Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remschijven blijven krom trekken!

vragen over de T4
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door robinh »

Eind mei heeft mijn T4 bij een grote beurt nieuwe remschijven en remblokken voor gekregen inclusief een rechter remleidig (rubberen gedeelte)
Op mijn verzoek zijn de achterwielen met de voorwielen gewisseld ( links en rechts bleven apart).
Ook is het linker voorwiellager vervangen de wielen uitgebalanseerd en de auto uitgelijnd.
Nadat ik de auto ophaalde en naar huis reed merkte ik dat de auto redelijk veel naar rechts trok.
Ik besloot het maar even aan te kijken omdat ik de auto ivm mijn werk even niet wilde missen.
Na ongeveer 2 weken begon de voorkant van de auto te trillen alsof ik over dwarsribbels reed bij afremmen bij snelheden boven de 70km/h.
Dit trillen werd steeds erger en dus terug naar de garage die kromme remschijven concludeerde en deze incl. blokken kostenloos verving.
Er was op dat moment geen tijd om de voor en achterwielen weer terug te wisselen , daar zou ik nog een keer voor langs komen.
Eind goed al goed zou je denken , maar dat kon ik vergeten want weer 2 weken later begon het gedonder opnieuw , exact het zelfde
weer trillingen voor.
Terug naar de garage waar bleek dat beide schijven weer krom waren , deze keer werden de schijven afgedraaid , de wielen uitgebalanceerd , camber en toespoor bijgesteld en weer uitgelijnd door de Firma Brouwer maar de voor en achterwielen waren niet terug gewisseld.
Ook dit was garantie van mijn garage en koste mij niets.
De auto was klaar voor de vakantie ,nog even netjes ingeremd (ongeveer 500 km ) en hup de bergen in van Duitsland, Oostenrijk en Noord Italie (de Dolomieten).
En je gelooft het of niet maar na de eerste week begon het trillen weer en dat met afdalingen van wel 22% en daar word je niet vrolijk van.
Kent een van jullie dit probleem ?
Robinh

ps ; de auto trekt nog steeds naar rechts.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door Multivan Generation »

naar rechts trekken,
lijkt mij een banden kwestie ?

Welke kwaliteit van remonderdelen is er gebruikt?
Als je even hard geremd hebt en je komt hij het stoptlicht aan,
haal je dan ook wel eens je voet even van het pedaal?
Heb je een automaat?
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 04 aug 2010, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door Roger B. (11)61 »

remklauw vast, loopt de rem aan en trekt de hete schijf krom omdat bij stilstand de plek waar de blok op de schijf gedrukt zit sneller of minder snel afkoelt dan de rest...

na een stukje rijden voorzichtig afremmen op de motor zonder remmen, en alleen voorzichtig het laatste stukje remmens tot stilstand komen.....voorzichtig dat je je handen niet brandt, en aan de velgen voelen, denk dat rechtsvoor heet is en de andere drie warm.........

als dat zo is is het een flutgarage mijns inziens dat ze dit tot 3 keer toe niet opmerken.


Tja Peter alles wat jij noemt als oorzaak voor het kromtrekken van de remschijven is bestuurder gerelateerd, dan had ie het voorheen ook gehad, of hij heeft zijn rijstijl na het vervangen van de remmen gewijzigd..................................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door guust-flater »

Naar rechts trekken lijkt mij ook een bandenprobleem.

Kromtrekken van de schijven zal waarschijnlijk wel met de remmen te maken hebben die blijven hangen.
Als het zowel links als rechts is zal het wel niet in de klauwen zelf zitten maar ergens anders in het systeem.

Inderdaad zou je het blijven hangen kunnen constateren door na het remmen bij bijna stlstand de rem los te laten dan merk je wel of hij doorremt of weer vrijloopt.
Ook voelen aan de velgen of ze inderdaad niet gloeiendheet zijn of kijken naar de remschijven die waarschijnlijk helemaal blauw zien of sporen van vet op de velgen omdat dit gaat smelten bij die temperaturen.
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door robinh »

Hallo heren,
Bedankt voor jullie reacties en ik zal jullie vragen beantwoorden zover als dat gaat.
Ik rij al 5 jaar met deze bus en rem ook al 5 jaar het zelfde dwz ik hou nooit lang de rem ingetrapt als ik stil sta , de remklauwen lopen niet aan , dit heb ik al div keren getest want in het verleden had ik wel een vastgelopen remklauw.
Ik heb geen automaat en weet niet welk merk remschijf/blokken er gebruikt zijn.
Mijn garage-houder heeft geen byzonderheden opgemerkt mbt de schijven of klauwen en hij is zeer serieus met zijn vak bezig.
Mijn velgen zijn niet heet maar na een pittige afdaling in de bergen wel lekker warm.
Ik probeer kort te remmen om 'glaze remmen" te voorkomen.
Kortom het is mij een raadsel waarom dit iedere keer gebeurt.
Wie kan nog iets bedenken!!??
robinh
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door Roger B. (11)61 »

inferieure schijven dan toch?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door guust-flater »

Tja, die indruk krijg ik ook.

Als ik het goed begrijp is het probleem ontstaan nadat de schijven en blokken preventief zijn vervangen.
Daarvoor had je dus geen probleem wat zou duiden dat het niet in het hydrolische remcircuit zit.

Daarna heb je dus nog 2x de remschijven en de blokken vervangen.
Aangezien dit door dezelfde garage is gebeurd zou het ook wel 2x met hetzelfde merk onderdelen gebeurd kunnen zijn.

Mijn advies zou zijn om terug naar de garage te gaan en vragen of ze andere merk schijven en blokken eronder willen zetten.
Dat moet geen probleem zijn want elke onderdelenleverancier kan deze van diverse fabrikanten leveren.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door Multivan Generation »

ik ben het met de vorige schrijvers eens.
Ga voor brembo of zimmermann schijven (eventueel geperforeerde zimmermanns)

en je probleem zal, zo denk ik, weg zijn en weg blijven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door guust-flater »

En vergeet ook zeker de blokken niet.
Een kromme schijf hoeft zeker niet alleen veroorzaakt te worden door foute kwaliteit of tolerantie van de schijven.
Als ze krom trekken door hitte is de kans groot dat de remblokken het probleem zijn.

Allebei vervangen dus.
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door gait »

guust-flater schreef:En vergeet ook zeker de blokken niet.
Een kromme schijf hoeft zeker niet alleen veroorzaakt te worden door foute kwaliteit of tolerantie van de schijven.
Als ze krom trekken door hitte is de kans groot dat de remblokken het probleem zijn.

Allebei vervangen dus.
Hoe bedoel je dat? krom trekken door de remblokken? Wat is dan het probleem met de remblokken?
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door guust-flater »

De compound van een remblok is belangrijk voor de mate waarin een remblok zijn werk doet.
Een remblok moet nou eenmaal voor optimale wrijving zorgen om de schijf af te remmen en wrijving=warmte.
Simpelweg zou je dus kunnen zeggen wrijving=warmte dus te veel wrijving= te veel warmte, waardoor een schijf zo heet kan worden dat deze door ongelijke afkoeling kromtrekt.

Ik zeg met opzet simpelweg.
Ik heb zelf 10 jaar geraced op circuits en niets is zo complex als de keuze van remblokken. Je kan nog zoveel pk's zoeken in je wagen, een verkeerde set remblokken en alles is voor niets.
Het is mij zefs overkomen dat alles zo heet werd dat de remmen letterlijk in brand vlogen, dan zie je van die mooie roodgloeiende schijfjes met de vlammen eruit. :groteogen Dan zit er dus echt geen sealtje meer in je remklauw en heeft de olie vrij spel.

Normaal gesproken zou bij gewoon gebruik van een straatauto het te warm worden in ons land niet mogen overkomen met wat voor blokken je ook rijdt. Ga je in het buitenland de bergen in of liever gezegd af dan kan de keuze wel belangrijk zijn.

Het lastige van het hele verhaal is helaas dat je aan de buitenkant niet kan zien of je een goede remblok in handen hebt.
Ook de prijs is niet bepalend,maar grofweg kan je wel zeggen dat goedkope remblokken meestal een harde compound hebben
wat meestal resulteerd in een wat langere remweg.
Maar ook hier is geen wet voor, het ligt ook aan de bedrijfstemperatuur e.d.

Feit is dat remmen te warm kunnen worden door de blokken dus zeg ik bij problemen vervangen. Het is over het algemeen ook maar een kwestie van een paar tientjes
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door gait »

Duidelijk verhaal. Volgens mij moet je goed je best doen als je op de normale wegen met een standaard auto de schijven krom wil remmen door verkeerde blokken, vandaar mijn vraag. Ik geloof er zelf dus niet in dat het in dit geval door de remblokken komt, maar op het circuit of bergen o.i.d. is dit natuurlijk heel anders. Ik ben het wel volledig met je eens dat het geen discussiepunt is als je de schijven vernieuwd, remblokken dus ook vervangen! Ik wacht in spanning de oplossing af.
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door robinh »

Bedankt voor deze lessen in remtechniek , hier heb ik heel veel van geleerd en zal jullie opmerkingen de garage eigenaar laten lezen , nog 1 vraag over het krom trekken van de schijven en die is ; kunnen afgedraaide schijven voor een tweede keer kromtrekken?
bedankt
robinh
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door guust-flater »

Jazeker, die kunnen gewoon weer kromtrekken en afhankelijk van hoeveel ze afgedraaid zijn misschien nog wel eerder als nieuw.
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Remschijven blijven krom trekken!

Bericht door guust-flater »

Maar loop alle opties nog een keer na.
Verzeker je ervan dat de blokken niet op de een of andere manier toch aanlopen of blijven hangen, dat zou een hitteprobleem kunnen veroorzaken.

Uit ervaring weet ik, en dat zal misschien ook wel op te Techday met remmen verwisselen voorkomen, dat als je nieuwe schijven en remblokken gaat monteren je na het monteren van de schijven jezelf afvraagt hoe je in godsnaam die remblokken ertussen moet krijgen. :gif

Vaak slecht afgewerkte grondplaten van remblokken die daardoor net iets te groot of te dik zijn, eventuele piepplaatjes die een compleet andere vorm of bevestiging hebben, remklauwzuigers die door corrosie of vuil net niet die laatste millimeter terug gaan, roest aan de klauwen....

Maar goed een beetje garagebedrijf zal dit ook wel weten.... het zal geen klaar terwijl u wacht firma zijn.
Plaats reactie