Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor te warm

vragen over de T4
flippie
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 mar 2007, 08:31
Locatie: joure

Motor te warm

Bericht door flippie »

Hallo WjW ers

Ik heb met de vakantie naar kroatie een probleempje met de tempratuur gehad met mijn T4 2.5 tdi ACV.
Als ik in de bergen moest klimmen liep de temp. op bijna tot het kookpunt.
Zonder caravan geen last, ook niet in de bergen.
In duitsland naar de VW dealer gegaan en die hebben alles gecontoleerd waterpomp, thermostaat, koppakking, vinnen, konden niets vinden, alleen met het uitlezen dat er sensoren van de vinnen defekt zouden zijn.
Deze vernieuwd € 270.- aftikken en verder gegaan.
Na een 50 a' 60 km weer het zelfde, toch maar doorgereden ( zo nu en dan de kachel er bij aan ).
Zo kon ik de temp. wel binnen de norm houden.
Alleen als ik moet klimmen en als ik in Nederland boven de 90 km. rijdt wordt hij te warm.
Wie weet wat dit kan zijn??????

Gr. Fred.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor te warm

Bericht door Roger B. (11)61 »

gaan de koelventilatoren wel aan? heb je airco? (zet die eens uit, gaan de fans dan ook aan als je motor warm wordt)

het kan ook een verstopping ergens in het koelsysteem (radiator bijvoorbeeld) zijn.

moet je ook koelvloeistof bijvullen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
flippie
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 mar 2007, 08:31
Locatie: joure

Re: Motor te warm

Bericht door flippie »

Hallo Roger.
Ja de vinnen gaan aan en draaien nog even door als ik de motor uit zet, als hij goed warm is.
Ik hoef geen koelvloeistof bij te vullen.
En mijn T4 heeft helaas geen airco.
Ik heb de klepjes achter de vin die op temp. open gaan al vast gezet zodat hij altijd open staat.
Ik zat zelf ook al te denken (omdat er verder bijna niets overblijft ) aan de radiateur.
Misschien dat de doorstroming niet meer goed is.
Nu heb ik gehoord dat je die kan laten doorspoelen (reinigen) heeft iemand hier ervaring mee???
Of kan ik er beter een nieuwe op zetten?

Ik hoor het wel.
Gr.Fred.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Motor te warm

Bericht door dennisvt4 »

wordt ie wel te heet ? dan moet ie het toch eruit gooien ? , de wijzer in het dashboard is niet erg zuiver die geeft 90 graden aan als die daar in de buurt zit gaat ie wat hoger dan schiet de wijzer een stuk hoger

en hou hebben ze de thermostaat gecontroleerd ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor te warm

Bericht door Roger B. (11)61 »

thermostaat controlleren? je denkt toch niet dat een dealer daar aan begint he? vervangen dat ding, en dan hebben ze nog gelijk ook, dat controlleren kost aan uurloon minimaal hetzelfde als een thermostaat kost.......

tja, als je mazzel hebt is de radiateur inderdaad te reinigen, maar soms kan dat kans op lekkage vergroten... geen idee wat een nieuwe kost (of een nieuw binnenwerk) maar als dat betaalbaar is zou ik voor nieuw gaan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Motor te warm

Bericht door dennisvt4 »

vandaar dat ik het ook vroeg over de thermostaat, deze is denk ik niet los geweest en ook niet vervangen, teminste dat haal ik niet uit het verhaal alleen wat sensors vervangen en div controleren en 270 euro aftikken

als ik thermostaat los heb vervang ik hem ook meteen zijn dan ook de koste niet
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor te warm

Bericht door Roger B. (11)61 »

aftermarket heb je hem voor pakweg 10 euro....bij VW schrik je je lam, meen dat het bijna 35 euro was
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Motor te warm

Bericht door Rotor »

Het zou ook nog de waterpomp kunnen zijn, maar wel raar ze vervangen een aantal sensoren die aan moeten geven dat er een fout is, geeft zo'n sensor aan dat de motor te warm is, dan moet je het probleem oplossen en niet een sensor vervangen die aangeeft dat er wat fout is, en ja natuurlijk kan een sensor ook stuk zijn, maar gebleken is dat deze dus nog goed waren.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor te warm

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik begreep dat de sensor voor de fan vervangen was
(het thermocontact dus)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Motor te warm

Bericht door Rotor »

Uit het verhaal lees ik dat de ventilatoren wel draaiden, en ook nog een poosje na draaiden, dus de thermocontact werkte wel.
flippie
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 mar 2007, 08:31
Locatie: joure

Re: Motor te warm

Bericht door flippie »

Hallo allemaal,
Ik heb de rekening nog even bekeken en ze hebben toch echt de thermostaat gecontroleerd voor €35.-
Hij heeft idd koelvloeistof eruit gegooid, ben direkt gestopt en even gewacht en toen bijgevuld.
De eerste de beste camping opgezocht en naar de vw gegaan.
Dus hij is echt wel te warm geweest, m'n meter staat altijd strak op 90 graden, ik rij nu een week rond in Nederland en niets aan de hand.
Als ik de caravan erachter knoop en +/- 100km. rijdt begint hij op te lopen, bij 80km zakt hij weer.
Ik heb deze bus al 6 jaar voor de caravan en dit nog nooit gehad, altijd precies 90 graden ook in de bergen.
Ik zal morgen eens rond bellen voor een radiateur.

Gr. Fred.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor te warm

Bericht door Roger B. (11)61 »

flippie schreef:......................
Ik hoef geen koelvloeistof bij te vullen..............
Gr.Fred.
flippie schreef:.......
Hij heeft idd koelvloeistof eruit gegooid, ben direkt gestopt en even gewacht en toen bijgevuld........
Gr. Fred.
Werkt lekker zo, als je tegenstrijdige antwoorden geeft op vragen wordt het lastig de bepalen wat er aan de hand is :lach
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor te warm

Bericht door Roger B. (11)61 »

flippie schreef: In duitsland naar de VW dealer gegaan en die hebben alles gecontoleerd waterpomp, thermostaat, koppakking, vinnen, konden niets vinden, alleen met het uitlezen dat er sensoren van de vinnen defekt zouden zijn.
Deze vernieuwd
Gr. Fred.
Rotor, in zijn eerste bericht schreef ie toch echt dat de sensoren van de koelfans vervangen zijn omdat de computer aangaf dat deze stuk zouden zijn........

De opmerking later dat de fans draaien was volgens mij over de situatie NU, dus na het vervangen. Of de sensoren vooraf daadwerkelijk stuk waren kun je je afvragen..... Typisch moderne werkplaats aktie, de computer zegt dat is stuk, dus dan vervangen we dat.... Zelf diagnose stellen is te lastig
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Motor te warm

Bericht door Rotor »

Okee Roger, je hebt gelijk, maar ik las alle berichten in één keer, maar ik hou het op de waterpomp, zoiets dat de schoepen versleten zijn, dus weinig water verplaatsing.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor te warm

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb het zelf nog nooit gezien, wel een paar keer verhalen over gehoord..(niet bij de T4 overigens). maar die schoepen bij een TDI zijn van gietijzer.....waarvan moet dat verslijten?

verstopte radiateur (uitwendig (lucht) of inwendig (koelvloeistof) komt vaker voor.

een (veel) te hoog percentage anti-vries kan ook zorgen voor koelproblemen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie