Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor uit elkaar

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Roger B. (11)61 »

de stoters wel, maar die zou ik (na 370.000 km) sowieso ook vervangen hebben, nokkenas nietes te zien, klepzittingen ook niet en de kleppen tel ik er zeven omdat zeven stoters deuken/scheurtjes hebben
de steeltjes zijn nauwelijks zichtbaar krom

bij renault 21 al eens gezien dat er inderdaad echt S-bochten in de klepstelen zaten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Pascal-141 »

rick_k schreef:Uit elkaar is nooit zo moeilijk. In elkaar wel, steekt nogal krap met turbos. Ikzelf wou kijken of ik een grotere turbo op de T4 kon zetten. Kon goedkoop aan een turbo (TD-04) komen.

Lijkt me wel leuk om te proberen.

mvg Rick
Ja hoor , grotere turbo voor een ACV is mogelijk ...
Afbeelding
:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: Motor uit elkaar

Bericht door MarcoBT4 »

Zodan Pascal kon die niet groter :adhd gaat dat wel passen met de ruimte
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Motor uit elkaar

Bericht door SCOTT »

Afbeelding

Nu kan je de turbo houden van de T4 Roger, de grotere heb je nu ook al :knipoog


:driveT4 :toppie :love
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Motor uit elkaar

Bericht door rick_k »

Van een oude vrachtauto turbo kan je ook een mooie straalmotor maken.

Nee, ik moet nog kijken wat ik ga doen. Misschien dat ik alleen me Peugeotje onwijs ga opfokken...

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja ,we zijn weer wat verder..... of eigenlijk niet :nuts

bij het monteren van de krukas met de nu\ieuwe lagers bleek dat ie niet meer verdraaid kon worden als je de derde lagerbok aangetrokken had... e.e.a. laten checken en ondertussen nog effe nagedacht over de dag dat het gebeurd was.....

Ik heb eerder al motoren gezien met distributieschade, en die kon je allemaal starten (sloegen uiteraard niet aan) mijn motor echter werd door de startmotor niet meer verdraaid als je probeerde te starten.....

Het verwachtte antwoord is vandaag gekomen: de krukas is krom/getrodeerd waardoor ie vastloopt in de lagers als je die aantrekt. Het is natuurlijk niet gek veel, maar wel TE veel....

Nou is zo'n krukas een log lomp stuk staal dus om dat krom te slaan bij een distributiebreuk...... wil niet weten hoe de drijfstangen en zuigers er daadwerkelijk aan toe zijn en al helemaal niet wat er allemaal mee kan gebeuren als ik die weer gebruik...............

DUS...... de volgende stap is de huidige motor uitbouwen, demonteren en hopen dat die krukas nette tappen heeft, demotor heeft wellicht één of meer cilinders met fors compressieverlies en dus misschien een gebroken zuigerveer oid.
Ik wil het blok van mijn originele motor met de krukas en drijfstangen met zuigers van de huidige motor opbouwen met nieuwe zuigerveren en hoofd/drijfstanglagers en de inmiddels gereviseerde kop van de originele motor.

De kop heeft 8 nieuwe klepgeleiders, klepzittingen zijn gefreesd, kleppen ingeslepen in de zittingen en meteen gemonteerd met nieuwe seals, pasvlak is gevlakt en de in- en uitlaatpoorten zijn goed gereinigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik denk dat de huidge motor voor mijn vakantie wel de geest gegeven zal hebben................ ik doe niet aan zomervakantie, als ik al vakantie neem is dat in de winter om met de honden in de sneeuw te werken met de slee..........

verder is vakantie meestal thuis verbouwen...........

maar ik hoor steeds meer minder frisse geluiden uit mijn motor en hij blaast al een tijdje olie langs de vuldop naar buiten.... binnenkort even een weekje of anderhalf geen werk inplannen en even aan de slag ermee...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: Motor uit elkaar

Bericht door noorwegen »

Hei Roger,

je zegt in je laatste bericht: "en hij blaast al een tijdje olie langs de vuldop naar buiten".
Wat wil dat zeggen?
Ik zie nl ook wat olie bij mijn vuldop, rond de rubberen rand.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mij is alles rechts van de intercooler (als je ervoor staat en naar de motor kijkt links van de intercooler) glimmend nat zwart..... dus niet een randje vochtig bij de rubber van de vuldop :bifun

Overigens heb ik net de laatste kilometers met de huidige motor gereden................. in Duiven werd het ineens zwaar mistig achter me........ wit/lichtblauwe rook met sterke geur van oliestook......................................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Egbert&Manon »

Binnenkort een sleuteldag/workshop bij jou thuis Roger?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Motor uit elkaar

Bericht door offline »

Roger B. (11)61 schreef:Overigens heb ik net de laatste kilometers met de huidige motor gereden................. in Duiven werd het ineens zwaar mistig achter me........ wit/lichtblauwe rook met sterke geur van oliestook......................................
Nieuwe paus? :knipoog :knipoog

Offline
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Roger B. (11)61 »

Egbert&Manon schreef:Binnenkort een sleuteldag/workshop bij jou thuis Roger?

Egbert
nou....dit doe ik niet thuis..... vorige keer wel, blijft behelpen zonder brug en zo.....maar heb goede vriendschapsrelatie opgebouwd met een garagist hier in de buurt, mag daar de boel uitbouwen, motor opbouwen en weer inbouwen (verder onderhoud en reparatie mag ik ook in zijn werkplaats zelf doen... zowel aan de VW als aan de MX-5 ......alleen de gasinstallatie laat ik lekker door hem doen, heeft hij ook ingebouwd voor me.) En als ik hem zo nu en dan eens een helpende hand kan bieden doe ik dat uiteraard net zo graag.

Deze man is zo makkelijk en meedenkend en meewerkend dat ik hem niet ga bezwaren met een bezoek van een x-aantal WJW-ers in zijn werkplaats.....de man moet zijn werk ook nog kunnen doen lijkt me (ik ben met mijn auto ook gebonden aan zijn openingstijden (8.00-17.30 ma-vrij en za 8.30-12.30))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Egbert&Manon »

Lijkt mij ook een stukkie makkelijker in een garage te werken.


Die 128pk ABT-chip werkt die op beide motoren?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Roger B. (11)61 »

?? waarom niet, beide motoren zijn identiek, beide ACV motor............Het motormanagement is niet gewijzigd destijds bij de motorwissel.........

straks komt mijn originele motor weer terug met andere krukas, drijfstangen en zuigers (uit de huidige motor waarschijnlijk) en nieuwe hoofd- en drijfstanglagers, nieuwe zuigerveren, nieuwe kleppen in de originele kop (die voorzien is van nieuwe klepgeleiders en klepsteelrubbers , volledig gereinigd is en waarvan de zittingen gefreesd zijn) met nieuwe klepstoters.
Turbo op de huidige motor is de nog originele turbo van mijn bus, en komt ook weer na de ombouw terug er op
Brandstofpomp heb ik in het verleden vanwege een probleem een keer vernieuwd, maar dat hielp niet, mijn originele pomp destijds verkocht voor het zelfde bedrag als waarvoor ik deze gekocht had (deze heeft ongeveer 200.000 km minder gelopen)

moet nog effe distributieset en koppakking regelen, de rest ligt al klaar.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Motor uit elkaar

Bericht door Egbert&Manon »

Ik dacht dat je motor en electronica gezamelijk in 1 ruk zou overzetten, waarbij de ene wel en de ander niet de chip zou hebben....snappie.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie