar maanden. Al een grote beurt + nieuwe wp gedaan en twee nieuwe bandjes. Wordt een beetje te veel van het goede.
Ik zal eens gaan schakelen zoals Emil beschrijft.
Bussie moet donderdag wel voor de caravan!
Fenn@ was jullie bus nog nieuw toen dit gebeurde?
Jullie horen wel hoe het afloopt.
Tjooooowww
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: Noodloop
De computer gaf code 16618. Niet meer de juiste druk onder belasting. Volgens monteur kon het heel goed zijn dat de schoepjes in de turbo een beetje vast zijn gaan zitten, dat ze moeilijk los komen. Op zijn advies ben ik een dikke drie kwartier gaan rijden op de snelweg. De turbo goed heet laten worden door flink in de toeren te gaan rijden. Lekker optrekken en af en toe terug laten zakken, terug schakelen en weer op toeren trekken. Dit doe ik anders nooit. Ik ben een rustige rijder.
Na dit rijden is de labtop er weer aan gehangen en gaf ie geen foutmelding.
Ik hoop dat het nu niet meer voor gaat komen. Ik ga iets pittiger rijden.
Ga morgen met de caravan op pad en ben benieuwd.
Overigens zei de monteur het zelfde als Olle griese: Koppeling in, even van contact en weer starten tijdens het rollen. Dit voorkomt gevaarlijke toestanden op de snelweg.
Nou, de mazzel en Tjooooooowwwww
Na dit rijden is de labtop er weer aan gehangen en gaf ie geen foutmelding.
Ik hoop dat het nu niet meer voor gaat komen. Ik ga iets pittiger rijden.
Ga morgen met de caravan op pad en ben benieuwd.
Overigens zei de monteur het zelfde als Olle griese: Koppeling in, even van contact en weer starten tijdens het rollen. Dit voorkomt gevaarlijke toestanden op de snelweg.
Nou, de mazzel en Tjooooooowwwww
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Noodloop
Zo af en toe moet je de boel nog eens schoonbranden, trappen met dat ding Anders krijg je een luie bus.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: Noodloop
Gaas schreef:De computer gaf code 16618. Niet meer de juiste druk onder belasting. Volgens monteur kon het heel goed zijn dat de schoepjes in de turbo een beetje vast zijn gaan zitten, dat ze moeilijk los komen. Op zijn advies ben ik een dikke drie kwartier gaan rijden op de snelweg. De turbo goed heet laten worden door flink in de toeren te gaan rijden. Lekker optrekken en af en toe terug laten zakken, terug schakelen en weer op toeren trekken. Dit doe ik anders nooit. Ik ben een rustige rijder.
Na dit rijden is de labtop er weer aan gehangen en gaf ie geen foutmelding.
Ik hoop dat het nu niet meer voor gaat komen. Ik ga iets pittiger rijden.
Ik rij altijd pittig maar bij mij heeft hij het ook, soms 1 keer maar ook wel is 2 tot 3 keer achter elkaar.
Mijn bus is van januari 2009 174 pk automaat.
En een automaat op de snelweg uitzetten gaat wel maar starten gaat niet zonder dat je de rem indrukt.
Maar niet alleen bij warme motor heel vaak bij koude motor als ik net 500 meter heb gereden, dus dat kan volgens mij niet de hoge druk van de turbo zijn dan.
Zal volgende week naar garage brengen i.v.m vakantie zoeken ze daar maar uit wat het is, ben het eigenlijk een beetje zat met deze storing, hij is al is naar de garage geweest en ze zeiden dat ze wat hadden vervangen maar hij heeft het nog steeds.
gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
- Lammert & Fenn@
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
- Locatie: Buunermond
Re: Noodloop
Nee geen nieuwe bus eentje van 2005, vorig jaar november gekocht en direct al noodloop problemen. En niet tijdens het test rijden he, zijn 2x terug geweest om te kijken en te proef rijden. Hebben de bus zonder gekochte garantie gekocht omdat de garage aan de andere kant van het land zat en je voor wat kleins toch niet terug gaat. Alleen de turbo was een wat groter geval en hebben de garage daar op aan gesproken, vooral ook omdat de slang naar de turbo met een tyrip vast zat. De bus had een grote beurt gehad dus dit moet zijn gezien. Samen met de garage zijn we er naar tevredenheid uit gekomen. Was ook met de schoepen wat mis, draaide klem/vast en dan ging de bus in de noodloop.
Had idd de sleutel uit contact kunnen halen maar als je de bus nog geen dag hebt en niet kent ben je er niet zo driest mee, althans ik niet op de snelweg. En had ook geen idee wat het zou kunnen zijn de 1e keer met uitlezen gaf de computer dan ook niets aan. De 2e keer naar steeds weer noodloop wel.
Binnen een week was het allemaal weer ok, gelukkig.
Heb 't bussie trouwens net weg gehad, problemen met de airco zal ook niet . Een of ander pompje werkt niet goed heb ik weer met dit weer Dan de barco maar gebruiken en hopen dat voor de vakantie alles weer goed is.
Groetjes Fenn@
Had idd de sleutel uit contact kunnen halen maar als je de bus nog geen dag hebt en niet kent ben je er niet zo driest mee, althans ik niet op de snelweg. En had ook geen idee wat het zou kunnen zijn de 1e keer met uitlezen gaf de computer dan ook niets aan. De 2e keer naar steeds weer noodloop wel.
Binnen een week was het allemaal weer ok, gelukkig.
Heb 't bussie trouwens net weg gehad, problemen met de airco zal ook niet . Een of ander pompje werkt niet goed heb ik weer met dit weer Dan de barco maar gebruiken en hopen dat voor de vakantie alles weer goed is.
Groetjes Fenn@
Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Noodloop
@ Gaas,
wat was het nu?
Goede vakantie gehad?
wat was het nu?
Goede vakantie gehad?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Noodloop
Peter, nog steeds het zelfde. Af en toe schiet ie in de noodloop.
Ben nu bezig me aan te wenden eenst het gaspedaal los te laten en dan pas te koppelen en terug/op te schakelen. Wat Emil zei: de turbo de kans te geven af te toeren........
Maar het blijft natuurlijk een giga vervelende kwestie. Heel vreemd. Blijkt echt wel een vaak voorkomend probleem bij de T5 te zijn. Verder rijdt ie als een tank maar dit geneuzel is wel een domper. Het rijdt niet zo relaxed meer omdat je constant denkt dat het zaakje weer in de noodloop kan gaan.
Een ander feitje is dat m'n garage niet echt om de hoek zit. Heb deze vlak bij m'n werk zitten. Dan gooi ik een fiets achterin en ga naar m'n werk. Nu is dat een heel gedoe.
Als het vaker gaat voorkomen en de vakantie voorbij is zet ik hem daar maar eens neer.
Maarja, dan zullen ze wel zeggen dat er toch een ander turbo om moet. Kost veel geld. En is het dan echt klaar.......... Anders heb je pas echt gesodemieter. Het blijft een heel vage klacht.
Onze vakantie was bere gezellig. Stonden week 28 en 29 in de jou wel bekende provincie ZEELAND. Heerlijk weer gehad, mooie camping en een fantastisch strand.
Nou, de mazzel maar weer. Tjooooooooowwww
Ben nu bezig me aan te wenden eenst het gaspedaal los te laten en dan pas te koppelen en terug/op te schakelen. Wat Emil zei: de turbo de kans te geven af te toeren........
Maar het blijft natuurlijk een giga vervelende kwestie. Heel vreemd. Blijkt echt wel een vaak voorkomend probleem bij de T5 te zijn. Verder rijdt ie als een tank maar dit geneuzel is wel een domper. Het rijdt niet zo relaxed meer omdat je constant denkt dat het zaakje weer in de noodloop kan gaan.
Een ander feitje is dat m'n garage niet echt om de hoek zit. Heb deze vlak bij m'n werk zitten. Dan gooi ik een fiets achterin en ga naar m'n werk. Nu is dat een heel gedoe.
Als het vaker gaat voorkomen en de vakantie voorbij is zet ik hem daar maar eens neer.
Maarja, dan zullen ze wel zeggen dat er toch een ander turbo om moet. Kost veel geld. En is het dan echt klaar.......... Anders heb je pas echt gesodemieter. Het blijft een heel vage klacht.
Onze vakantie was bere gezellig. Stonden week 28 en 29 in de jou wel bekende provincie ZEELAND. Heerlijk weer gehad, mooie camping en een fantastisch strand.
Nou, de mazzel maar weer. Tjooooooooowwww
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: Noodloop
hallo ook een aantal malen het zelfde gehad .
Met een bus vol ski spullen en op weg naar Zagreb en daar na op de terugweg ook en idd zelfs op de snelweg bij snel opschakelen ging ie ineens in de noodloop, bleek bij mij dat de katalysator los in zijn behuizing zat . Katalysator vervangen ( gelukkig garantie ) en tot nu toe ( 3 maanden lang ook weer regelmatig richting oostenrijk zwaar beladen ) geen enkel probleem meet
Met een bus vol ski spullen en op weg naar Zagreb en daar na op de terugweg ook en idd zelfs op de snelweg bij snel opschakelen ging ie ineens in de noodloop, bleek bij mij dat de katalysator los in zijn behuizing zat . Katalysator vervangen ( gelukkig garantie ) en tot nu toe ( 3 maanden lang ook weer regelmatig richting oostenrijk zwaar beladen ) geen enkel probleem meet
4motion TDI 174 pk maar nu ???
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Noodloop
@Gaas, heb je hem al eens uitgelezen met de VagCom. Je mag ook een keer bij mij langskomen om uit te lezen. Volgens mij is dat wat dichter bij huis voor jou.
Ik heb een aardig nieuwe software versie, dus misschien komen er nog wat andere foutcodes uitrollen.
Neem maar even contact met me op
Ik heb een aardig nieuwe software versie, dus misschien komen er nog wat andere foutcodes uitrollen.
Neem maar even contact met me op
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: Noodloop
Heb hetzelfde probleem gehad met een 130 pk,
Van alles geprobeerd om schoepen turbo gangbaar te krijgen, bij koude turbo ging het mechanisme goed echter bij warme/hete turbo liep de schoepverstelling af en toe weer vast. Nieuwe turbo gemonteerd en EGR eruit gegooit inmiddels 15000 km verder en geen noodloop meer meegemaakt.
Het vast lopen van die schoepen komt overigens door de EGR.
Van alles geprobeerd om schoepen turbo gangbaar te krijgen, bij koude turbo ging het mechanisme goed echter bij warme/hete turbo liep de schoepverstelling af en toe weer vast. Nieuwe turbo gemonteerd en EGR eruit gegooit inmiddels 15000 km verder en geen noodloop meer meegemaakt.
Het vast lopen van die schoepen komt overigens door de EGR.