Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

inhouden boven de 140km/u

vragen over de T4
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door rs1600 »

Vervolg: Onderweg is er nog een probleem bijgekomen: de (nieuwe) drukslang van de intercooler werd er afgeblazen terwijl deze is vastgezet met een slangklem.
Mijn zoon heeft op de camping de intercooler drukslang er weer op kunnen monteren. Maar het hele geval geeft me behoorlijk zorgen. Ok, je kunt rustiger terugrijden. Maar een drukslang die er steeds wordt afgeblazen zorgt voor geen vermogen en dat wil zeggen met 50km op snelweg een heuveltje op.

Ter info: in ALLE versnellingen trekt de bus als een tierelier tot in zijn max. bereik. Turbo werkt perfect over het hele bereik. Alleen i.d. 5e dus niet en met de caravan al helemaal niet.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door René »

M.a.w je moet op vol vermogen rijden in zijn 5 om die caravan te trekken. Wat weegt de hele combinatie nu?

Je turbo draait op zijn max dan en dat kan hij niet aan om een of andere reden.
Geeft ook al aan dat die turboslang eraf klapt omdat er erg veel druk op staat, vermoedelijk zal hij ook wel ergens lucht lekken.

Zijn bij het vervangen van je drukslangen ook de originele klemmen vervangen?
Deze worden lam na verloop van tijd, ook kan je slang iets gedraaid zitten waardoor hij er niet netjes opzit.

Het moet haast een kleinigheidje zijn anders had je wel olie verlies, rook, stank of iets dergelijks.

Zoals ik al eerder gezegd heb, rij in zijn 4 naar huis.
Kan je gewoon 90 rijden lijkt me en zit je motor niet op vol vermogen te werken en zit je iets hoger in je toeren.

Mijn 102pk kon ook niet alles in zijn 5 rijden met de caravan erachter, hou die motor op 2500 toeren en hij trekt je heel europa door, ga je lager in toeren rij je op 100% turbo druk.

Fikse klimmetjes bij 2500 toeren terug schakelen tegen de tijd dat je de gehele schakelgang hebt afgerond kan je hem nog opvangen met een fatsoenlijk toerental zonder onderin te moren.


Berrie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Multivan Generation »

welke slang schiet er af en waar schiet die er af?
En wat voor interkoeler is het?
Zwevend boven de motor,
of gemonteerd net achter de gril?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door rs1600 »

van bovanaf gezien de rechterslang, die vanonder naar bovenloopt. is dus nieuw als ook de slangklem niet een veerklem van VW maar een met schroefdraad.
welke intercooler, gewoon de standaard van een ACV blok uit okt-1996

nogmaals ik kan niet op volvermogen rijden omdat ie dat niet trekt in 5. Heeft niets van doen met de comb. rijd ik al meer dan 10 jaar mee. Normaal in frankrijk draai ik 110-115km p/u en in zijn 5e alleen bultje op in zijn 4e. rest op cruisecontrol in 5.

iemand een idee hoe ik de luchtslang die op de computer is aangesloten kan verwisselen? moet ik dan het pc-huis demonteren of alleen de plastickap eraf/
iemand misschien een fototje hiervan gemaakt. kan ik het aan mijn niet techn.en niet frans sprekende zoon toezenden.
zal proberen hem te helpen op afstand met het vervangen van zoveel mogelijk luchtslangen, want een scheurtje zie en hoor je niet.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Roger B. (11)61 »

slangetje zit bovenop de computer ingestoken op een slangpilaartje (pas op dat je dat niet afbreekt!!) zit vrij bereikbaar onder die plastik afdekkap, hoeft de ecu niet voor eruit.

Ik blijf erbij dat je turbo teveel druk geeft OF er een obstructie is, bijvoorbeeld in de intercooler, waardoor hij de lucht niet kwijt kan (dus voor de intercooler veel meer druk dan na de intercooler(waar dat slangetje naar de ECU zit)

je zou ter controle van de InterCooler deze tijdelijk door een buis kunnen vervangen (wel aftakking maken voor het slangetje)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef: je zou ter controle van de InterCooler deze tijdelijk door een buis kunnen vervangen (wel aftakking maken voor het slangetje)
Dat dacht ik ook,
de EGR-klep die de boel dan blokkeert of zo...
Daar lijkt het op..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Roger B. (11)61 »

EGR zit voorbij de intercooler en dus meet de ECU dan de zelfde druk als die de turbo levert.... dus zou ie op tijd moeten terugregelen.

Als je drukval over de intercooler hebt (door een obstructie) dan is de druk bij de ingang van de IC hoger dan bij de uitgang (waar de ECU meet) en is de werkelijke turbodruk dus hoger dan de gemeten druk (en regelt ie dus te hoog af, met als gevolg teveel druk op de ingangsslang van de IC)

anders zou de ECU nog verkeerd kunnen meten door lekkage in die dunnen slang of defecte sensor in de ECU
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door rs1600 »

Vlak voor wij op vakantie zijn gegaan heb ik alsnog de onderdrukleidingen vervangen ad enkele euros.
Tot mijn stomme verbazing liep de VW weer optimaal. Slechts op de terugreis is de turbointercoolerbuis er weer afgeschoten.
Volgens mij doordat de buis (nieuw) net iets te wijd is. Past er nl te gemakkelijk op.

De garage heeft inmiddels toegegeven ondanks mijn verzoek de onderdrukleidingen te vervangen, dit niet gedaan en hebben fout gehandelt.
Wat dit voor de factuur uitmaakt zie ik nog.

Met dank voor het meedenken met dit lastige probleem.
Ron
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inhouden boven de 140km/u

Bericht door Multivan Generation »

doe jezelf een plezier en zet alle interkoeler slangen vast met RVS exemplaren..

Mooi dat je het nog terugkoppeld hebt :toppie

Als ik alles nog eens teruglees,
is het aanstuurslangetje vanaf de N75 naar de wastegate dus de boosdoener geweest...
De wastegate werd niet goed open gestuurd,
turbodruk wordt niet afgelaten,
druk opbouw en hierdoor de zwakste verbinding losgeschoten..
Dat de bus niet meer trok had dus te maken,
met het feit dat de computer een te hoge turbodruk had gemeten,
en om verdere schade te voorkomen, de motor in noodloop stuurde..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie