Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
stuur trekt naar rechts na verlagen
stuur trekt naar rechts na verlagen
Best weetjewellers,
Een tijdje geleden mij T5 LWB verlaagt met een Eibach pro kit. Het staat dik en aan dit onderwerp is genoeg terug te vinden op weetjewel met foto's etc.
Ik doe zelf de montage van de set. Als er nog mensen zijn die intresse hebben laat het weten.
Na de montage gaat de bus altijd gelijk naar de bandenspecialist om hem te laten uit lijnen.
Bij mijn eigen bus had ik na het uitlijnen voor mij gevoel nergens last van afgezien van het feit dat het stuur iets scheef stond.
Ik heb daar over opgebeld en de bandenspecialist bod zijn excuses en zij dat ik langs moest rijden en dat het recht zetten van het stuur onder de wagen moest gebeuren.
Toen ik terugging voor dit heb ik gelijk 2 nieuwe voorbanden laten monteren.
Na het opnieuw uitlijnen stond nu inderdaad het stuur recht, alleen trok de bus naar rechts.
Gisteren weer een bus verlaagd en daarna laten uitlijnen en na dit uitlijnen hadden we weer een bus die naar rechts trekt.
Nu heb ik al vaak genoeg gehoord dat het subframe van een T5 scheef onder de wagen zit.
Heeft iemand een idee wat hier aan te doen is. Veranderd er iets door het verlagen?
Bandenspecalist zegt dat het door de banden kan komen. Hij zegt verwissel de voor wielen eens en kijk dan of hij naar links trekt.
Als dit zo is dan ziet het in de banden.
Wie heeft een goede raad?
Een tijdje geleden mij T5 LWB verlaagt met een Eibach pro kit. Het staat dik en aan dit onderwerp is genoeg terug te vinden op weetjewel met foto's etc.
Ik doe zelf de montage van de set. Als er nog mensen zijn die intresse hebben laat het weten.
Na de montage gaat de bus altijd gelijk naar de bandenspecialist om hem te laten uit lijnen.
Bij mijn eigen bus had ik na het uitlijnen voor mij gevoel nergens last van afgezien van het feit dat het stuur iets scheef stond.
Ik heb daar over opgebeld en de bandenspecialist bod zijn excuses en zij dat ik langs moest rijden en dat het recht zetten van het stuur onder de wagen moest gebeuren.
Toen ik terugging voor dit heb ik gelijk 2 nieuwe voorbanden laten monteren.
Na het opnieuw uitlijnen stond nu inderdaad het stuur recht, alleen trok de bus naar rechts.
Gisteren weer een bus verlaagd en daarna laten uitlijnen en na dit uitlijnen hadden we weer een bus die naar rechts trekt.
Nu heb ik al vaak genoeg gehoord dat het subframe van een T5 scheef onder de wagen zit.
Heeft iemand een idee wat hier aan te doen is. Veranderd er iets door het verlagen?
Bandenspecalist zegt dat het door de banden kan komen. Hij zegt verwissel de voor wielen eens en kijk dan of hij naar links trekt.
Als dit zo is dan ziet het in de banden.
Wie heeft een goede raad?
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
Ik zou wel ff kijken of die banden geen rolrichting hebben voordat je wisselt.
Offline
Offline
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
Het heeft geen zin om banden te wisselen als wiel vlucht en sporing allemaal goed is
dan blijft ie naar rechts trekken hebben bijna alle t5's die verlaagd zijn
ik ben er ook mee bezig geweest en volgens mij Donald ook met de 4motion
dus er is via de zoek knop nog wat over te vinden.
dan blijft ie naar rechts trekken hebben bijna alle t5's die verlaagd zijn
ik ben er ook mee bezig geweest en volgens mij Donald ook met de 4motion
dus er is via de zoek knop nog wat over te vinden.
dvr nr 285
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
Ik heb het ook, heb hem 3 dimensionaal laten uitlijnen. Alle waardes waren goed. Bij mij hebben ze hem iets de andere kant op gezet, nu is het trekken naar rechts minimaal.
Heb met bredere banden wel iets meer last als met smalle banden.
Heb met bredere banden wel iets meer last als met smalle banden.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
Heb zelf Air-Ride, heb geen last van naar rechts of links
trekken. Bij geen enkele hoogte.
trekken. Bij geen enkele hoogte.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
Mijn busje trok ook naar 1 kant. Nu staat de boel zo scheef dat het weer recht lijkt en de bus ook niet meer trekt.
Probleem is dat de asafstand meestal niet klopt, fabrieks af.Dus een standaardbus zal meestal ook 1 kant op willen
Bij mij rechts staan de assen 2mm te dicht naar elkaar toe.
Als je gaat verlagen ga je ook je 'voetafdruk' van je wagen verbreden waardoor hij gevoeliger, dus beter sturen maar de minpunten komen ook eerder aan het licht.
Een goede uitlijner kan jou vertellen of er een verkeerde asafstand in zit of niet. Dat is dan geen kwik shit ofzo
Sommige blijven gewoon uitlijnen binnen de VW marge's en dan trekt je bus als nog maar is toch 'goed' uitgelijnd (volgens de uitlijner)
Een goede uitlijner werkt ook niet met marge's maar met 100% goede standen, tenzij hij moet gaan compenseren voor een verkeerd onderstel zoals verkeerde asafstanden.
Je kan het probleem wel oplossen door een verstelbare veerschotel te laten maken als het inderdaad in je assen zit.
Bij mij is de oplossing een verstelbare veerschotel voor de KW V3, kost rond de 400euro. Ik ga binnenkort de boel laten uitlijnen en betere stabilisatorstangen eronder zetten tegen het overhellen.
Probleem is dat de asafstand meestal niet klopt, fabrieks af.Dus een standaardbus zal meestal ook 1 kant op willen
Bij mij rechts staan de assen 2mm te dicht naar elkaar toe.
Als je gaat verlagen ga je ook je 'voetafdruk' van je wagen verbreden waardoor hij gevoeliger, dus beter sturen maar de minpunten komen ook eerder aan het licht.
Een goede uitlijner kan jou vertellen of er een verkeerde asafstand in zit of niet. Dat is dan geen kwik shit ofzo
Sommige blijven gewoon uitlijnen binnen de VW marge's en dan trekt je bus als nog maar is toch 'goed' uitgelijnd (volgens de uitlijner)
Een goede uitlijner werkt ook niet met marge's maar met 100% goede standen, tenzij hij moet gaan compenseren voor een verkeerd onderstel zoals verkeerde asafstanden.
Je kan het probleem wel oplossen door een verstelbare veerschotel te laten maken als het inderdaad in je assen zit.
Bij mij is de oplossing een verstelbare veerschotel voor de KW V3, kost rond de 400euro. Ik ga binnenkort de boel laten uitlijnen en betere stabilisatorstangen eronder zetten tegen het overhellen.
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
Mijn T5 trekt ook al vanaf het begin naar rechts ondanks dat de uitlijning helemaal in orde is. In principe trekt hij niet naar rechts, maar wil hij van de weg aflopen. Wanneer ik op een tweebaans weg links rijd, wil hij namelijk naar links trekken. Hoe boller het wegdek, hoe sterker het effect. Verder is het trekken nog afhankelijk van bandenmaat en eventuele verlaging.
Het probleem zit hem niet in de uitlijning maar in de constructie van de voorwielophanging met mcpherson veerpoten. Bij de T5 schijnt deze heel gevoelig te zijn voor de bolling van het wegdek.
De T4 heeft een betere wielophanging met dubbele geleidearmen en kent het probleem van het trekken dan ook niet.
Het probleem zit hem niet in de uitlijning maar in de constructie van de voorwielophanging met mcpherson veerpoten. Bij de T5 schijnt deze heel gevoelig te zijn voor de bolling van het wegdek.
De T4 heeft een betere wielophanging met dubbele geleidearmen en kent het probleem van het trekken dan ook niet.
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
Hey Donald, heb je daar een link van (die veerschotel). Je voelt hem al aankomen: bestel er maar 2!
Die van mij trekt niet maar ik kan zo de standen wel beter krijgen
Gr Edje
Die van mij trekt niet maar ik kan zo de standen wel beter krijgen
Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
Herkenbaar probleem!~
Ook ik heb een consequent naar rechts trekkend stuur na het (laten) monteren van een Eibach verlagingsset. Na montage uitgelijnd; trekt nog naar rechts. Nogmaals uitlijnen; niet goed. Dan maar de boel geforceerd naar links afstellen maar wel binnen de VW marges met als hinderlijke bijwerking scheve bandenslijtage op termijn. Toch was het daarmee nog niet verholpen, vooral boven de 80km/u nog steeds weglopen naar rechts. Vervolgens een specialist opgezocht die de boel in originele configuratie heeft teruggezet en concludeerde dat er een verschil in bandenspanning was (links t.o.v. rechts). Uiteindelijk heeft dit ook niet geholpen.
Eigenlijk zit er ook (nog steeds) een (lichte) trilling in het stuur. Banden en velgen zijn tot drie keer(!) toe gebalanceert.... Ook met een andere set wielen het zelfde probleem.
Ik baal er wel goed van. Ik moet doorlopend het stuur tegendruk geven om ' op het rechte pad' te blijven ipv alleen te corrigeren wanneer nodig.
P.s: banden en velgen zijn nieuw Valbrem & Michelins 17''
Ook ik heb een consequent naar rechts trekkend stuur na het (laten) monteren van een Eibach verlagingsset. Na montage uitgelijnd; trekt nog naar rechts. Nogmaals uitlijnen; niet goed. Dan maar de boel geforceerd naar links afstellen maar wel binnen de VW marges met als hinderlijke bijwerking scheve bandenslijtage op termijn. Toch was het daarmee nog niet verholpen, vooral boven de 80km/u nog steeds weglopen naar rechts. Vervolgens een specialist opgezocht die de boel in originele configuratie heeft teruggezet en concludeerde dat er een verschil in bandenspanning was (links t.o.v. rechts). Uiteindelijk heeft dit ook niet geholpen.
Eigenlijk zit er ook (nog steeds) een (lichte) trilling in het stuur. Banden en velgen zijn tot drie keer(!) toe gebalanceert.... Ook met een andere set wielen het zelfde probleem.
Ik baal er wel goed van. Ik moet doorlopend het stuur tegendruk geven om ' op het rechte pad' te blijven ipv alleen te corrigeren wanneer nodig.
P.s: banden en velgen zijn nieuw Valbrem & Michelins 17''
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
velgen op conus gelananceerd? of op de wielbouten? daar wil nog wel eens verschil in zitten. Tussen balanceren en balanceren zit nog wel wat verschilheemskerk schreef:Herkenbaar probleem!~
Ook ik heb een consequent naar rechts trekkend stuur na het (laten) monteren van een Eibach verlagingsset. Na montage uitgelijnd; trekt nog naar rechts. Nogmaals uitlijnen; niet goed. Dan maar de boel geforceerd naar links afstellen maar wel binnen de VW marges met als hinderlijke bijwerking scheve bandenslijtage op termijn. Toch was het daarmee nog niet verholpen, vooral boven de 80km/u nog steeds weglopen naar rechts. Vervolgens een specialist opgezocht die de boel in originele configuratie heeft teruggezet en concludeerde dat er een verschil in bandenspanning was (links t.o.v. rechts). Uiteindelijk heeft dit ook niet geholpen.
Eigenlijk zit er ook (nog steeds) een (lichte) trilling in het stuur. Banden en velgen zijn tot drie keer(!) toe gebalanceert.... Ook met een andere set wielen het zelfde probleem.
Ik baal er wel goed van. Ik moet doorlopend het stuur tegendruk geven om ' op het rechte pad' te blijven ipv alleen te corrigeren wanneer nodig.
P.s: banden en velgen zijn nieuw Valbrem & Michelins 17''
RUBBEREXPRESS
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
Beide methoden toegepast Bart, maakt geen verschil. Ben er wel een beetje flauw van, na drie, vier keer terugkomen wordt het niet leuker. Dan ook noggus drie keer uitgelijnd.. Geen hoogteslag, nieuwe Michelins, geen troep in de banden, raakvlak tussen schijf en velg glad en schoon, velgen zelf ook perfect, gewisseld van voor naar achter, aandrijfassen optisch gecheckt toch trilling. Weliswaar niet veel maar het rijdt niet ontspannen, zeker niet in combinatie met het naar rechts trekken.
Re: stuur trekt naar rechts na verlagen
en als je de oude velgen monteerd geen trilling? zoja dan klopt er iets niet met het balanceren. machine wel goed geijkt? goede velg met michelin mag gewoon niet trillen. Tenminste is bij mij nog nie voor gekomen.
RUBBEREXPRESS